Gramofoon's
Edison GEM fonograaf model B (1905)
23 aug 2013 08:54 #35468
door klaas
Beantwoord door klaas in topic Edison GEM fonograaf model B (1905)
Dinsdag heb ik de Edison fonograaf ontvangen. Onbeschadigd gelukkig, met nog 3 doosjes voor wasrollen erbij. Er is 1 geschaafde wasrol bij. Deze is leuk om tzt een experiment uit te voeren. Ik wil een opname van cd op een wasrol overzetten. De technische kant hieraan is in ontwikkeling.
De fonograaf heeft een goede motor, en een goede veer. Na een schoonmaakbeurt en het opnieuw invetten van de tandwielen draait het motortje, zelfs na 110 jaar, als een zonnetje. Ik heb inmiddels al een nieuw riempje gemaakt zodat de mandrel ook weer soepel meedraait.
Aan de achterzijde van het apparaat ontbreekt helaas de as met schroefdraad, welke de weergever in twee minuten over de wasrol mee moet nemen. Ik heb een nieuwe RVS schroefas gemonteerd, en ga nog testen of deze met de juiste tandwielverhouding een goede tijd van twee minuten draait.
Ook ontbrak de beugel met weergever. Daar was de aankoopprijs ook wel naar. Ik heb 20 procent betaald van de prijs van eenzelfde exemplaar in complete staat. Zo kan je nog eens was experimenteren, zonder een origineel apparaat te verprutsen.
Inmiddels heb ik al een bruikbare beugel gemaakt, en gemonteerd. Mijn volgende stap is een zo goed mogelijke weergever te bouwen volgens oude Edison voorbeelden en tekeningen uit de 19e eeuw.
Zaterdag koop ik in een rommelschuur hier in de buurt een oude koperen trompet waarvan ik de hoorn af ga zagen. Ik zag iets bruikbaars liggen voor 15 euro. Leve de hobbyisten! yes.gif
Foto's volgen nog wel. Eerst nog een dagje werken.
Groeten, Klaas.
De fonograaf heeft een goede motor, en een goede veer. Na een schoonmaakbeurt en het opnieuw invetten van de tandwielen draait het motortje, zelfs na 110 jaar, als een zonnetje. Ik heb inmiddels al een nieuw riempje gemaakt zodat de mandrel ook weer soepel meedraait.
Aan de achterzijde van het apparaat ontbreekt helaas de as met schroefdraad, welke de weergever in twee minuten over de wasrol mee moet nemen. Ik heb een nieuwe RVS schroefas gemonteerd, en ga nog testen of deze met de juiste tandwielverhouding een goede tijd van twee minuten draait.
Ook ontbrak de beugel met weergever. Daar was de aankoopprijs ook wel naar. Ik heb 20 procent betaald van de prijs van eenzelfde exemplaar in complete staat. Zo kan je nog eens was experimenteren, zonder een origineel apparaat te verprutsen.
Inmiddels heb ik al een bruikbare beugel gemaakt, en gemonteerd. Mijn volgende stap is een zo goed mogelijke weergever te bouwen volgens oude Edison voorbeelden en tekeningen uit de 19e eeuw.
Zaterdag koop ik in een rommelschuur hier in de buurt een oude koperen trompet waarvan ik de hoorn af ga zagen. Ik zag iets bruikbaars liggen voor 15 euro. Leve de hobbyisten! yes.gif
Foto's volgen nog wel. Eerst nog een dagje werken.
Groeten, Klaas.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16 aug 2013 07:32 #35230
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Edison GEM fonograaf model B (1905)
Hallo Klaas
een complete fonograaf is goedkoper dan er 1 in onderdelen op te bouwen fonograaf
als er een hoorn aangeboden wordt gaan ze ook veel opbieden en komt het hoger uit dan je zelf beraamd had een weergever zal ook lastig worden liggen niet voor het oprapen.
Misschien eens contact leggen met de weergever zwarte schijf in tiel
of via MP Guido Severijns.
Als alle onderdelen er los bijlagen kijk dan is er een uitdaging om hem in elkaar te zetten
Hier is eigenlijk te veel weg om er wat van te maken.
of je kan hem voor een heel klein bedrag overnemen
dan ligt de zaak anders.
Succes evengoed
René Daemen
een complete fonograaf is goedkoper dan er 1 in onderdelen op te bouwen fonograaf
als er een hoorn aangeboden wordt gaan ze ook veel opbieden en komt het hoger uit dan je zelf beraamd had een weergever zal ook lastig worden liggen niet voor het oprapen.
Misschien eens contact leggen met de weergever zwarte schijf in tiel
of via MP Guido Severijns.
Als alle onderdelen er los bijlagen kijk dan is er een uitdaging om hem in elkaar te zetten
Hier is eigenlijk te veel weg om er wat van te maken.
of je kan hem voor een heel klein bedrag overnemen
dan ligt de zaak anders.
Succes evengoed
René Daemen
René Daemen
15 aug 2013 22:41 #35222
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Edison GEM fonograaf model B (1905)
Hoi Klaas.
Ik denk dat je beter voor een compleet exemplaar kunt gaan.
Bert.
Ik denk dat je beter voor een compleet exemplaar kunt gaan.
Bert.
Mvg.
Bert
15 aug 2013 22:04 #35218
door klaas
Beantwoord door klaas in topic Edison GEM fonograaf model B (1905)
15 aug 2013 21:00 #35213
door klaas
Edison GEM fonograaf model B (1905) werd gestart door klaas
Ik besluit een Edison GEM fonograaf model B (1905)aan te schaffen, helaas niet geheel compleet. De reproduceerder is verdwenen, evenals de hoorn. Ook de houten onderplaat en deksel zijn niet meer aanwezig.
Verder lijkt de machine nog redelijk compleet en netjes. Is er nog iemand, mischien Tino wel, die mij eventueel kan voorzien van een reproduceerder? Een hoorn kan ik nog wel vinden denk ik. De houten deksel vind ik niet belangrijk. Hij zou toch alleen dienen als show in de woonkamer.
Klaas
Verder lijkt de machine nog redelijk compleet en netjes. Is er nog iemand, mischien Tino wel, die mij eventueel kan voorzien van een reproduceerder? Een hoorn kan ik nog wel vinden denk ik. De houten deksel vind ik niet belangrijk. Hij zou toch alleen dienen als show in de woonkamer.
Bijlage gem.jpg niet gevonden
Bijlagen: