Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Wie heeft ooit al eens een OTL versterker gemaakt ?

Meer
07 jan 2012 19:45 - 07 jan 2012 19:52 #13463 door Doktordirk

Misschien is dit ook een idee, opgebouwd met deels TV-onderdelen.
Het artikel stond in een RB nummer uit 1977

Groet, Dirk
Bijlagen:
Laatst bewerkt 07 jan 2012 19:52 door Doktordirk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
07 jan 2012 10:08 - 07 jan 2012 11:47 #13447 door brcf01
Beste Cees (e.a.)

Dat je in de bi-ampli discussie gelijk hebt, staat als een paal boven water.
Toch noem ik nog even de AG9009, de enige echte bi-ampli hifi versterker die Philips
gemaakt heeft (zie mijn bijdrage 13363).
Deze versterker was het 'budget' exemplaar in de hifi reeks in 1957 en 1958 en werd
in dat jaar al min of meer vervangen door de AG9013 (geen echte bi-ampli, maar dat beweerde
Philips ook niet). Kennelijk kleefde er toch bepaalde nadelen aan bi-ampli waardoor Philips
het uiteindelijk afgeschaft heeft en zelfs niet eens toepaste in de hoge tot zeer hoge
prijsklasse van de hifi componenten. Met name bij het laatste had Philips uiteraard geen
enkel argument meer om op budgettaire grond bi-ampli niet toe te passen.
Tot nu toe is er hoofdzakelijk gepraat over bi-ampli radio's die in principe geen
hifi zijn, ook de HiQ radio B7X73A is dat niet. Waar Philips bij de radio's zo trots de
term bi-ampli te pas en te onpas gebruikte met een eigen logo op de radio's en vele kreten
in de brochures, deden ze het er bij de hifi serie totaal het zwijgen toe, ZELFS bij de
enige versterker die dat predicaat WEL verdiende.
Dat is toch vreemd. Conclusie is dat Philips bi-ampli niet geschikt achtte
voor echte hifi en zeker niet bij hifi in de hoogste segmenten (voor die tijd absolute
high-end en tevens ook geschikt geacht voor professionele doeleinden).
Daarnaast geeft de titel van deze draad aan wie er een OTL versterker gebouwd heeft, dus
het hoeft niet specifiek bi-ampli te zijn. Ook heb ik de mogelijkheid van circlotron al
aangegeven, het systeem waar de twee duurste versterkers van Philips mee ontworpen waren
in de jaren vijftig. Naast OTL was Philips daar toch tamelijk uniek in.
Philips gaf daar kennelijk veel meer de voorkeur aan dan bi-ampli. Zoals gezegd had
het niets met budget te maken, temeer omdat ze bi-ampli wel in hun AG9009 versterker
toepaste, de goedkoopste dus, die in de productie een kort leven beschoren was.
Philips vermeed min of meer bewust bi-ampli in de hifi versterkers van de jaren vijftig.

:thumbsup:

Bij mij komt de vraag op of er ooit een stereo bi-ampli OTL versterker gebouwd is.
In de F9X38A zitten weliswaar twee gescheiden versterkers, maar ik vraag me af of ze
bi-ampli zijn. Zeker weet ik dat niet. In 1967 had Philips bi-ampli al de rug toegekeerd.
Wellicht is zo iets wel in de latere decennia na de jaren vijftig en zestig gemaakt?
Ik ben ook benieuwd of iemand het circlotron principe heeft toegepast.
Laatst bewerkt 07 jan 2012 11:47 door brcf01.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
06 jan 2012 16:01 #13405 door hkruis
Franc, kan best een foutje in zitten. ben er ooit aan begonnen maar ligt al een tijdje stil.

Gr. henk

Meer
06 jan 2012 12:18 - 06 jan 2012 12:19 #13395 door Franc
Dag Henk,

Ik ken dit schema ook en heb in een heel ver verleden dit nagebouwd met als dubbele smoorspoel de twee 110V wikkelingen met kern van een
grammofoonmotor(je moest toch iets nietwaar?).
Dat schema had ik uit een boek van E.Rodenhuis (HiFi versterkerschakelingen).
Ik was wel zo slim om PL84's in te zetten ipv EL86 want waar kon je die in 1978 kopen? Verder destijds ook een poging gedaan met PL500, dat ging ook.
Alles werkte perfect maar een echte geluidsbron in de vorm van een kwaliteits tuner of grammofoon had ik niet maar de lol was er niet minder om. Verder 4 TV speakers op een klankscherm gemonteerd en brullen maar. Het ging echt heel hard en het vervormde ook niet.

Maar in het door jou afgedrukte schema zie ik dat de uitgangselko's een heel stuk kleiner zijn dan in het door mij gebezigde schema. Die had 50uF voor de bovenste elko en 100uF voor de onderste. Bij jou zie ik 2 keer 10uF, is dat voldoende?
Verder zie ik nog een klein tekenfoutje rondom de 47 n C bij het rooster van de onderste EL86. Verder waren alle onderdelen waarden hetzelfde.

Verder zit dit eindtrapje in heel veel versterkers, oa de AG9013, AG9014, HF302, HF303 en de HF308.

gr Frank
Laatst bewerkt 06 jan 2012 12:19 door Franc.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
06 jan 2012 05:31 #13384 door hkruis
Ben al eens bezig geweest met uitwerken van een OTL eindtrap, gebaseerd op de HF303.
Heb nu een monoblokje staan HF303.

Henk
Bijlagen:

Meer
04 jan 2012 01:44 #13319 door Cees
albert vv,

Zoals het in het filmpje gaat, word alleen nog zo gedaan met de peper dure KR
Hi End buizen.En misschien ook nog wel met andere hele dure bijzondere buizen.
Ook in de begin jaren van de buis ging het ongeveer zo.
Handmatige productie dus.
Maar de radio buizen in onze radio's zijn vol automatisch geproduceerd.
Massa productie dus.
Gr Cees.

Gemaakt door Kunena