Skip to main content
Zelfbouw

6 watt vlot muziekversterkertje Amroh

Meer
14 mei 2015 15:56 #52444 door bert61
Dank je wel Peter voor je uitbereide toelichting
de voeding heb ik gebouwd met 4 x 1n4007 in een greatz schakeling
Het werkt Nu volkomen stabiel
ben het even zo zat dat ik er alleen maar naar kijk :P

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 mei 2015 15:50 #52443 door peter1952
Ik heb dit versterkertje in mijn jeugd ook gebouwd en er erg veel plezier aan beleefd.

Allereerst heb ik geen enkele cel gebruikt maar een brugcel. Daardoor wordt de voedingsrimpel al een stuk kleiner.
Maar als je de zaak zo bouwt volgens het schema dan is de kans op motorboten bijzonder groot. Omdat de versterker uit drie trappen bestaat, is de kans op motorboten of andere instabiliteit zeer groot.
Voor de zeer lage tonen hebben de voedingselco's toch nog een zekere impedantie. Er hoeft maar een heel klein beetje rest wisselspanning, vooroverzaakt door de eindtrap door te dringen tot de eerste trap en de zaak begint te oscilleren (motorboten). Dit komt omdat de anodestromen van de eerste trap en de eindtrap in fase zijn. Bij een tweetraps versterker treedt dit probleem niet op. Daar de impedantie van de elco's voor de lage tonen het grootst is, treedt instabiliteit t.a.v. de lage tonen op. De zaak begint dus te motorboten. Daar de rondgaande versterking beïnvloed wordt door de lagetonen regeling, treedt het pas op als je de lagetonen regeling opdraait.
De voortrap moet dan ook goed ontkoppeld worden. Kennelijk is dat hier niet het geval.

Bij mijn versterker heb ik dit opgelost door de voedingsspanning van de eerste triode extra te ontkoppelen. Daartoe wordt in serie met R3 een weerstand van 22 kΩ opgenomen en het knooppunt van deze weerstand en R3 wordt via een elco van 16 (of 22) µF met de massa verbonden. De versterker werkt dan volkomen stabiel.

Dan de brom. Misschien is dat ook een kwestie van instabiliteit. Is de brom afhankelijk van de volumeregeling? Dan moet de oorzaak in een slecht afgeschermde leiding zitten. Als de brom minder wordt als je de basregeling terugdraait, wordt het in de eerste trap opgewekt.
Is de brom helemaal niet te beïnvloeden door de volume en basregeling, dan kan het voedingsbrom zijn. Dan alle elco's controleren.
En dan de opstelling van de trafo's: In principe moeten de kernen van de trafo's haaks op elkaar staan. Maar daarom hoeft het nog niet fout te gaan als dat niet zo is.

Zou de tegenkoppeling verkeerd om zitten, dan produceert het ding een fluittoon op vol vermogen.
Dit versterkertje moet volkomen bromvrij en stabiel kunnen werken.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin, PE9ZZ

Meer
14 mei 2015 15:49 - 14 mei 2015 15:51 #52441 door bert61

Mis nog een paar mooi knopkes
achter in de kast komt een Raspberry
De raspberry is een kleine comuter welke ik met internet verbind
Op die Raspberry staat een programma zodat je met aaipad of smartphone zenders van internet radio kan selecteren
en af kan spelen

Bijlagen:
Laatst bewerkt 14 mei 2015 15:51 door bert61.

Meer
14 mei 2015 15:30 #52437 door bert61
Manne Hartstikke bedankt voor de hulp hier wordt je een beetje warm van :) :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Ik heb me suf zitten zoeken en de mooi haaks om gebogen draadjes zitten nu schotsen scheef
nette soldeerverbindingen vol met klodders
op diverse plekken de isolatie gesmolten :angry:
zes keer een opsodemieter gekregen
er zit absoluut geen rimpel op die voeding en toch brommen als een ouwe neger :angry:
ik weet het niet meer Zucht.......................
Misschien akoestisch ?
ik hang er een kleinere luidspreker aan en zet die op een met stof beklede stoel was mijn gedachte
om te testen of de vloer en ls box dit niet erg veel versterkten
dus ik ga zoeken in de aangrenzende schuur naar een PC luidspreker box
en mijn buurman begint weer op de muur te bonzen
( dat is zijn hobby als hij mij hoort ) :)
En opeens ging het licht aan
ik ga terug en draai 1 bevestigingsschroef van de transformator op het chassis los en ik hoor de brom verdwijnen :woohoo:
de ECC83 wordt door de trafo in 50 hz heen en weer geschud en dat geeft hij weer op de luidspreker
de trafo's in versterkers zet ik de volgende keer op Rubber

Meer
14 mei 2015 15:16 - 14 mei 2015 15:19 #52436 door Huub
Beantwoord door Huub in topic 6 watt vlot muziekversterkertje Amroh
Ja het kan zoo veel wezen
men weet ook niet of de vestreker oit bij de nieuw bouw goed geweest is ?
De uitgang kan wel verkeert om zij aangesloten .
Men kan zoo wat kopen of krijgen met fouten
Maar is direkt al niet goed geweest ? en weg gedaan .
Huub
Laatst bewerkt 14 mei 2015 15:19 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: bert61

Meer
14 mei 2015 12:36 #52435 door Bert V.
Staan de uitgang en voeding niet te dicht op elkaar, en, zoals Huub al aangaf, staan de wikkelingen van beiden wel haaks op elkaar?
Nóg een probeerseltje: misschien een beetje lastig, maar probeer even met verlengde aansluitdraden de uitgangstrafo in een andere stand en plekje op het chassis, voor minimale brom.

Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: bert61

Gemaakt door Kunena