Reparatie en Restauratie tip's
Wie heeft ooit al eens een OTL versterker gemaakt ?
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
03 jan 2012 05:32 #13292
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Wie heeft ooit al eens een OTL versterker gemaakt ?
Nico, In het buizenversterkerboek van Peter dieleman staat de OTL techniek uitvoerig beschreven, inclusief alle formules en berekeningen van de vervorming van 1e t\m de 3e harmonischen. er wordt in de schakeling gebruik gemaakt van een zeer grote overall-tegenkoppeling in de eerste versterkertrap. hij schrijft dat het helder moet zijn dat het ontwerp alleen is te bedenken door ontwepers die hun vak zeer goed beheerste, Hij bedoeld hier, en daar wordt naar verwezen het ontwerk van de HF303 van Philips.
Ik heb op het ogenblijk deze HF 303 staan proefdraaien met een 800 ohm speaker AD5026 en het geluid is perfect. Overigens kun je ook de schakeling van de AG9018 eens bekijken. Verder vind ik de schakeling , zoals ik al noemde van de B7X73A ook een hele knappe van Philips waarbij OTL en BI-Ampli gecombineerd werden met 4 eindbuizen.
Overigens is het zo dat met de huidige UGT's bijna dezelfde kwaliteit gehaald wordt als met OTL eindtrap.
Ja, Ja die jongens van Philips konden er destijds echt wel wat van.
Mocht je interesse hebben kan ik wel een deel van het boek scannen.
Ik heb op het ogenblijk deze HF 303 staan proefdraaien met een 800 ohm speaker AD5026 en het geluid is perfect. Overigens kun je ook de schakeling van de AG9018 eens bekijken. Verder vind ik de schakeling , zoals ik al noemde van de B7X73A ook een hele knappe van Philips waarbij OTL en BI-Ampli gecombineerd werden met 4 eindbuizen.
Overigens is het zo dat met de huidige UGT's bijna dezelfde kwaliteit gehaald wordt als met OTL eindtrap.
Ja, Ja die jongens van Philips konden er destijds echt wel wat van.
Mocht je interesse hebben kan ik wel een deel van het boek scannen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
03 jan 2012 05:09 #13291
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Wie heeft ooit al eens een OTL versterker gemaakt ?
Rene, ik bedoelde 1200 Ohm, tik foutje. :banghead:
Minder
Meer
03 jan 2012 03:46 #13290
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Wie heeft ooit al eens een OTL versterker gemaakt ?
Met OTL heb ik nauwelijks ervaring; toen ik radiotechniek studeerde (eindexamen 1966) werd dat nogal summier behandeld in de Sietsma. Het heette toen SEPP (Single Ended Push Pull), was relatief nieuw en er speelden patentkwesties. Om de voedingsspanning op normale waarden te kunnen houden moesten de eindbuizen met relatief lage anodespanningen kunnen werken. EL82 en EL86 werden daarvoor gebruikt.
Zo ben ik er ook nog niet achter of zo'n eindtrap in aanmerking komt voor een andere instelling dan klasse A, waarbij het rendement niet gunstig is. Omdat de onderste buis dient als stuurbuis voor de bovenste lijkt klasse AB of B me niet uitvoerbaar. Daarbij worden de buizen om-en-om telkens even voorbij het afknijppunt gestuurd en ik zie niet hoe dat zonder vervorming kan.
Of je moet een komplete aparte stuurtrap ervoor bouwen
Nico
Zo ben ik er ook nog niet achter of zo'n eindtrap in aanmerking komt voor een andere instelling dan klasse A, waarbij het rendement niet gunstig is. Omdat de onderste buis dient als stuurbuis voor de bovenste lijkt klasse AB of B me niet uitvoerbaar. Daarbij worden de buizen om-en-om telkens even voorbij het afknijppunt gestuurd en ik zie niet hoe dat zonder vervorming kan.
Of je moet een komplete aparte stuurtrap ervoor bouwen
Nico
- brcf01
- [brcf01]
-
Minder
Meer
02 jan 2012 22:09 - 02 jan 2012 22:48 #13288
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: Wie heeft ooit al eens een OTL versterker gemaakt ?
Hoi Henk.
Welke is dan 1600 ohm?
Zit die in de EL serie?
Bij de AG hifi serie kwam alleen de AG9006 met
1200ohm voor en die was echt een uitzondering,
de AG9007 is in principe 400ohm. Bij deze veranderd
zijn wattage bij toepassing van luidsprekersets in 1200,
800 of 2x800ohm. Resp. 20, 40 en 60 watt.
