Gramofoon's
Nieuw leven voor een HMV
Minder
Meer
27 apr 2013 18:58 #31380
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Nieuw leven voor een HMV
In dergelijke veertrommels gebruik ik al jarenlang Molykote
Werkt zuinig en verhardt nooit meer
Nico
Werkt zuinig en verhardt nooit meer
Nico
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Lee
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27 apr 2013 15:15 #31374
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Nieuw leven voor een HMV
Lee,
Voel je bij het opwinden van de grammofoon tegendruk?
Zo niet kan de veer defect zijn.
Deze wil aan het eind waar hij aan de veertrommel bevestigd is nogal eens knappen.
Door het eind warm te gloeien en langzaam af te laten koelen kun je daar een nieuwe sleuf maken.
Daarna weer heet stoken en snel in koud water afkoelen.
Maar eerst alles goed reinigen en daar waar nodig gangbaar maken.
Met name de centrifugaal regeling (waar de drie kogels op zitten) moet soepel draaien daar verliest de motor snel kracht.
Wat betreft het nieuwe vet, in de veertrommel werd vroeger grafietvent gebruikt wat ze tegenwoordig gebruiken kan Tino je het beste vertellen lijkt mij.
Ben benieuwd hoe het verder afloopt.
Voel je bij het opwinden van de grammofoon tegendruk?
Zo niet kan de veer defect zijn.
Deze wil aan het eind waar hij aan de veertrommel bevestigd is nogal eens knappen.
Door het eind warm te gloeien en langzaam af te laten koelen kun je daar een nieuwe sleuf maken.
Daarna weer heet stoken en snel in koud water afkoelen.
Maar eerst alles goed reinigen en daar waar nodig gangbaar maken.
Met name de centrifugaal regeling (waar de drie kogels op zitten) moet soepel draaien daar verliest de motor snel kracht.
Wat betreft het nieuwe vet, in de veertrommel werd vroeger grafietvent gebruikt wat ze tegenwoordig gebruiken kan Tino je het beste vertellen lijkt mij.
Ben benieuwd hoe het verder afloopt.
Mvg.
Bert
27 apr 2013 13:06 #31373
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Nieuw leven voor een HMV
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst en mooi van Robin om het apparaat te schenken. TOP :thumbsup:
De revisie zal ook wel lukken met de kennis die hier aanwezig is.
Henk
De revisie zal ook wel lukken met de kennis die hier aanwezig is.
Henk
Henk van 't Kruis
27 apr 2013 13:00 - 27 apr 2013 13:03 #31372
door Lee
Beantwoord door Lee in topic Nieuw leven voor een HMV
Hierbij de beloofde foto`s
Vanmorgen is de grammofoon bezorgd en ik was erg benieuwd hoe hij er uit zag.
Wat meteen opviel was de goede staat van het koffer en het element.
In het plastic zakje zit de tekening van de motor, dat is handig om erbij te hebben.
Het plateau heeft een goede opknapbeurt nodig, ik ga op zoek naar nieuwe bekleding.
De motor werkt niet dus ook die ga ik onder handen nemen, ik heb nog geen idee hoe e.e.a.
werkt maar het lijkt mij niet zo moeilijk.
Waarschijnlijk kan ik het beste beginnen met het vuil en vetvrij maken van de motor.
Weet iemand wat ik als nieuw vet kan gebruiken ?
Lee
Vanmorgen is de grammofoon bezorgd en ik was erg benieuwd hoe hij er uit zag.
Wat meteen opviel was de goede staat van het koffer en het element.
In het plastic zakje zit de tekening van de motor, dat is handig om erbij te hebben.
Het plateau heeft een goede opknapbeurt nodig, ik ga op zoek naar nieuwe bekleding.
De motor werkt niet dus ook die ga ik onder handen nemen, ik heb nog geen idee hoe e.e.a.
werkt maar het lijkt mij niet zo moeilijk.
Waarschijnlijk kan ik het beste beginnen met het vuil en vetvrij maken van de motor.
Weet iemand wat ik als nieuw vet kan gebruiken ?
Lee
Laatst bewerkt 27 apr 2013 13:03 door Lee.
27 apr 2013 03:56 - 27 apr 2013 03:56 #31371
door Lee
Nieuw leven voor een HMV werd gestart door Lee
Hoi,
In mijn zoektocht naar een draagbare slingergrammofoon (mag ik dat zo noemen of is dat oneerbiedig
) werd
ik blij verrast door een donatie van Robin.
Het gaat hier om een HMV koffer model en als de post haar werk doet komt hij vandaag aan.
De grammofoon gaat dienst doen als onderdeel van de te organiseren muziek middagen voor de
bewoners.
Naast het draaien van 45 toeren singels op meerdere van mijn kofferplatenspelers zal ik
ook 78 toeren gaan draaien op de HMV.
De genoemde grammofoon heeft naar ik begrijp wat onderhoud nodig dus zodra hij binnen is
zal ik hier wat foto`s plaatsen en natuurlijk om raad en tips vragen als ik er niet uitkom
Wordt vervolgt
Lee
In mijn zoektocht naar een draagbare slingergrammofoon (mag ik dat zo noemen of is dat oneerbiedig
ik blij verrast door een donatie van Robin.
Het gaat hier om een HMV koffer model en als de post haar werk doet komt hij vandaag aan.
De grammofoon gaat dienst doen als onderdeel van de te organiseren muziek middagen voor de
bewoners.
Naast het draaien van 45 toeren singels op meerdere van mijn kofferplatenspelers zal ik
ook 78 toeren gaan draaien op de HMV.
De genoemde grammofoon heeft naar ik begrijp wat onderhoud nodig dus zodra hij binnen is
zal ik hier wat foto`s plaatsen en natuurlijk om raad en tips vragen als ik er niet uitkom
Wordt vervolgt
Lee
Laatst bewerkt 27 apr 2013 03:56 door Lee.