Reparatie en Restauratie tip's
Nieuw project: Philips B8X52A
19 feb 2020 09:56 #82251
door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic Nieuw project: Philips B8X52A
Wat ik van "gewone" HiFi weet is dat je een aparte platenspeler ingang hebt. Als je daar bijvoorbeeld een cd speler op aansluit dan is het geluid zwaar overstuurd. Sluit je daarentegen een platenspeler op een cd ingang aan hoor je bijna niks. Ik had het ook wel kunnen weten dus. Dacht alleen dat het niet opging voor de B8X52A omdat die een aparte ingang en aparte keuzeschakelaar voor de platenspeler heeft. En ik ging er dus automatisch van uit dat die ingang gevoeliger was.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19 feb 2020 09:54 - 19 feb 2020 10:06 #82250
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Nieuw project: Philips B8X52A
Aha, dat is wel echt beginnen dus.
Het advies van een MD element is verstandig op te volgen, maar midden jaren zestig waren de meeste dat al. Een MD element (Moving Dynamic of Moving Magnetic) heeft een te lage uitgangsspanning voor de versterker en daarom is een voorversterker nodig. Al die voorversterkers hebben toch wel RIAA correctie, uitzonderingen daargelaten. . Dit betekend het volgende eenvoudig gezegd: op de platen is vooral het laag afgekapt. Die geeft de grootste uitslag in de groef van de plaat. Om de groef (er is feitelijk maar één groef op de plaat) dichter op elkaar te krijgen zonder dat de uitslag van de lage tonen in de naastliggende baan komt, is die wat verminderd. Dat heet RIAA correctie. Om dus bij weergave de oorspronkelijke tonenreeks terug te krijgen is die correctie elektronisch nodig in een apparaat, meestal dus in de voorversterker voor het MD element.
Overigens is de toonregeling van de versterker ook al een soort correctie, maar je weet niet precies welke en die regel je op het gehoor.
Gebruik je een andersoortig element, dan is ook daar het bijpassend advies bij wat te doen. Een ouder kristal of keramisch element heeft geen voorversterker nodig bijvoorbeeld.
Philips is de uitvinder van het MD element midden jaren vijftig, wat werd gestolen en door andere fabrikanten in 1958 volop gebruikt werd voor de eerste stereo elementen (kort gezegd). Shure was de eerste in de race die met een stereo MD (MM) element op de markt kwam in 1958, toen ook het principe van stereo voor het eerst op de markt kwam. Dat was de Shure M3D (Philips bracht twee jaar eerder twee mono MD elementen op de markt en ze waren daar uniek in).
Tot slot , gebruik geen mono element voor stereo platen. Die kunnen dan beschadigd raken. De beweging van een mono element is anders (alleen horizontaal, oftewel heen en weer) is te beperkt dan dat van een stereo element (horizontale en verticale beweging).
Met eens stereo element kan je wel mono platen aftasten.
Tja, het verzamelen van platen (in feite het verzamelen van je favoriete muziek) is natuurlijk een basis in de hobby van historische audio apparatuur. Het maakt audio apparatuur extra aantrekkelijk om te gebruiken.
Veel plezier.
Het advies van een MD element is verstandig op te volgen, maar midden jaren zestig waren de meeste dat al. Een MD element (Moving Dynamic of Moving Magnetic) heeft een te lage uitgangsspanning voor de versterker en daarom is een voorversterker nodig. Al die voorversterkers hebben toch wel RIAA correctie, uitzonderingen daargelaten. . Dit betekend het volgende eenvoudig gezegd: op de platen is vooral het laag afgekapt. Die geeft de grootste uitslag in de groef van de plaat. Om de groef (er is feitelijk maar één groef op de plaat) dichter op elkaar te krijgen zonder dat de uitslag van de lage tonen in de naastliggende baan komt, is die wat verminderd. Dat heet RIAA correctie. Om dus bij weergave de oorspronkelijke tonenreeks terug te krijgen is die correctie elektronisch nodig in een apparaat, meestal dus in de voorversterker voor het MD element.
