Skip to main content
Bandrecorders

Grundig tk 245 oorzaak trillen rechter spoel bij spelen?

Meer
24 okt 2015 22:30 - 24 okt 2015 22:37 #55781 door Huub
Piere ik zal eens na zien of ik nog zo,n twee traps rubber wiel tje bezit ?
Mischien .??? het is wel speciaal .gemaakt .
Huub
Laatst bewerkt 24 okt 2015 22:37 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 okt 2015 20:36 - 24 okt 2015 21:35 #55778 door aan-pierre
AAN ALLEN,

Terug van mijn leerzame bezoek aan BERT V

Geleerd:
1.) Mijn uitgangspunt voor keuze type was al verkeerd. ( de laatste uitgifte van een buizenbandrecorder serie hoeft helemaal niet de meest verbeterde te zijn! In mijn geval: de serie onder de KT200 b.v. de TK42 is al stukken bedrijfszekerder.
De serie van mij was begin afbraak prestige Grundig. (dat lag o.a. aan de horizontale schuifverplaatsing van de draaispoelen bij spoelen. ( minder stabiel tijdens spelen)
2.) heeeeeel kleine rot ondedeeltjes die vergeten zijn terug te plaatsen na reaparatie (zoals de befaamde enkele schroef die ooit begin was een passagiersschip te laten vergaan (( is historisch gedocumenteerd))............kunnen oorzaak zijn storingen met gevolg schade aan grote onderdelen.

VEROORZAAKER geklepper
3.) CEES bleek het grootste deel van het gelijk te hebben van iedereen! Er ontbrak een lullig ringetje met een gat van 10 mm om de as van de rechter draaispoel helemaal onderaan. Die spoel bestaat uit 2 ringen trouwens waarvan 1 ook een ringetje heeft.

GEVOLG:
de hele draaispoel zakte daardoor maar liefst 1 á 1,5 mm. Lijkt n te verwaarlozen lulligheid.

GEVOLGSCHADE: Bert verbeter me vooral als ik t niet goed heb of iets verkeerd uitleg Na dat Bert de hele boel uitelkaar haalde gaf ik me zelf een schouderklop.....ik bleek t van t begin af inde goede hoek gezocht te hebbenal kon ik het alleen maar niet zien om het te bevestigen. Onder de rand van de spoel draait een een rubber rol de spoel aan. Die spoel kan je van boven en opzij niet zien....alleen vermoeden. Omdat ik rubber slijpsel zag dat niet van t volkomen gladde bovendeel van de rubber rol kan zijn dat zelf aangedreven wordt....maar niet de draaispoel raakt .........moest er wel nog een zicht verborgen rubberdeel zijn (al of niet deel uitmakend van de zelfde rubberas) die zelf de spoel moest laten draaien.
Dáár moest dus slijtage zijn en een overdreven uitgedrukt vierkant wiel zijn.

Bert heeft alles losgehaald (lastig toegankelijk voor een foto) en ontdekt dat door de iets te laag draaiende spoel de onderkant van de rand tegen de rubberrand liep........dit euvel moet over jaaaren gespeeld hebben. facit...sommige hifi liefhebbers draaien allen voor andere doven maar luisteren nooit. )

We zijn er nog niet ......daardoor weer is er een langs de rubbercilinder een parabool achtige schuin aflopend afslijp-vlak ontstaan.
Omdat dat natuurlijk nooit regelmating spijpt en ravelt. Ontstond de door mij gekonstateerde heen en weer beweging in de spoel. Dat veroorzaakte het bibberen en tikken. Tikken tegen metalen rand chassis onderdeel.)

4.) de riem waar ik over schreef bleek van de teller te zijn zoals Huub? al vermoedde. Indirekt had die riem invloed op verminderen speling en bibberen ...logisch toch? Maar de rubber aandrijfrand was de kwaad geworden schudder aan de as .

5.)moraal: allemaal door een klojo die een achteraf HEEL essentieel ringetje vergeten was terug te plaatsen!!

6.) OPLOSSING: nog verdraaid ( leuke woordspeling hé) lastig

A.)Bert kan nog proberen de toch al afgeslepen rand ook echt egaal te herslijpen )
B.)Huub vind nog zo een wiel uit de TK 200serie nadat Bert of Henk v t Kruis t onderdeel nummer? gevonden hebben?
C. Ik heb een foto van het wiel.
D. slopen uit wrak andere 200 serie. En dat eerst helemaal gaan zoeken op t net.
E.) afschrijven en oudere Buizen Grundig nemen als die in Stereo bestaat

Bert heeft tussendoor nog een beetje les gegeven in loshalen onderdelen.
Ben 2 uur daar geweest. Bert V heel erg bedankt voor je geduld en delen expertise.
Foto boosdoener volgt nog ( nee niet Bert...t wiel :P .

p.s. sorry kán t niet laten.....het was dus geen defect bij mij ontstaan nadat hij zogenaamd prima funktioneren was verstuurd en wel 5 uur!!!!lang beluisterd was...die meneer moet heel hard gespeeld hebben en al een beetje slechthorend zijn als hij ZELF dat geklepper niet gehoord heeft in die 5 uur.
p.p.s....het kan natuurlijk best wezen dat de hobbel storing zich zelf opgeheven had (uitgeslepen)na jaren door spelen en alles egaal geworden was ;) :P Bert gaat dit proces nu versnellen met een tol
Bijlagen:
Laatst bewerkt 24 okt 2015 21:35 door aan-pierre.

