Skip to main content
Zelfbouw

Giethars

Meer
11 jan 2015 20:25 #49735 door Armand
Beantwoord door Armand in topic Giethars
Zie ook hier. Klikken op "Repro knoppen maken"

www.radioverzameling.nl/index2.htm

Groeten, Armand

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 jan 2015 19:09 #49733 door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Giethars
Goed begrepen :-)

Meer
11 jan 2015 19:03 #49732 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Giethars
En wat zullen wij dan anders doen als het door Wim te laten maken i.p.v "het wiel opnieuw uit te
vinden". Maar het bestaan van Wim weet natuurlijk niet iedereen.
Jack,
Bedankt voor de nuttige link naar Wim de knoppen gieter.
Vr gr Cees.

Meer
11 jan 2015 11:35 #49720 door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Giethars
Jack,

je moet hier eens kijken www.nvhr.nl/frameset.htm?http://www.nvhr...ers.htm&ContentFrame
Misschien kan je eens inlichtingen vragen bij Wim.

François
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marotick

Meer
11 jan 2015 10:47 - 11 jan 2015 11:05 #49719 door Marotick
Giethars werd gestart door Marotick
Beste iedereen,

Zijn er onder u die ervaring hebben met het gieten met giethars? En dan bedoel ik die 2 componenten hars die gemengd moeten worden en daarna start het hardingsproces.
Ik probeer wat oude bakelieten knoppen na te maken en het ging eigenlijk al mis met het materiaal van de mal. Die wil ik van gips maken maar Praxis heeft dat uit zijn assortiment gehaald en omdat het slecht weer was had ik geen zin om naar een ander dorp te fietsen dus kocht ik gewone muurvuller van Albastine.
Het maken van de mal lukt hiermee goed en na 2 dagen goot ik daarin de mix die goed doorgeroerd was erin. Na drie dagen heb ik de boel opengemaakt en er kwam een snotterige knop uit waar dus de details niet meer terug te vinden was, deze knop was dus mislukt.
Een nieuwe mal gemaakt en 2x zoveel harder gebruikt als dat de gebruiksaanwijzing voorschrijft. Die zegt 1% maar ik doe dus nu 2% wat ik nog erg weinig vind maar meer durf ik eigenlijk niet te gebruiken want dan ga ik niet uitkomen met de 2 flesjes.

Nu is deze giethars redelijk dun maar is doorschijnend van kleur en dat moet donker bruin of zwart worden. Bij de bouwmarkt verkopen ze een flesje Mixol en daarmee kan je verf e.d. een kleur geven.
Volgens die fabrikant kan dat ook gebruikt worden voor gietharsen dus ik heb een druppel gemengd met de giethars en ik ben gaan gieten.
Omdat het hardproces afhankelijk is van de omgevingstemperatuur doe ik dit in de keuken waar het gewoon 20 graden is. Als het eenmaal wat gehard is zet ik de mal met gietsel op de radiator zodat het goed warm wordt.
De grote vraag was natuurlijk of het goedje wel hard wil worden met deze harder.
Na 3 of 4 dagen ben ik gaan kijken en de hals en de knop waren gelukt maar de buitenkant van de knop was net als de eerste keer vies plakkerig zodat de details van de knop wegvielen en de knop ook kleiner was dan wenselijk nadat die slijmlaag weggehaald was.
Nu probeer ik een nieuwe poging en heb de hoeveelheid harder nogmaals verdubbeld.
Ik vraag me af of de albastine misschien de oorzaak is. Is dat toch anders dan gips?
Heeft iemand ervaring met het gieten?
Het giethars dat ik gebruik komt uit een hobby knutselwinkel en is van Wilsor.

Jack Marotick
Laatst bewerkt 11 jan 2015 11:05 door Marotick.

Gemaakt door Kunena