De AG9013 was 800ohm, 10 watt en ook geen bi-ampli.
Maar de EL serie ken ik niet zo goed eerlijk gezegd.
En vergeet ook niet dat de AG9006 en AG9007
circlotron versies waren, maar de AG9009 niet, die weer
wel bi-ampli was (800ohm) en dus vergelijkbaar
met de B7X73A, maar 6 watt.
Alle OTL radio's waren 800ohm.
:thumbsup:
Welke is dan 1600 ohm?
Zit die in de EL serie?
Bij de AG hifi serie kwam alleen de AG9006 met
1200ohm voor en die was echt een uitzondering,
de AG9007 is in principe 400ohm. Bij deze veranderd
zijn wattage bij toepassing van luidsprekersets in 1200,
800 of 2x800ohm. Resp. 20, 40 en 60 watt.
De AG9013 was 800ohm, 10 watt en ook geen bi-ampli.
Maar de EL serie ken ik niet zo goed eerlijk gezegd.
En vergeet ook niet dat de AG9006 en AG9007
circlotron versies waren, maar de AG9009 niet, die weer
wel bi-ampli was (800ohm) en dus vergelijkbaar
met de B7X73A, maar 6 watt.
Alle OTL radio's waren 800ohm.
:thumbsup:
Laatst bewerkt 02 jan 2012 22:48 door brcf01.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
02 jan 2012 19:52 #13282
door hkruis
Dit kan een lang topic worden.
De b7x73A is een verhaal apart, dit is een combinatie van Bi-Ampli en OTL en dus de meest uitgebreide versie die Philips bedacht heeft.
In de radio werd er volgens mij altijd uitgegaan van een impedantie van 800 Ohm. Soms werd ook wel weer 400Ohm tweeters is serie geplaatst (B7X94A). Een C toegeapst als scheidingsfilter veranderd niet aan de impedantie die de eindbuis verwacht of lekker vind. 2 800 Ohm speakers in serie op een impedantie van 800 Ohm zou ik dan ook niet aanbevelen. beter is om een combinatie te voden van Speakers zodat je op de 800 Ohm blijft zitten.
1600 Ohm komt ook nog bij Philips voor bij toepassing van bepaalde versterkers met bij behorende speaker boxen.
Henk
De b7x73A is een verhaal apart, dit is een combinatie van Bi-Ampli en OTL en dus de meest uitgebreide versie die Philips bedacht heeft.
In de radio werd er volgens mij altijd uitgegaan van een impedantie van 800 Ohm. Soms werd ook wel weer 400Ohm tweeters is serie geplaatst (B7X94A). Een C toegeapst als scheidingsfilter veranderd niet aan de impedantie die de eindbuis verwacht of lekker vind. 2 800 Ohm speakers in serie op een impedantie van 800 Ohm zou ik dan ook niet aanbevelen. beter is om een combinatie te voden van Speakers zodat je op de 800 Ohm blijft zitten.
1600 Ohm komt ook nog bij Philips voor bij toepassing van bepaalde versterkers met bij behorende speaker boxen.
Henk
02 jan 2012 00:47 #13259
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Re: Wie heeft ooit al eens een OTL versterker gemaakt ?
Albert,
Ik lees even een jaar (bijna) oud bericht. Bij OTL 800 ohm gebruikt men ook wel
passieve filters. In serie met de bas speaker een spoel en parallel aan die bas speaker
een C. Bij het hoog filtert men in de betere OTL radio's d.m.v een c in serie met de
hoog speaker. Zie het schema van de B7X73A. Bij de eenvoudiger typen komt de bas
speaker direct aan de 800 ohm uitgangs c van 8uF en parallel aan de bas speaker
zit daar een kleine Speaker in serie met een kleine c.
Gr Cees.
Ik lees even een jaar (bijna) oud bericht. Bij OTL 800 ohm gebruikt men ook wel
passieve filters. In serie met de bas speaker een spoel en parallel aan die bas speaker
een C. Bij het hoog filtert men in de betere OTL radio's d.m.v een c in serie met de
hoog speaker. Zie het schema van de B7X73A. Bij de eenvoudiger typen komt de bas
speaker direct aan de 800 ohm uitgangs c van 8uF en parallel aan de bas speaker
zit daar een kleine Speaker in serie met een kleine c.
Gr Cees.