Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Versterker Philips EL6400/00 fout opgelost

Meer
22 jan 2025 14:46 - 22 jan 2025 14:49 #100913 door Huub
PH pickup de elementen passen beter
En een grote PH lS AD 52 00 .M in grote kast  .20 watt spieker  breed band 
Dagt gebruikten ik ook in die tijd met de PA versterkers
Dan heb je behoorlijk Basse ook anders heb je een mager PA geluid
een grote kast op de 10.volt lijn 
Huub
Laatst bewerkt 22 jan 2025 14:49 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
22 jan 2025 10:49 #100912 door lierseboy
De originele zijn vervangen door de nieuwe , hij speelt er veel zuiverder (luider) mee :)

Meer
22 jan 2025 10:48 #100911 door lierseboy
Hey Peter, ik heb de 2 brugcellen uit elkaar gehaald en de inhoud eruit en er 2x4 dioden in gesoldeerd voor het uitzicht, de spanning was wel een pak lager , op de anode van de EL en stond rond de 195 volt, misschien had ik dit te snel gedaan want echt warm werden ze niet , wel was na de revisie van deze cellen de spanning precies 288 volt wat volgens de doc goed is, ook met de slechte elco , wie zou het zeggen ,  overige spanningen zijn nu ook goed, de 2  originele EL 81  waren  blijkbaar toch op hun retour want met 2 nieuwe Philips erin speelt hij veel krachtiger . Nu nog wachten tot de pluggen binnenkomen dan kan hij op zijn plaats (later nog  passende platenspeler erbij zoeken)

Meer
22 jan 2025 10:40 #100910 door peter1952
Waarschijnlijk had je de brugcellen ook niet hoeven te vervangen, de spanning was te laag omdat de EL82’ers te veel anodestroom trokken,
Heb je beide brugcellen vervangen? Dat is niet nodig, je kunt de brugcellen samen vervangen door één brugcel, die zijn tegenwoordig zwaarder dan de originele. 
Ik heb met elco’s ook wel meegemaakt dat nieuwe een grotere ESR hebben dan oude. Als je de bewuste elco even aansluit op een regelbare voeding is hij daarna waarschijnlijk in orde, doordat hij dan goed geformeerd is.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: lierseboy

Meer
22 jan 2025 10:12 - 22 jan 2025 10:14 #100909 door Huub
Zou de EL 81 toch maar vernieuwen
Ze hebben gekacheld dus Af gang met de status
 Door gloeien is niet zo Best . en onbetrouwbaar ook
en ongelijk ? geworden Ball niet zo goed
Huub
Laatst bewerkt 22 jan 2025 10:14 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: lierseboy

Meer
22 jan 2025 09:45 #100908 door lierseboy
Je gelooft het of niet maar de fout is opgelost, waar  nu het probleem, in de elco die voor het negatief netwerkje zorgt, deze had ik al vervangen omdat hij te weinig capaciteit had, uiteraard met + naar massa , ik bleef maar te weinig negatief hebben, alle weerstanden en condensatoren en de diode  waren goed… de elco er eens terug uitgenomen en een andere (zelfde batch) erin, en prima negatief van -22 volt! Een nieuwe elco die defect was , hij meet nochtans vrij juist op de ESR  meter, nu speelt hij prima en de buizen worden uiteraard niet meer rood staan, 

Gemaakt door Kunena