Gramofoon's
Edison GEM fonograaf model B (1905)
13 sep 2013 19:29 #36132
door klaas
Beantwoord door klaas in topic Edison GEM fonograaf model B (1905)
Bedankt Tino, en de snij beitel zit rechtstreeks op het membraam?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13 sep 2013 15:47 - 13 sep 2013 15:55 #36121
door mrphonograph
tino
Beantwoord door mrphonograph in topic Edison GEM fonograaf model B (1905)
boven op de behuizing voor het membraam zit een soort van heel plat hoorntje waarop een los buisje direct de hals van recorder in gaat dit zorgt er voor dat er geen geluids veries is
hier onder wat foto's
hier onder wat foto's
tino
Laatst bewerkt 13 sep 2013 15:55 door mrphonograph.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: klaas
12 sep 2013 22:11 - 12 sep 2013 22:11 #36099
door klaas
Inmiddels ben ik bezig om een geheel nieuwe recorder te maken. Een slangeklem, met wat carrosserie ringen, en veel fantasie.
Het membraam is een bodem uit een plastic koffiebekertje. Dat is heel flexibel, en brengt trillingen goed over.
Deze is in het geheel geplaatst met flexibele acrilaatkit.
Nu heb ik nog een vraagje aan Tino, zo, n recorder heeft wel een scharniertje, zodat de snijbeitel naar beneden kan, tegen de rol aan. Maar krijg je dan een opening tussen membraam en bovenkant recorder? Dat kan ik nergens terugvinden. Het lijkt mij niet echt bevordelijk om de geluidstrillingen die in de hoorn worden geroepen, te laten ontsnappen tussen een kier bij het membraam. Kan dezelfde constructie bij een recorder gemaakt, als bij de reproducer? Dan bedoel ik dus een asje aan het membraam, aan de snijbeitel, welke scharnierend aan de bewegende bodem van het geheel zit.
Op bestaande foto, s zit de snijbeitel direct op het membraam. Lijkt mij dan lastig om de hoogte te bepalen van de snijbeitel.
Inmiddels ben ik bezig om een geheel nieuwe recorder te maken. Een slangeklem, met wat carrosserie ringen, en veel fantasie.
Het membraam is een bodem uit een plastic koffiebekertje. Dat is heel flexibel, en brengt trillingen goed over.
Deze is in het geheel geplaatst met flexibele acrilaatkit.
Nu heb ik nog een vraagje aan Tino, zo, n recorder heeft wel een scharniertje, zodat de snijbeitel naar beneden kan, tegen de rol aan. Maar krijg je dan een opening tussen membraam en bovenkant recorder? Dat kan ik nergens terugvinden. Het lijkt mij niet echt bevordelijk om de geluidstrillingen die in de hoorn worden geroepen, te laten ontsnappen tussen een kier bij het membraam. Kan dezelfde constructie bij een recorder gemaakt, als bij de reproducer? Dan bedoel ik dus een asje aan het membraam, aan de snijbeitel, welke scharnierend aan de bewegende bodem van het geheel zit.
Op bestaande foto, s zit de snijbeitel direct op het membraam. Lijkt mij dan lastig om de hoogte te bepalen van de snijbeitel.
Laatst bewerkt 12 sep 2013 22:11 door klaas.
10 sep 2013 00:15 #35975
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Edison GEM fonograaf model B (1905)
Interessant om dit te volgen en respect voor degenen die zo'n spreek machine hebben gemaakt.
Vr gr Cees.
Vr gr Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: klaas
09 sep 2013 13:00 #35946
door mrphonograph
tino
Beantwoord door mrphonograph in topic Edison GEM fonograaf model B (1905)
als de recorder werkt zoals die moet werken dat wil zegen als de rubbers niet verhard zijn en het membraam niet te dik is en de snijbijtel niet te bot is dan kun je gewoon met een normale spreek stem opnemen en hoef je niet te schreeuwen
tino
09 sep 2013 11:00 #35937
door klaas
de eerste proef is mislukt. De constructie van opnemer/weergever zal niet voldoende trillingen doorgeven aan de naald. Ook staat de naald niet haaks op de rol, zoals Tino in foto's laat zien. Wel wordt er een mooie groef in de rol gesneden, die je ook weer kan afspelen zonder een nieuwe groef over de oude heen te snijden. Maar geluidstrillingen, van het kleinste soort, komen nog niet voor in mijn opname. En ik heb ECHT HARD gebruld in de hoorn!
We gaan voor plan B. : uitroeptek
We gaan voor plan B. : uitroeptek