Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Wie heeft ooit al eens een OTL versterker gemaakt ?

Meer
21 sep 2012 00:27 #21715 door Cees
Robot, Peter,

Geen brom? Die brom zal je niet horen op die L Spr die niet op een
klankbord zitten. Zo zijn deze L Spr nauwelijks in staat om enig "laag"
weer te geven.
Je kunt dat pas goed vast stellen door er hele goede L Spr boxen op
aan te sluiten. Of het te meten m.b.h van een "scoop".
Op zich is het wel een leuk en leerzaam knutsel opject.
Succes en vr gr Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 sep 2012 08:34 #21687 door robot797
ik ben op dit moment bezig met een otl versterker

hij krijgt EL300 buizen op de uitgang

het schema is nog niet klaar omdat ik nog geen toon regeling heb geintergeert
(in het prototype)

ik moet nog wat bugs weg werken

ik heb een foto toegevoegt van het prototype

nog leuker is er zit nu eigelijk al geen brom in
Bijlagen:

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
20 sep 2012 07:31 - 20 sep 2012 07:39 #21685 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Wie heeft ooit al eens een OTL versterker gemaakt ?
Misschien leuk om deze thread voort te zetten.

home.planet.nl/~rneervoo/otl.htm

www.analogueaudio.nl/content/versterkers.htm

www.fwdmagazine.be/fwd/131223/achtergrond-buizenversterkers/

:thumbsup:

Albert zijn vraag was trouwens:
maar mijn vraag was: waar ligt in feite het verschil tussen OTL en hedendaagse hig-end?
Gaat het alleen over het vermogen? Het gaat niet op om een 4 Watt versterker te vergelijken met 100 Watt of meer maar andere karakteristieken zoals frekwentie blijken toch gelijkaardig of ben ik helemaal mis?
Laatst bewerkt 20 sep 2012 07:39 door brcf01.

Meer
09 jan 2012 13:27 #13540 door albert v v
Hallo iedereen,
Cees bedankt voor de uitleg.
In verband met OTL heb ik nog een vraag. De EL86 werd ontworpen omdat EL84 niet tegen een te hoge spanningsverschil kon tussen de gloeidraad en de Catode.( heb ik dat goed begrepen?)
Nu is de vraag: Waarom moet men één kant van de gloeidraad aarden ?
De trafo heeft toch een afzonderlijke winding voor 6.3 V, mag dat niet gewoon afzonderlijk van de massa aangesloten worden? Dan moeten alle buizen natuurlijk een extra draadverbinding hebben naar de trafo.Dit is dan wel meer bedrading.
Maar dan komt geen directe spanning tussen gloeidraad en catode?
albert v v

Meer
09 jan 2012 09:33 #13533 door Franc
Dag Henk,

Ik ben benieuwd naar je bevindingen als het project klaar is.

Waarom die grote waarden van 100uF en 50uF aan de uitgang nodig waren begrijp ik niet helemaal.
In een B7X73A toestel zat als uitgangs C toch ook eentje van 8uF?

Succes ermee!

mvgr Frank

Meer
09 jan 2012 09:28 #13532 door Franc
Hoi Cees,

Met die grammofoonmotor ging het goed maar je moest hem wel juist aansluiten, anders vervormde de zaak. De stromen moeten elkaar ahw opheffen zodat de kern niet verzadigd raakt. Of het laag zover doorloopt als met de originele spoel betwijfel ik. Maar met 2 keer AD3800M tesamen met AD3725A op een plank hoor je 30Hz toch niet. Als tuner had ik een RN311 AM/FM autoradio die heel goed werkte icm een transistor voorversterker die ik op school had mogen bouwen.
Wie deed me wat en ik was zowat de enige die destijds nog een buis ter hand nam.
De buis was juist toen volkomen ,,not done". Iedereen verlekkerde zich op de 3 in 1 pick up combinaties en de zelfbouwers hadden de eindtrap IC,s ontdekt. Maar als je tientallen TV,s had gesloopt die je met de fiets overal ging halen had je wel een groot en kwalitatief goed magazijntje verkregen. En gek genoeg gebruikte ik alléén de EROFOL 11 en de mosterdcondensatoren. Teerknollen en Wima.s heb ik nog nooit in een zelfbouwgeval gesoldeerd.
Pure toeval, wist ik toen van lekkage? Zal het uiterlijk van die onderdelen wel gedaan hebben. Voor weerstanden gold hetzelfde, alleen de beige Philips en donkere Beyschlag weerstanden gebruiken die ik destijds wel doormat op juiste waarde.

Zo zie je Cees, eigenlijk is er niet veel veranderd alleen ligt nu veel meer binnen bereik en er is enorm veel bewaard gebleven, dat blijkt dus wel.

mvgr Frank

Gemaakt door Kunena