Algemeen
10/15 Watt OTL
25 mrt 2013 18:13 - 25 mrt 2013 18:16 #30148
door Franc
Beantwoord door Franc in topic 10/15 Watt OTL
Hoi Nico,
Bij deze versterkers is dat toch wel het geval, er wordt een sectie gebruikt voor schermroosterontkoppeling en de andere 2 staan parallel aan elkaar en dienen als uitgangselko.
Mij lijkt het ook praktische kwestie voor de fabrikant.
Er is idd geen wisselspanning tussen kathode en schermrooster.
Of zou het een beveiliging zijn zou juist deze elko doorslaan wat dan wel degelijk schade zou veroorzaken aan bv de buizen en de smoorspoel.
Het gaat er mij om dat ipv de 50 uF sectie een elko kan inzetten van 8 uF 400V ipv 500V want die vind ik niet.
Kijk maar eens naar de documentatie van bv de AG9015.
Dan zie je wat ik bedoel.
Groet Frank
Bij deze versterkers is dat toch wel het geval, er wordt een sectie gebruikt voor schermroosterontkoppeling en de andere 2 staan parallel aan elkaar en dienen als uitgangselko.
Mij lijkt het ook praktische kwestie voor de fabrikant.
Er is idd geen wisselspanning tussen kathode en schermrooster.
Of zou het een beveiliging zijn zou juist deze elko doorslaan wat dan wel degelijk schade zou veroorzaken aan bv de buizen en de smoorspoel.
Het gaat er mij om dat ipv de 50 uF sectie een elko kan inzetten van 8 uF 400V ipv 500V want die vind ik niet.
Kijk maar eens naar de documentatie van bv de AG9015.
Dan zie je wat ik bedoel.
Groet Frank
Laatst bewerkt 25 mrt 2013 18:16 door Franc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
25 mrt 2013 17:43 #30147
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic 10/15 Watt OTL
Maar volgens mij is er een misverstand:
Die elco aan het schermrooster van de bovenste buis kan er nooit eentje zijn uit een "trio in één bus" want van zo'n trio zitten alle minpolen gewoonlijk gemeenschappelijk aan die bus. Hoe dan ook, de functie van zo'n ontkoppel condensator is altijd, zorgen dat het schermrooster geen wisselspanning kan voeren tov de kathode. Het maakt dus relatief weinig uit of de minpool aan de kathode zit of aan de "rechter"kant van de luidspreker elco
Nico
Die elco aan het schermrooster van de bovenste buis kan er nooit eentje zijn uit een "trio in één bus" want van zo'n trio zitten alle minpolen gewoonlijk gemeenschappelijk aan die bus. Hoe dan ook, de functie van zo'n ontkoppel condensator is altijd, zorgen dat het schermrooster geen wisselspanning kan voeren tov de kathode. Het maakt dus relatief weinig uit of de minpool aan de kathode zit of aan de "rechter"kant van de luidspreker elco
Nico
25 mrt 2013 16:12 #30144
door Franc
Beantwoord door Franc in topic 10/15 Watt OTL_serie balans eindtrap
Dag Henk,
Bedankt voor je bijdrage.
Dit is een eindtrap zonder fasedraaier maar bedoelde de eindtrap met fasedraaier, in dit geval een ECC83.
Dezelfde versterker als die je laatst voor Max zijn meubel had gereviseerd.
Die heeft nl een elko bij de uitgangselko.
En daar was mijn vraag op gebaseerd.
In de door jou bijgedragen onderwerpen is deze elko nl niet aanwezig.
Die kom je weer tegen in de goedkopere OTL toestellen voor een kleiner uitgangsvermogen.
Groet Frank
Bedankt voor je bijdrage.
Dit is een eindtrap zonder fasedraaier maar bedoelde de eindtrap met fasedraaier, in dit geval een ECC83.
Dezelfde versterker als die je laatst voor Max zijn meubel had gereviseerd.
Die heeft nl een elko bij de uitgangselko.
