Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Nieuw project: Philips B8X52A

Meer
20 feb 2020 11:02 #82274 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Nieuw project: Philips B8X52A
@Paul,
voor de 202 was een inbouw voorversterker verkrijgbaar, eventueel kan ik je daar aan helpen.

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Cees- pa1dba
De volgende gebruiker (s) zei dank u: paulsnip

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 feb 2020 10:23 #82271 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Nieuw project: Philips B8X52A
Als ik het allemaal zo lees is het een heel gedoe om een platenspeler op een radio aan te sluiten.
Een heel warrig verhaal over de afgifte van elementen etc. Het verhaal van Huub heb ik meerdere keren moeten lezen om te snappen wat er bedoeld wordt.
Tijd om de zaak eens op een rijtje te zetten:

De Ronette mono elementen zijn niet geschikt voor stereo platen. Dat de afgifte voor veel radio’s te hoog is, het zij zo. Die vallen toch af. Ronette had ook een stereo versie, maar die zijn slecht van kwaliteit en degene die je vindt zijn helemaal doorgezakt, waardoor ze onbruikbaar zijn geworden.

De Philips elementen zoals de AG3310, GP200 enz. zijn prima geschikt en inderdaad, de geluidskwaliteit is stukken beter dan menig ander piezo element.
Deze elementen doen het prima bij een naalddruk van 4 gram en dat is redelijk lief voor stereo platen.
Maar ook Dual maakt goede piezo elemenenten.
Voordeel: Geen voorversterker nodig.

Dan een MD element. Natuurlijk prima voor stereo platen. Als voorversterker heb ik zeer goede ervaring met de GH915. Met elementen met een wat hogere afgifte heeft deze versterker geen enkele moeite en het geluid is subliem.
Bij veel Philips platenspelers zoals de 202 en de 212 is een voorversterker in te bouwen zodat deze meteen aan een lijningang gekoppeld kan worden.

Ik zou zeggen: Koop een goede wisselaar van Dual uit de 60’er/70’er jaren met een ceramisch element of een MD element met een losse voorversterker of een Philips wisselaar met GP200 element of een platenspeler met MD element en voorversterker.

Wat die spanningsafgifte betreft: Is de ingangsspanning inderdaad aan de hoge kant, dan kun je altijd een weerstandverzwakker tussen schakelen. Maar bij de meeste ceramische stereo elementen is dat niet nodig.
Als je toendertijd een platenspeler kocht bij je radio, hoefde je toch niet druk te maken over spanningsafgifte e.d.? Waarom nu wel?

En dan de naalddruk: Er wordt betoogd dat de naalddruk bij stereo platen uit de 60’er jaren niet hoger mag zijn dan 3,5 gram. Tot ver in de 70’er jaren zijn platenspelers gemaakt met een ceramisch element dat toch wel 4 gram nodig heeft. Dan vraag ik me af of die fabrikanten dan verkeerd bezig geweest zijn.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
20 feb 2020 09:14 - 20 feb 2020 09:24 #82269 door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic Nieuw project: Philips B8X52A
Ik vind de Philips 202 wel een hele mooie platenspeler! Die past mooi bij het spul denk ik.
Daar zal dan wel een voorversterkertje tussen moeten.
Laatst bewerkt 20 feb 2020 09:24 door paulsnip.

Meer
19 feb 2020 22:53 #82266 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Nieuw project: Philips B8X52A

paulsnip schreef : He, getsie… Nu moet ik me ook nog in platenspelers gaan verdiepen...:p :p :p

Maaruh, net zo boeiend als je historische radio's hoor. ;-)

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Meer
19 feb 2020 22:35 #82265 door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic Nieuw project: Philips B8X52A
He, getsie… Nu moet ik me ook nog in platenspelers gaan verdiepen...:p :p :p

Meer
19 feb 2020 16:44 - 19 feb 2020 16:52 #82263 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Nieuw project: Philips B8X52A
NEE nee Rene ik spreek over philips stereo
ker elementen .. het GP 410 of 400 kan ook wel
maar wat de pest is men zal niet te veeel aan afgiften geven
dan komt ,men met de volumen potmeter te laat uit de Contour
dat geeft een boemelig geluid vandaar ik ook zeg
als DAT zo is mer de radio dan voor MD geeft niet wat voor een merk
dan regelbaar kopen of maken de af giften van de vvst . in de buizen radio
met kerr philips stereo zet als het niet zo past wat bij philis
stereo radio,s NIET zo voorkomt ,, dan ander twee keer 1. meg naar massa zetten
ik merk wel met gebruik van Dyn stereo elemente dan liever een Philips transitor vvst
men komt beter en iets later met de volumen uit de contour TK regeling
die is bedoeld en aangebracht om bij een laag volumen toch meer diepeten en ht
te verkrijgen .. Contour is ook altijd op elken radio of versterker voor gebruik bij een
laag volumen .. hij gaater ook van ag bij de radio,s zeg maar bij een iets meer als de halven slag van de potmeter .. dus met te sterken insturing werkt het te laat
met gevold boemlig minder onver staanbaar minder geluid
daar omede passen vaak moderne apperaten bvb CD,s en meer geluid bronnen gewoon NIET
dat zal men ook aanpassen .. vandaar ook stereo geluid gevers vaak niet passen op mono
dat is al heeeel lang mijn bevindig wel daar om gebruik ik voor mijn HIFI stereo geluids dragers
een moderne instalatsie van zeer goede passenden Aloi er bij MODERN
en voor mij ouden muik gezellig de buizen apperartuur mono daar hou ik ook veel van
wel dus passent dat geeft nog een KIK voor mij en hoort lekker aan ook nog
huub
Laatst bewerkt 19 feb 2020 16:52 door Huub.

Gemaakt door Kunena