Skip to main content
Gramofoon's

Nieuw leven voor een HMV

Meer
07 mei 2013 22:34 #31625 door mrphonograph
Beantwoord door mrphonograph in topic Nieuw leven voor een HMV
naaimachine olie!! ik had nog zo gezegt 2takt olie de naaimachine olie is zuur en kan bij gramo motoren roest veroorzaken bovendien is deze olie na een jaartje verdampt en kun je weer overnieuw alles smeeren

tino

tino

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 mei 2013 10:57 #31616 door Lee
Beantwoord door Lee in topic Nieuw leven voor een HMV
Afgelopen weekend weer even verder geknutseld met de grammofoon.
De veer terugplaatsen was vrij eenvoudig, nadat ik hem had ingevet heb ik hem ingehaakt en slag voor slag
in de trommel gedraaid.
Het probleem kwam met het dekseltje van de trommel, deze kreeg ik er niet passend terug in zodat ik de borgveer er ook niet in kreeg.
De oplossing was met 2 lijmtangen het dekseltje vastklemmen en toen de tangen zover aandraaien tot
het dekseltje net onder de uitsparing kwam.
Daarna was het plaatsen van de borg veer zo gepiept.
Ik heb alle asjes van de motor schoongemaakt met een kwastje en wasbenzine, daarna alle asjes voorzien van wat naaimachine olie en het geheel in elkaar gezet.
De motor even in de grammofoon gemonteerd (tijdelijk) om te testen en hij werkt prima,
wat een volume zeg :woohoo:
In het begin hoorde ik de veer nog wat schokkend afspelen maar dat was snel verdwenen, waarschijnlijk had het vet zich inmiddels goed verdeeld.
Nu kan ik verder met het opknappen van het draaiplateau, deze moet opnieuw bekleed worden.
Helaas even geen foto`s, het toestel weigert dienst maar ze komen eraan.

Lee

Meer
01 mei 2013 07:27 - 01 mei 2013 07:30 #31464 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Nieuw leven voor een HMV
Hallo Lee,

Het is inderdaad belangrijk hoe je de veer in de trommel plaatst. Volgens mij ligt de
schoongemaakte veer op jouw foto verkeerd om en heb ik hem even voor je omgedraaid....

Het in de trommel plaatsen van de veer gaat heel gemakkelijk als je het uiteinde van de
veer in de trommel haakt en dan met de duimen de veer in de trommel rollen tot hij er
helemaal in zit. Een beetje schoon dun vet er in en ..... klaar is Kees (oh nee...Lee)

Succes verzekerd, Hans
Bijlagen:
Laatst bewerkt 01 mei 2013 07:30 door Johannes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Lee

Meer
30 apr 2013 23:08 #31461 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Nieuw leven voor een HMV
Lee.
Op onderstaande afbeelding kun je nog zien hoe hij er inzat.

Mvg.
Bert
Bijlagen:

Meer
30 apr 2013 22:37 #31460 door mrphonograph
Beantwoord door mrphonograph in topic Nieuw leven voor een HMV
lekker schoon lee!! maar weet je nog hoe hij er in ging???? ik ben expert maar ondanks dat ik imiddels meer dan 5000 veren opnieuw in hun trommel geplaatst heb doe ik hem zo nu en dan er nog wel eens in spiegelbeeld in erg naar na al dat werk kun je weer onver nieuw beginnen ik kras meestal een pijltje in de veertrommel die mij de weg moet wijzen maar ja,.. ik ben ook maar een mens en zoms doe ik hem andersom er in...@#$%^&(!!!! THATS LIFE FOR YOU!!
gelukkig bij een hmv veer werk het niet in spiegelbeeld vanwege de vouw in de veer maar bij slot veren.....oivee!!

tino

tino

Meer
30 apr 2013 20:46 #31455 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Nieuw leven voor een HMV
Gaat lukken Lee
Bert.

Mvg.
Bert

Gemaakt door Kunena