Gramofoon's
Nieuw leven voor een HMV
Minder
Meer
11 mei 2013 01:48 - 11 mei 2013 02:07 #31752
door mrphonograph
tino
Beantwoord door mrphonograph in topic Nieuw leven voor een HMV
voor veren geld beter te veel dan te weinig wat te veel is perst hij er wel uit en perst de veer niets uit dan zit er te weinig in
wees niet te zuinig!! smeer maar lekker vol tot er niets maar dan ook NIETS! meer bij kan
ik moet altijd een beetje lachen bij de eerste keer opwinden van de veer het is dan net of íe scheten laat dat is vet en lucht die uit de trommel geperst worden en daarna geen KLOINK!-BOING!! geluiden meer
tino
ps ik heb net een dergelijk apparaat als hieronder gekocht van een bevriende amerikaanse verzamelaar het is een apparaat om veeren op te winden er ziten tevens houders bij met een druk systeem zodat je hem in opgewonden toestand zo in de veertrommel kan drukken ha! nee! voor mij geen sneetjes in den vingers meer het ding kost mij bijna 2x zoveel als hij waard is met porto en douane kosten maar dat verdiend hij dik terug!! met dit ding kun je ook de veer verwijderen uit de veerpot en ik heb hem dan in 30 seconden er weer in!! joepie!!
hij is een stuk groter en zwaarder dan de verzie op de foto ik kan zelfs een edison disc veer verwijderen en da's echt een grote veer!!
wees niet te zuinig!! smeer maar lekker vol tot er niets maar dan ook NIETS! meer bij kan
ik moet altijd een beetje lachen bij de eerste keer opwinden van de veer het is dan net of íe scheten laat dat is vet en lucht die uit de trommel geperst worden en daarna geen KLOINK!-BOING!! geluiden meer
tino
ps ik heb net een dergelijk apparaat als hieronder gekocht van een bevriende amerikaanse verzamelaar het is een apparaat om veeren op te winden er ziten tevens houders bij met een druk systeem zodat je hem in opgewonden toestand zo in de veertrommel kan drukken ha! nee! voor mij geen sneetjes in den vingers meer het ding kost mij bijna 2x zoveel als hij waard is met porto en douane kosten maar dat verdiend hij dik terug!! met dit ding kun je ook de veer verwijderen uit de veerpot en ik heb hem dan in 30 seconden er weer in!! joepie!!
hij is een stuk groter en zwaarder dan de verzie op de foto ik kan zelfs een edison disc veer verwijderen en da's echt een grote veer!!
tino
Laatst bewerkt 11 mei 2013 02:07 door mrphonograph.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Lee
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09 mei 2013 23:00 #31717
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Nieuw leven voor een HMV
Huub,
Zag je twee beren broodjes smeren?
@Lee, Maar misschien moet het geheel, de veer in de trommel zich nog wat zetten?
Dan zal het zich na enkele uren gebruik zich gaan oplossen.
Anders Tino, de expert nog maar eens om raad vragen.
Succes en vr gr Cees.
Zag je twee beren broodjes smeren?
@Lee, Maar misschien moet het geheel, de veer in de trommel zich nog wat zetten?
Dan zal het zich na enkele uren gebruik zich gaan oplossen.
Anders Tino, de expert nog maar eens om raad vragen.
Succes en vr gr Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Lee
09 mei 2013 17:22 - 09 mei 2013 17:23 #31702
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Nieuw leven voor een HMV
Mischien doe er pinda kaas er in ?? 
Huub
Huub
Laatst bewerkt 09 mei 2013 17:23 door Huub.
09 mei 2013 17:10 - 09 mei 2013 17:46 #31701
door Lee
Beantwoord door Lee in topic Nieuw leven voor een HMV
Vandaag weer aan de gram motor begonnen.
Eerst maar weer een alles gedemonteerd en schoongemaakt met thinner.
Daarna een borsteltje op de dremel en het motor chassis ontdaan van de roestplekken (als ik dan toch bezig ben).
Vervolgens alle draaipunten van de asjes voorzien van 2 takt olie en de tandwielen van lagervet.
Het geheel ziet er netjes uit en draait goed maar......
Tijdens het afdraaien van de veer hoor ik deze regelmatig ``springen`` in de trommel.
Ik vermoed dat er niet genoeg vet in zit (misschien te zuinig geweest?) en hij daardoor
af en toe los springt bij het afdraaien.
Komende week de motor er maar weer uit en de trommel openmaken om wat meer vet tussen de veer te smeren.
Het koffer zag er nog netjes uit op een paar kleine plekjes na, ik heb dus de hele bekleding
ingesmeerd met zwarte schoensmeer, even laten intrekken en vervolgens uitgeborsteld, daarna
met een oude panty opgewreven en hij zier er weer als nieuw uit
Nu nog het plateau nog bekleden en dan is hij hopelijk klaar.
Steeds een stapje verder
Lee
Oh ja Hans ...ik zal zo wat foto`s van de Puch plaatsen, in De kleine Club
Eerst maar weer een alles gedemonteerd en schoongemaakt met thinner.
Daarna een borsteltje op de dremel en het motor chassis ontdaan van de roestplekken (als ik dan toch bezig ben).
Vervolgens alle draaipunten van de asjes voorzien van 2 takt olie en de tandwielen van lagervet.
Het geheel ziet er netjes uit en draait goed maar......
Tijdens het afdraaien van de veer hoor ik deze regelmatig ``springen`` in de trommel.
Ik vermoed dat er niet genoeg vet in zit (misschien te zuinig geweest?) en hij daardoor
af en toe los springt bij het afdraaien.
Komende week de motor er maar weer uit en de trommel openmaken om wat meer vet tussen de veer te smeren.
Het koffer zag er nog netjes uit op een paar kleine plekjes na, ik heb dus de hele bekleding
ingesmeerd met zwarte schoensmeer, even laten intrekken en vervolgens uitgeborsteld, daarna
met een oude panty opgewreven en hij zier er weer als nieuw uit
Nu nog het plateau nog bekleden en dan is hij hopelijk klaar.
Steeds een stapje verder
Lee
Oh ja Hans ...ik zal zo wat foto`s van de Puch plaatsen, in De kleine Club
Laatst bewerkt 09 mei 2013 17:46 door admin.
08 mei 2013 18:47 #31663
door Lee
Beantwoord door Lee in topic Nieuw leven voor een HMV
Dat klopt Hans, sinds kort ben ik in het bezit van een echte kikkerbek
Dezelfde als mijn 1e Puch in 1967.
Ik zal morgen eens een foto plaatsen maar dan in een andere draad anders vervuil ik mijn eigen topic :lol:
Lee
Dezelfde als mijn 1e Puch in 1967.
Ik zal morgen eens een foto plaatsen maar dan in een andere draad anders vervuil ik mijn eigen topic :lol:
Lee
08 mei 2013 16:26 #31655
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Nieuw leven voor een HMV
Hallo Lee,
Wat schrijf je nu over een Puch brommer? Toch niet over een VS50L uit 1967
een kikkerbek? Want daar heb ik mijn jeugd mee doorgebracht. Ik wil een dergelijke
brommer graag nog eens terug kopen en er weer mee naar Spanje gaan ......
Groetjes, Hans
Wat schrijf je nu over een Puch brommer? Toch niet over een VS50L uit 1967
een kikkerbek? Want daar heb ik mijn jeugd mee doorgebracht. Ik wil een dergelijke
brommer graag nog eens terug kopen en er weer mee naar Spanje gaan ......
Groetjes, Hans