En daar was mijn vraag op gebaseerd.
In de door jou bijgedragen onderwerpen is deze elko nl niet aanwezig.
Die kom je weer tegen in de goedkopere OTL toestellen voor een kleiner uitgangsvermogen.
Groet Frank
25 mrt 2013 15:30 #30143
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic 10/15 Watt OTL_serie balans eindtrap
Henk van 't Kruis
25 mrt 2013 13:19 #30140
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic 10/15 Watt OTL
Hoi Frank,
Ik heb nog een mooi artikel van Philips uit de Serv-o-Mecum. Dit werd geplaatst toen Philips de werking e.d. aan de servicecentra wilde uitleggen. De techniek en de reden waarom hen hiermee begon. Ik zal het in de loop van de dag of morgen hier plaatsen.
Henk
Ik heb nog een mooi artikel van Philips uit de Serv-o-Mecum. Dit werd geplaatst toen Philips de werking e.d. aan de servicecentra wilde uitleggen. De techniek en de reden waarom hen hiermee begon. Ik zal het in de loop van de dag of morgen hier plaatsen.
Henk
Henk van 't Kruis
25 mrt 2013 13:13 #30138
door Franc
Beantwoord door Franc in topic 10/15 Watt OTL
Hoi Pieter,
Het is een soort bootstrap schakeling en de anode van de stuurhuis wordt dan ook gevoed met een wisselspanningscomponent gesuperponeerd aan de schermrosterspanning.
De wisselspanning is dan afkomstig van het knooppunt van de 2 eindbuizen via die elko dus.
In mijn ogen hoeft deze ook geen grotere waarde te hebben dan de onderste ontkoppel elko.
En het lijkt me logischer om de min van deze elko te verbinden met het knooppunt tussen de EL86ers.
Of is het juist beter om het na de uitgangselko te doen zodat het signaal direct van de speaker afgenomen wordt.
Wat dan weer meer controle over het geheel geeft.
Het schema is te vinden in het boek: HiFi versterkerschakelingen.
Dit staat aangegeven in de draad van Henk van het Kruis over consumenteninfo enkele dagen geleden.
Het is de versterker met de dubbele smoorspoel in de schermroosters van de eindbuizen.
Een heel veel besproken versterker de laatste tijd.
En verder ook een heel goed werkende versterker.
Te vinden in de AG9013, 9014, 9015, en 9018 en nog in de diverse zelfbouwversterkers HF303, 302 en 308.
En het meubel F8X82A en F9X38A.
Om er maar enkele te noemen.
Het zullen er wellicht nog wat meer zijn.
Groet Frank
Het is een soort bootstrap schakeling en de anode van de stuurhuis wordt dan ook gevoed met een wisselspanningscomponent gesuperponeerd aan de schermrosterspanning.
De wisselspanning is dan afkomstig van het knooppunt van de 2 eindbuizen via die elko dus.
In mijn ogen hoeft deze ook geen grotere waarde te hebben dan de onderste ontkoppel elko.
En het lijkt me logischer om de min van deze elko te verbinden met het knooppunt tussen de EL86ers.
Of is het juist beter om het na de uitgangselko te doen zodat het signaal direct van de speaker afgenomen wordt.
Wat dan weer meer controle over het geheel geeft.
Het schema is te vinden in het boek: HiFi versterkerschakelingen.
Dit staat aangegeven in de draad van Henk van het Kruis over consumenteninfo enkele dagen geleden.
Het is de versterker met de dubbele smoorspoel in de schermroosters van de eindbuizen.
Een heel veel besproken versterker de laatste tijd.
En verder ook een heel goed werkende versterker.
Te vinden in de AG9013, 9014, 9015, en 9018 en nog in de diverse zelfbouwversterkers HF303, 302 en 308.
En het meubel F8X82A en F9X38A.
Om er maar enkele te noemen.
Het zullen er wellicht nog wat meer zijn.
Groet Frank