Reparatie en Restauratie tip's
Wie heeft ooit al eens een OTL versterker gemaakt ?
04 jan 2012 01:31 #13318
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Re: Wie heeft ooit al eens een OTL versterker gemaakt ?
hkruis,
Ik lees net dat de vergissing al is rechtgezet. Ik begreep je reactie niet al niet.
Ik bedoelde dus de plano met losse L Spr. Heeft 2x EL86.B7X73A
De motor afstemming radio heeft hoog en laag filters voor de eindtrappen 2x UL 84
serie balans.B7X63A.
Op die manier, voor de eindtrappen filteren is ECHT Bi Amplie en dat hoor je
heel goed.
Ik heb dit chassis wel eens laten spelen over de luidsprekers van de B7X73A plano,
en dat klinkt een stuk strakker en voller.
Alles staat of valt met een goed filter VOOR de eindtrappen.
Vr gr Cees.
Ik lees net dat de vergissing al is rechtgezet. Ik begreep je reactie niet al niet.
Ik bedoelde dus de plano met losse L Spr. Heeft 2x EL86.B7X73A
De motor afstemming radio heeft hoog en laag filters voor de eindtrappen 2x UL 84
serie balans.B7X63A.
Op die manier, voor de eindtrappen filteren is ECHT Bi Amplie en dat hoor je
heel goed.
Ik heb dit chassis wel eens laten spelen over de luidsprekers van de B7X73A plano,
en dat klinkt een stuk strakker en voller.
Alles staat of valt met een goed filter VOOR de eindtrappen.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03 jan 2012 16:58 #13303
door antoine
Beantwoord door antoine in topic Re: Wie heeft ooit al eens een OTL versterker gemaakt ?
Ik heb begin 1960 een OTL versterker gebouwd volgens een schema van Radio Elektronica gepubliceerd in het decembernummer van 1958. Frequentieweergave van 40 tot 300000Hz 0dB! Als luidspreker de bekende 9710, buizen: 1xECC83 en 2xEL86. Uitgevoerd in mono. Ik heb er de beste (kwalitatieve) herinneringen aan. Helaas is dit ooit gesloopt. Geen groot vermogen maar kwalitatief zéér goed!
Minder
Meer
03 jan 2012 15:31 #13302
door albert v v
Beantwoord door albert v v in topic Re: Wie heeft ooit al eens een OTL versterker gemaakt ?
Goede middag aan u allen?
Cees, de radio werkt nu nog altijd na ongeveer één jaar omgebouwd te zijn. Het verschil is toch goed merkbaar bij het luisteren vergeleken met een klassieke B5x 04a.
Dit jaar ga ik ééns proberen met een B6X04a Om die om te bouwen in echte bi ampli met twee maal OTL.
Er komen dan twee extra eindbuizen, dit is misschien te veel voor de voedingstrafo.
Ik hoop dus de EZ81 te vervangen met twee diedes IN4007, zo wordt de trafo minder belast wat gloeidraadspanning betreft.
Pas gisteren vond ik op een franse site ( ook bezig over OTL trouwens) dit mooie video over het maken van vacuum buizen)
Worden die nu werkelijk met de hand gemaakt . Was het ook zo in de gouden eeuw van de beuizenradio's?
cabasse.vraiforum.com/t503-Histoire-du-tube.htm?start=90#p36975
kijk maar even hoe mooi !
Cees, de radio werkt nu nog altijd na ongeveer één jaar omgebouwd te zijn. Het verschil is toch goed merkbaar bij het luisteren vergeleken met een klassieke B5x 04a.
Dit jaar ga ik ééns proberen met een B6X04a Om die om te bouwen in echte bi ampli met twee maal OTL.
Er komen dan twee extra eindbuizen, dit is misschien te veel voor de voedingstrafo.
Ik hoop dus de EZ81 te vervangen met twee diedes IN4007, zo wordt de trafo minder belast wat gloeidraadspanning betreft.
Pas gisteren vond ik op een franse site ( ook bezig over OTL trouwens) dit mooie video over het maken van vacuum buizen)
Worden die nu werkelijk met de hand gemaakt . Was het ook zo in de gouden eeuw van de beuizenradio's?
cabasse.vraiforum.com/t503-Histoire-du-tube.htm?start=90#p36975
kijk maar even hoe mooi !
