Skip to main content
Zelfbouw

Giethars

Meer
12 jan 2015 21:32 #49778 door v1ncent
Beantwoord door v1ncent in topic Giethars
Maar misschien wil Jack voor zichzelf graag experimenteren met het zelf gieten en maken van knopjes, dan is het juist toch leuk en leerzaam om tegen fouten aan te lopen en het zodoende beter te kunnen doen om uiteindelijk op een compromis te komen? Neem aan dat Jack niet de handel van de ervaren knoppengieters over wil nemen. ;)

P.E.C. olé

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 jan 2015 17:14 #49760 door Ben
Beantwoord door Ben in topic Giethars
Helemaal mee eens, maar vaak is het een leerproces en zelf proberen kan nooit kwaad. Uiteindelijk kom je toch uit op de echte kwaliteit als je er vroeg of laat op stukloopt. Stom Groet, Ben

Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.

Meer
12 jan 2015 13:43 - 12 jan 2015 14:05 #49753 door Ben Dijkman
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Giethars
Er is uiteraard niets op tegen om zelf te gaan proberen ....om het wiel weer eens opnieuw te gaan uitvinden.
Goede knoppen maken is een vak ... zelfs een kunst!... apart.
Dat leer je niet even met wat hars en een malletje.

Mocht je het uiteindelijk toch in de vingers krijgen ben je echt heel veel tijd en
materiaal verder....Dan kom je er ook achter dat de prijzen zoals die nu voor nieuwe knoppen gevraagd worden relatief zeer goedkoop zijn.

Echt goede knoppen maken is een ware kunst.
Daar komt veel meer bij kijken dan een malletje, goedkope giethars en een goede temperatuur.
Om de prijs per stuk zo laag mogelijk te maken heb je aantallen nodig om de kosten van
het juiste ! materiaal weer terug te krijgen.
Het juiste materiaal om perfecte mooie gladde glimmende knoppen te kunnen maken is veel te duur voor een hobbyist die een paar knopjes wil gaan maken.

Om deze kwaliteit te kunnen maken ben je naast heel veel vakmanschap simpelweg ook veel geld kwijt aan de juiste mal en giet grondstoffen.
_________________________________________________________________________________________

Wim adverteerde regelmatig dat hij voor een paar euro een reproknop kan maken.
Voor het geld dat Wim vraagt is het absoluut onmogelijk voor elke hobbyist om ze zelf ooit goedkoper te kunnen maken.

Ik zou zeggen spaar je de moeite om eindeloos lang te experimenteren om uiteindelijk nog maar een zeer matig resultaat te krijgen.
Gun dan liever Wim die paar centjes en de eer voor het feit dat hij al jarenlang voor ons heeft zitten experimenteren om in elk geval heel redelijke knoppen voor een spot prijsje te kunnen leveren.

Handtekening
Laatst bewerkt 12 jan 2015 14:05 door Ben Dijkman.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes, Francois129

Meer
11 jan 2015 22:08 #49742 door Marotick
Beantwoord door Marotick in topic Giethars
Iedereen bedankt voor de tips en meedenken en het verwijzen naar nuttige websites.
Ik vind dat ik zelf ook moet kunnen gieten dus als mijn laatste poging met de albastine weer mislukt dan ga ik over op siliconen rubber.
Als dit allemaal gaat lukken dan zal ik dat hier komen vertellen.

Jack

Meer
11 jan 2015 21:58 - 11 jan 2015 22:13 #49741 door mrphonograph
Beantwoord door mrphonograph in topic Giethars
met het maken van een mal verlies je altijd volume als je een mal maakt van een origineel dan zal de copie een fractie kleiner zijn
tevens is een mal van gips niet echt een goed idee gips zuigt verharder weg uit de buitenste laag waardoor deze plakerig en nattig is als deze uit de mal komt
maak een mal van 2 componenten ciliconen rubber deze geeft tevens een vollere glans dan gips ooit kan geven

een andere optie is een master maken dit kun je doen door het object 3d te laten scannen en deze een fractie groter dan gewenst te laten uitprinten met een 3d printer van deze kun je dan een mal maken
hiervoor kun je naar ridix 3d printing in roterdam (westblaak 87) ook handig voor andere plastic onderdeeltjes die b.v. vaak breken (denk hierbij aan logo's op radio's of roosters van kleine batterij radio's)
natuurlijk kun je ook het gewenste object direct laten uitprinten in de gewenste afmetingen mits natuurlijk de juiste kleur plastic filament aanwezig is

ik zelf heb al een aantal keren een weergever voor een pathe fonograaf laten uitprinten
het was niet echt goedkoop maar minder duur dan een repro uit canada en minder duur dan het origineel

tino

tino
Laatst bewerkt 11 jan 2015 22:13 door mrphonograph.

Meer
11 jan 2015 21:07 #49738 door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Giethars
Jack,
Zoveel merken, zoveel verschillen.
Alles met chemie en samenstelling te maken.
Dan altijd koop je zaken die betreft merk bij elkaar horen.

Spul heb je van hobby knutselwinkel en is van Wilsor, dan daar ook de kleur halen,
cq advies welk goedje te gebruiken.

Gemaakt door Kunena