Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Philips B6x43A - geen radio ontvangst

Meer
03 jul 2020 22:02 #84402 door skandiluxe
Om te beginnen mag je eerst de anode-en schermroosterspanning van de buizen gaan controleren.Hier kun je al heel wat uit halen wat deze storing kan veroorzaken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 jul 2020 21:38 #84401 door joost_roldaan
Ik heb van marktplaats een B6x43A geplukt. Sentimentele waarde, want wij hadden exact deze radio vroeger thuis ook. Volgens de verkoper was hij in werkende staat maar dat valt wat tegen. Ik heb eerder een B5x onder handen genomen en wel het een en ander geleerd over deze apparaten, dus ik maakte me er 1e instantie niet zo druk over. Ik dacht die krijg ik wel aan de praat, maar ik loop een beetje vast.

Wat werkt er niet: hij ontvangt niets, noch op LG/MG/KG noch op FM. De FM ruist zelfs niet. De LG/MG/KG kraakt een beetje als je afstemt.

Wat werkt er wel: de tape in, maar niet in stereo, alleen in mono (knop bovenin). Nu moet ik toegeven dat ik maar één speaker aangesloten heb want de tweede heeft nog een dolle schroef en moet nog uit de kast. De toonregeling werkt ook, zowel met de potmeters als de schakelaars. Wel vervormt het geluid snel bij enig volume.

Ik ben begonnen met alle buizen om te wisselen met mijn B5x... zijn toch hetzelfde. Ik heb ze zowel één voor één als allemaal tegelijkertijd omgezet, maar beide mocht niet helpen; nog steeds geen radio ontvangst. De buizen gloeien allemaal, dus ik vermoed dat ze nog wel werken. Ik heb de buizen ook weer teruggezet in mijn B5x en die speelt gewoon weer. Ik vind wel dat er erg veel hitte/schroei plekken rondom de buisvoeten zitten. Ik heb nog niet gemeten.

Toen ben ik alle ELCOs maar eens gaan vervangen, en meteen de ELCO/weerstand combi (C84/R85)op de EL84s omgezet naar 2x 180 Ohm en 2x 47 mF zoals elders in het forum beschreven. Maar helaas, nog steeds geen radio; geen enkel verschil in het radiogedeelte (wel iets minder brom in de versterker). Met de oude combi C84/R85 zag ik op hoog volume vonken in de EL84. Duidt op de lage spanning? Met de nieuwe weerstand/ELCO combi is dat over.

Ik ben eigenlijk op zoek naar tips wat ik nu moet gaan onderzoeken. Ik denk zelf spanningen te gaan meten. Ik heb een goede multimeter en scope. Ik vraag me af of ik met een scope de spanningen (toch vaak >200V) kan meten? Voor de rest ben ik op zoek naar tips waar ik zou moeten beginnen?

Maw, alle hulp is welkom.

Groet, Joost.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena