Gramofoon's
Edison GEM fonograaf model B (1905)
27 sep 2013 13:45 #36626
door klaas
Beantwoord door klaas in topic Edison GEM fonograaf model B (1905)
Gelijk heb je. Ik heb een nieuwe recorder gemaakt, meer een model die gebaseerd is op het origineel, zonder hefboom. De geluidstrillingen worden nu veel rechter op de cilinder gesneden met een andere beitel.
Deze zit direct op een dun membraan.
Maar alleen als ik resultaat boek, zal ik weer wat posten. Anders is het niet de moeite waard.
Gr, Klaas.
Deze zit direct op een dun membraan.
Maar alleen als ik resultaat boek, zal ik weer wat posten. Anders is het niet de moeite waard.
Gr, Klaas.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23 sep 2013 17:27 #36544
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Edison GEM fonograaf model B (1905)
Hallo Klaas,
zo'n fonograaf kan geen bassen weergeven doet een pattefoon ook niet
het geluid is daarom blikkerig
Zelf denk ik dat je meer in het hoog moet zoeken
een harde stem een zangeres iets van klassiek waar de zangeres de hoge C
zingt.
Dit Zal dan beter moeten gaan
oude veer grammofoons hadden een laag frequentie bereik.
eigenlijk zou je eens zo'n opname eenheid moeten bekijken van een fonograaf
misschien iets vergeten aan te brengen.
Ik zou hem nog niet meteen in de hoek zetten.
Pak het anders van de winter weer op
Mvg René Daemen
zo'n fonograaf kan geen bassen weergeven doet een pattefoon ook niet
het geluid is daarom blikkerig
Zelf denk ik dat je meer in het hoog moet zoeken
een harde stem een zangeres iets van klassiek waar de zangeres de hoge C
zingt.
Dit Zal dan beter moeten gaan
oude veer grammofoons hadden een laag frequentie bereik.
eigenlijk zou je eens zo'n opname eenheid moeten bekijken van een fonograaf
misschien iets vergeten aan te brengen.
Ik zou hem nog niet meteen in de hoek zetten.
Pak het anders van de winter weer op
Mvg René Daemen
René Daemen
23 sep 2013 10:42 #36543
door klaas
Helaas, dit project wordt niets. Ik heb alleen wel in de practijk mogen ondervinden, dat het nog helemaal niet zo eenvoudig is om op deze manier geluid vast te leggen. En vervolgens ook weer weer te geven...
Ik heb twee proefjes gedaan. Eerst met mijn eigen gemaakte wasrol van kaarsvet. De snijbeitel goed scherp geslepen, bevestigd aan de conus van de luidspreker, en een goede plaat met veel bassen opgezet. De snijbeitel trilt goed mee, op de muziek en vervolgens op de rol gezet en twee minuten laten draaien. Er was een mooie groef gemaakt in de rol. Dat leek hoopvol.
Maar bij afspelen, met een dunne naald, op een andere reproducer, met een membraam dat tussen twee rubbers zit, hoorde ik alleen maar ruis.
Vervolgens de proef herhaald, met een lege Edison gold moulded black rol, en ook daarin ontstond een mooie groef. Bij afspelen van de rol, hoorde ik heel, in de verte iets van trilling, van de bassen van de muziek. Maar verder totaal geen herkenbare klanken.
Helaas, het leek in de theorie zo eenvoudig, maar maak het zelf maar eens....
De fonograaf krijgt een plekje in de vensterbank. Hij ziet er tenminste wel mooi uit.
Ik zou alleen graag een bespeelbare wasrol bezitten, om in ieder geval de eigengemaakte reproducer te kunnen testen. Opnemen van eigen muziek laat ik maar voor wat het is. Heeft iemand van u misschien een redelijk goede wasrol met opname beschikbaar, die ik zou kunnen overnemen voor een klein prijsje?
Met vriendelijke groeten, Klaas.
Ik heb twee proefjes gedaan. Eerst met mijn eigen gemaakte wasrol van kaarsvet. De snijbeitel goed scherp geslepen, bevestigd aan de conus van de luidspreker, en een goede plaat met veel bassen opgezet. De snijbeitel trilt goed mee, op de muziek en vervolgens op de rol gezet en twee minuten laten draaien. Er was een mooie groef gemaakt in de rol. Dat leek hoopvol.
Maar bij afspelen, met een dunne naald, op een andere reproducer, met een membraam dat tussen twee rubbers zit, hoorde ik alleen maar ruis.
Vervolgens de proef herhaald, met een lege Edison gold moulded black rol, en ook daarin ontstond een mooie groef. Bij afspelen van de rol, hoorde ik heel, in de verte iets van trilling, van de bassen van de muziek. Maar verder totaal geen herkenbare klanken.
Helaas, het leek in de theorie zo eenvoudig, maar maak het zelf maar eens....
De fonograaf krijgt een plekje in de vensterbank. Hij ziet er tenminste wel mooi uit.
Ik zou alleen graag een bespeelbare wasrol bezitten, om in ieder geval de eigengemaakte reproducer te kunnen testen. Opnemen van eigen muziek laat ik maar voor wat het is. Heeft iemand van u misschien een redelijk goede wasrol met opname beschikbaar, die ik zou kunnen overnemen voor een klein prijsje?
Met vriendelijke groeten, Klaas.
20 sep 2013 23:08 #36420
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Edison GEM fonograaf model B (1905)
Ik ben benieuwd.
Als dit gaat werken dan kan de L Spr worden verwijdert en dan kan d.m.v een hoorn opgenomen
worden.
Dan kun je net als Edison een versje in spreken. Spreekt u maar. De sprekende machine spreekt.
Niet het wonder van Menlowpark maar van Klaas.
Suc6 en vr gr Cees.
Als dit gaat werken dan kan de L Spr worden verwijdert en dan kan d.m.v een hoorn opgenomen
worden.
Dan kun je net als Edison een versje in spreken. Spreekt u maar. De sprekende machine spreekt.
Niet het wonder van Menlowpark maar van Klaas.
Suc6 en vr gr Cees.
20 sep 2013 12:01 #36408
door klaas
Inmiddels heb ik verschillende testen gedaan om de perfect ronde wasrol zelf te gieten. Dat valt nog niet mee. Je hebt het probleem van luchtbellen in de gesmolten was, die na het stollen de rol onbruikbaar maken. Ook de PVC buis vervormt door de hete was. Langzaam gieten geeft al veel verbetering. Ook is de binnenrol erg belangrijk. Bij de kleinste afwijking uit het midden slingert de rol ook te veel, waardoor deze ook niet bruikbaar is. Inmiddels heb ik twee goede rollen kunnen gieten. Ze zijn erg breekbaar, maar wel te gebruiken.
De opname methode die op de originele recorder wordt toegepast, geeft mij problemen omdat bij de kleinste wobbel in de wasrol, de snijbeitel te diep in de was gaat, of juist er overheen gaat. Ik kies dus voor een hefboom methode, en electrisch opnemen, bv van de pc. (mp3)
Mijn prototype recorder is in de maak volgens het volgende idee:
We zullen zien, wat het gaat worden.
De opname methode die op de originele recorder wordt toegepast, geeft mij problemen omdat bij de kleinste wobbel in de wasrol, de snijbeitel te diep in de was gaat, of juist er overheen gaat. Ik kies dus voor een hefboom methode, en electrisch opnemen, bv van de pc. (mp3)
Mijn prototype recorder is in de maak volgens het volgende idee:
We zullen zien, wat het gaat worden.
13 sep 2013 20:51 - 13 sep 2013 21:05 #36138
door mrphonograph
tino
Beantwoord door mrphonograph in topic Edison GEM fonograaf model B (1905)
ja bij de recorder wel bij de reproducer is het een hefboom systeem zoals jij al gebouwd hebt
hier de reproducer voor een ediphone edison's dictaphone systeem deze is misschien wat makelijker te maken
hier de reproducer voor een ediphone edison's dictaphone systeem deze is misschien wat makelijker te maken
tino
Laatst bewerkt 13 sep 2013 21:05 door mrphonograph.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: klaas