Overigens is de toonregeling van de versterker ook al een soort correctie, maar je weet niet precies welke en die regel je op het gehoor.
Gebruik je een andersoortig element, dan is ook daar het bijpassend advies bij wat te doen. Een ouder kristal of keramisch element heeft geen voorversterker nodig bijvoorbeeld.
Philips is de uitvinder van het MD element midden jaren vijftig, wat werd gestolen en door andere fabrikanten in 1958 volop gebruikt werd voor de eerste stereo elementen (kort gezegd). Shure was de eerste in de race die met een stereo MD (MM) element op de markt kwam in 1958, toen ook het principe van stereo voor het eerst op de markt kwam. Dat was de Shure M3D (Philips bracht twee jaar eerder twee mono MD elementen op de markt en ze waren daar uniek in).
Tot slot , gebruik geen mono element voor stereo platen. Die kunnen dan beschadigd raken. De beweging van een mono element is anders (alleen horizontaal, oftewel heen en weer) is te beperkt dan dat van een stereo element (horizontale en verticale beweging).
Met eens stereo element kan je wel mono platen aftasten.
Tja, het verzamelen van platen (in feite het verzamelen van je favoriete muziek) is natuurlijk een basis in de hobby van historische audio apparatuur. Het maakt audio apparatuur extra aantrekkelijk om te gebruiken.
Veel plezier.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 19 feb 2020 10:06 door RR1957.
19 feb 2020 09:48 - 19 feb 2020 09:49 #82249
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Nieuw project: Philips B8X52A
een dual is wel goed met vier poligen motor HiFi tafel dus
kan ook een philips tafel zijn hifi met voorversterker
voor keramich dan zou zeker een Philips tafel gebruiken
gezien dat het element het besten past.
besten is toch merk soort bij elkaar houden het is beter aangepast
huub
kan ook een philips tafel zijn hifi met voorversterker
voor keramich dan zou zeker een Philips tafel gebruiken
gezien dat het element het besten past.
besten is toch merk soort bij elkaar houden het is beter aangepast
huub
Laatst bewerkt 19 feb 2020 09:49 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: paulsnip
19 feb 2020 09:41 #82248
door paulsnip
Ik snap hem. Dus zoeken naar een platenspeler met ingebouwde voorversterker en MM element dus.
Of een keramisch element, maar dan kan ik niet alle platen draaien.
Of een keramisch element, maar dan kan ik niet alle platen draaien.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
19 feb 2020 09:34 #82247
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Nieuw project: Philips B8X52A
Voor een MM element ( 5mV afgifte ) heb je een voorversterker nodig,
voor een keramisch element zoals de Dual 650 niet.
MM elementen zijn ook 100% compatibel met nieuwere LP's.
In sommige platenspelers uit die tijd zit de voorversterker al ingebouwd, Bijvoorbeeld
de Beogram 1000.
voor een keramisch element zoals de Dual 650 niet.
MM elementen zijn ook 100% compatibel met nieuwere LP's.
In sommige platenspelers uit die tijd zit de voorversterker al ingebouwd, Bijvoorbeeld
de Beogram 1000.
Cees- pa1dba
19 feb 2020 09:29 #82246
door paulsnip
Hele domme vraag misschien maar zowel de B7X44A als de B8X52A hebben een 5 polige din aansluiting voor de platenspeler. Daar kan hij zo ingeplugd worden toch? Of moet er altijd een voorversterker tussen?
Mijn vinyl collectie beslaat momenteel 3 platen geloof ik. En een grote doos van mijn moeder van vroeger. Dus voor je het weet is er weer een hobby geboren
Mijn vinyl collectie beslaat momenteel 3 platen geloof ik. En een grote doos van mijn moeder van vroeger. Dus voor je het weet is er weer een hobby geboren