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
03 jan 2012 15:04 #13301
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Wie heeft ooit al eens een OTL versterker gemaakt ?
Paul, je hebt gelijk, ik bedoelde inderdaad de B7X63A, bedankt voor de correctie
- brcf01
- [brcf01]
-
Minder
Meer
03 jan 2012 10:16 - 03 jan 2012 10:20 #13297
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: Wie heeft ooit al eens een OTL versterker gemaakt ?
Laatst bewerkt 03 jan 2012 10:20 door brcf01.
03 jan 2012 08:43 - 03 jan 2012 08:55 #13296
door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic Re: Wie heeft ooit al eens een OTL versterker gemaakt ?
`´, zoals ik al noemde van de B7X73A ook een hele knappe van Philips waarbij OTL en BI-Ampli gecombineerd werden met 4 eindbuizen.``
Henk, ik vermoed dat je een kleine vergissing maakt. Die B7X73A heeft slechts 2x EL86 aan boord en is daarmee een radio met een enkele versterker. Het scheiden der tonen gebeurt middels een passief 6dB filter in de radio. Bi-ampli in de zin van twee eindbuizen.
De B7X63A heeft vier eindbuizen, UL84-ers. Bi-ampli in de zin van twee eindversterkers. Andere radio's met gescheiden hoog/laagversterkers en vier eindbuizen zijn de Aristona/Siera SA3027A, de SA3029A, een radio evenals de B7X63A met motorafstemming en de SA5029A. Maar ja, dat is Aristona en dan mag het geen Bi-ampli meer heten en klinken dan ook beduidend slechter......:whistle:
De Aristona/ Siera modellen zijn afgeleide Duitse Philipsen. In mijn ogen kwalitatief beter dan de B7X63A, omdat daar:
- niet die pertinax buisvoethouders in zitten;
- echte koolweerstanden en niet die vitrohm dingen;
- HT-luidsprekers ook aan de zijkant zitten, en daarmede eigenlijk ook Plano's zijn. Dat is het beroemde Duitse 3D-Raumklang effect;
- de SA3029A een 25cm basluidspreker heeft;
- de SA5029A twee 21cm basluidsprekers heeft en een midhoog daar tussen in en twee midhoog aan de zijkanten. Een D'Appolito luidsprekeropstelling anno 1957. Zoals je ziet, er is geen nieuws onder de zon.
Naast de zwarte teercondensatoren zitten hier ook nog die Wima bonbons in
Gr. Paul
Henk, ik vermoed dat je een kleine vergissing maakt. Die B7X73A heeft slechts 2x EL86 aan boord en is daarmee een radio met een enkele versterker. Het scheiden der tonen gebeurt middels een passief 6dB filter in de radio. Bi-ampli in de zin van twee eindbuizen.
De B7X63A heeft vier eindbuizen, UL84-ers. Bi-ampli in de zin van twee eindversterkers. Andere radio's met gescheiden hoog/laagversterkers en vier eindbuizen zijn de Aristona/Siera SA3027A, de SA3029A, een radio evenals de B7X63A met motorafstemming en de SA5029A. Maar ja, dat is Aristona en dan mag het geen Bi-ampli meer heten en klinken dan ook beduidend slechter......:whistle:
De Aristona/ Siera modellen zijn afgeleide Duitse Philipsen. In mijn ogen kwalitatief beter dan de B7X63A, omdat daar:
- niet die pertinax buisvoethouders in zitten;
- echte koolweerstanden en niet die vitrohm dingen;
- HT-luidsprekers ook aan de zijkant zitten, en daarmede eigenlijk ook Plano's zijn. Dat is het beroemde Duitse 3D-Raumklang effect;
- de SA3029A een 25cm basluidspreker heeft;
- de SA5029A twee 21cm basluidsprekers heeft en een midhoog daar tussen in en twee midhoog aan de zijkanten. Een D'Appolito luidsprekeropstelling anno 1957. Zoals je ziet, er is geen nieuws onder de zon.
Naast de zwarte teercondensatoren zitten hier ook nog die Wima bonbons in
Gr. Paul
Laatst bewerkt 03 jan 2012 08:55 door verbeek.