Reparatie en Restauratie tip's
Philips B6x43A - geen radio ontvangst
- joost_roldaan
- [joost_roldaan]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
10 jul 2020 16:20 #84517
door joost_roldaan
Groet, Joost.
Beantwoord door joost_roldaan in topic Philips B6x43A - geen radio ontvangst
Update: vandaag de FM antenne ingangen van Bx5 en Bx6 gekoppeld, en dan krijg een zwak signaal op de FM van de Bx5 maar het scheelt veel minder dan 10,7 MHz met de B6x, eerder ogv 2 MHz.
Groet, Joost.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- joost_roldaan
- [joost_roldaan]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
09 jul 2020 20:09 #84506
door joost_roldaan
Groet, Joost.
- De spanning op het schermrooster (Vg2) is nog steeds 47V op AM en 52V op FM.
- R10 nog een keer nagemeten op 120 kOhm exact volgens schema.
- de EF89 uit mijn Bx5 erin gezet en dan zakt de spanning naar 44V AM en 48V FM, maar de Vg2 in de Bx5 met deze buis is 48V AM en 54V FM.
Omdat alle radiosignalen door de EF89 gaan en ik dus wat ontvangst heb op de KG, denk ik dat ik deze voorlopig maar even laat. Ik ga me richten op de ECH81. Ik ga de FM injector bouwen en die op het stuurrooster van de ECH81 zetten om te kijken of er dan signaal doorheen komt.
Wat ik dan nog zie en niet snap:
- zodra ik de scope op de aarde aansluit valt 50% van het ontvangststerkte op de KG weg.
- het schema van de B6x23A zegt dat dezelfde spanning Vg2 op de EF89 42V is (onafhankelijk AM/FM) maar het schema van de B6x43A, met exact dezelfde configuratie zegt 96V (AM) en 90V (FM). Het datasheet van de EF89 zegt dat de karakteristieke spanning Vg2 rond de 85V moet liggen.
- R10 nog een keer nagemeten op 120 kOhm exact volgens schema.
- de EF89 uit mijn Bx5 erin gezet en dan zakt de spanning naar 44V AM en 48V FM, maar de Vg2 in de Bx5 met deze buis is 48V AM en 54V FM.
Omdat alle radiosignalen door de EF89 gaan en ik dus wat ontvangst heb op de KG, denk ik dat ik deze voorlopig maar even laat. Ik ga me richten op de ECH81. Ik ga de FM injector bouwen en die op het stuurrooster van de ECH81 zetten om te kijken of er dan signaal doorheen komt.
Wat ik dan nog zie en niet snap:
- zodra ik de scope op de aarde aansluit valt 50% van het ontvangststerkte op de KG weg.
- het schema van de B6x23A zegt dat dezelfde spanning Vg2 op de EF89 42V is (onafhankelijk AM/FM) maar het schema van de B6x43A, met exact dezelfde configuratie zegt 96V (AM) en 90V (FM). Het datasheet van de EF89 zegt dat de karakteristieke spanning Vg2 rond de 85V moet liggen.
Groet, Joost.
Minder
Meer
09 jul 2020 11:47 #84490
door skandiluxe
Beantwoord door skandiluxe in topic Philips B6x43A - geen radio ontvangst
Mooi dat er progressie in zit!Hoe hoog is de spanning nu op het schermr.van de EF89?
Je kunt ook de ant ingangen van elke radio even koppelen,dan kun je met de andere radio.op deze op het grootste gedeelte van de MG een draaggolf produceren.n.l.455kHz hoger.Bij FM controle moet de 'ontvangende' radio 10,7 MHz hoger afgestemd zijn dan de 'zendende''.
succes vr grt Andries
Je kunt ook de ant ingangen van elke radio even koppelen,dan kun je met de andere radio.op deze op het grootste gedeelte van de MG een draaggolf produceren.n.l.455kHz hoger.Bij FM controle moet de 'ontvangende' radio 10,7 MHz hoger afgestemd zijn dan de 'zendende''.
succes vr grt Andries
- joost_roldaan
- [joost_roldaan]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
08 jul 2020 21:08 #84485
door joost_roldaan
Groet, Joost.
En ik kan de AM draaggolf over de hele band volgen. Lijkt me ook een goed signaal.
Groet, Joost.
- joost_roldaan
- [joost_roldaan]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
08 jul 2020 20:39 #84484
door joost_roldaan
Groet, Joost.
De oscillatortest levert op de AM rond 545 kHz iig een prachtige draaggolf op rond de 1000 kHz op m'n Bx5. Dus ik denk dat de AM oscillator werkt. Bij FM kan ik geen draaggolf ontdekken. Weer een stapje verder.
Groet, Joost.
- joost_roldaan
- [joost_roldaan]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
08 jul 2020 20:25 #84483
door joost_roldaan
Groet, Joost.
Ik meet van -0,685 tot -0,703V verandering op g1 (2) op AM.
Het vervangen van de diverse condensatoren heeft inmiddels op wat stukken van de KG band ontvangst opgeleverd. De LG geeft een hoog gejank op stukken in de band. De MG doet dat ook tussen de 186 en 250 meter (1600-1200 kHz), lagere frequenties van de MG zijn stil. Ik ga nu proberen de oscillatoren van de FM meten. Ik weet niet exact hoe ik dat moet doen, maar ik ga een poging wagen. De AM wordt moeilijker want mijn bx5 ontvangt niet al te best op de MG.
Ik heb inmiddels een schema & onderdelen om een FM injector te maken, dus dat wordt de volgende klus. Ik heb stabiel stereo geluid over de tape in (linker kanaal was niet 100%). Alle potmeters werken (toonregeling, balans, volume). Dus alles achter de FM stereo detector lijkt nu oké. De weerstand over de EM80 was vergaan, ook vervangen, ik heb nu iets uitslag, de buis moet nog wel vervangen worden want hij is niet helder.
Het vervangen van de diverse condensatoren heeft inmiddels op wat stukken van de KG band ontvangst opgeleverd. De LG geeft een hoog gejank op stukken in de band. De MG doet dat ook tussen de 186 en 250 meter (1600-1200 kHz), lagere frequenties van de MG zijn stil. Ik ga nu proberen de oscillatoren van de FM meten. Ik weet niet exact hoe ik dat moet doen, maar ik ga een poging wagen. De AM wordt moeilijker want mijn bx5 ontvangt niet al te best op de MG.
Ik heb inmiddels een schema & onderdelen om een FM injector te maken, dus dat wordt de volgende klus. Ik heb stabiel stereo geluid over de tape in (linker kanaal was niet 100%). Alle potmeters werken (toonregeling, balans, volume). Dus alles achter de FM stereo detector lijkt nu oké. De weerstand over de EM80 was vergaan, ook vervangen, ik heb nu iets uitslag, de buis moet nog wel vervangen worden want hij is niet helder.
Groet, Joost.