Meer
24 okt 2015 11:13 #55762 door aan-pierre
@iedereen.....ik bedank later indifidueel, moet nu opschieten heb met 1 van jullie een kijkoperatie afspraak. En de Tonmeister heeft ook gereageerd met een voorstel waar ik van ontroerd ben. wat een kameraadschap hier.... Schaam me wel een beetje voor mijn overhaaste bezorgdheid wat Tonmeister betrof. t komt hoe dan ook goed, dat voel ik.

Meer
24 okt 2015 11:10 #55761 door aan-pierre
@ Cees.....verrek man ....je schiet ráák. Er lag inderdaad een ringetje los. Ik schonk daar geen aandacht aan omdat ik dacht dat ik bij het openmaken en knopjes loshalen wat had laten vallen of losgetrokken.

Meer
24 okt 2015 10:10 - 24 okt 2015 11:15 #55760 door Huub
Zo is het ook cees en verhandelt word het niet door mij
T henk komt het ook ophalen met der tijd en krijgt weer bestemming.
ik zoek ook zo het een en ander bij elkaar .Henk heeft plaats genoeg ?
Het is ook een helen tijd geleden dat ik de typens van piere gesloopt heeft
Of ik daar nog wat van heb ..? ik heb de recorders ook al stuk gekregen in die tijd
dus er is ook al veel weg gegooit in die tijd .

Cees mijn ding is gewoon ook bvb bij de weergever al heel veel jaren
Mensen te helpen met pickups en vooral Dual wisselaars om te reppareren
en verders allen Meg pickups tafels en koffer versterkers .buizen
en elementen ook al daar naalden . en verders een gezellige oponthoud te hebben
en ook een platen man . van af mijn 14 /15 af dat ik geld verdiende .
dat toen een plaatje 3,60 kosten 78 T.. maar ja anderen kochten een borrel of pilsje
En de water kraan zit destijds ook vol met gemeente Pils . ook wel toegevoegt met Limo
En Alcoholieca dat is Kort vermaak voor de duur verdiende centen . Vandaar IK platen verkoos .
Zo was er ook een vere buurman behoorlijk rijk geworden er stond ook een groot bord op de wonig .. Bij toeval hij was pertoleum kar mannetje met een stoma en toch oud geworden .de krente weger .
Die had de sloan Je moet allen meer eten en drinken als het zal of moet gezien de Honger .
hij at ook zondags Breune bone en meer van dat soortelige eten gewoon maag vuller .meer niet dus geen smaak voldoeners
en ook sober gekleed in die tijd manchesters pakje altijd . bonker jasjes .. ja die goeie tijd vergeet het maar ergens wel gezellig . en zamen horig en helpent .. gezellig dansen op straat met een pickup en versterkers of een vals speelent pierement
met de koekoeks wals en meer van dat soort Foxtrots en walsjes met feesten tijdens meer buurt verenigingen waren er ook over al ... Ja in de dans zalen en dans scholen in die direketen na oorlogse tij daar wert ook veel gedanst het staat als een PAL zgz Met de duitsen Acordeon meister Capelle van Will Glahe . dat is erg goedhoor Heb ook veel er van
Wel het oude van voor den oorlog .. in de jordaan henb ik we gehoort dat het bij de opvoeding hoorde . alwel Jonny meijer
ook Goed aanwezig was en ook heel goed is zels met Jazz acordeon .Met de DC.band . zo waren er ook wel meer .

Huub
Laatst bewerkt 24 okt 2015 11:15 door Huub.

Meer
24 okt 2015 02:02 #55756 door Cees
@ Huub en Pierre,
Gewone zaak van de handel: De eerste krijgt het aangebodene.
Dus nu is het aan T Henk of hij nog iets kan betekenen voor Pierre.
Maar naar alle waarschijnlijkheid is het met deze Grundig een kwestie
van afstellen. Er is een nieuwe snaar ingekomen en daarna moet
de zaak weer opnieuw worden afgesteld.
Nog een mogelijkheid zou kunnen zijn dat er tijdens het vervangen van
de snaar nylon vul ringetjes zijn vergeten of zoek geraakt.
En die zijn nog wel gewoon te koop.
Cees.

Gemaakt door Kunena