Gramofoon's
Nieuw leven voor een HMV
30 apr 2013 18:40 - 30 apr 2013 18:41 #31448
door Lee
Beantwoord door Lee in topic Nieuw leven voor een HMV
28…29…30 en schoon is mijn [strike]kunstgebit[/strike] grammofoonveer :lol:
Ziet er netjes uit dacht ik.
En nu proberen om hem weer fatsoenlijk in de trommel te krijgen...
Lee
Ziet er netjes uit dacht ik.
En nu proberen om hem weer fatsoenlijk in de trommel te krijgen...
Lee
Laatst bewerkt 30 apr 2013 18:41 door Lee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29 apr 2013 14:25 #31421
door Lee
Vanmiddag maar aan het demonteren van de veertrommel begonnen, ik wil het toch graag
helemaal netjes doen.
De ronde staalveer die de deksel van de trommel vasthoud was snel verwijderd daarna de deksel zelf weg genomen en toen was te zien dat het wel nut heeft om de veer schoon te maken.
Wat een rotzooi zat er in.
Ik heb de veer met de hand wat aangedraad waarna ik het eerste binnenste stuk voorzichtig uit de trommel kon halen, daarna krul voor krul uit de trommel en op die manier was de hele veer veilig en heel uit zijn behuizing.
Nu ligt hij in de terpetine om schoon te weken.
Ook de trommel zelf is schoon.
Ik ben benieuwd of de veer er ook weer zo makkelijk in gaat
Ondanks de goede waarschuwing hier is het kogeltje toch uit het houdertje gevallen en probeer dat dan maar eens terug te vinden.
Gelukkig heeft mijn vrouw hele goede ogen (daarvoor heeft ze natuurlijk ook voor mij gekozen :lol: )
en had ze het snel gevonden.
Wordt vervolgt......
helemaal netjes doen.
De ronde staalveer die de deksel van de trommel vasthoud was snel verwijderd daarna de deksel zelf weg genomen en toen was te zien dat het wel nut heeft om de veer schoon te maken.
Wat een rotzooi zat er in.
Ik heb de veer met de hand wat aangedraad waarna ik het eerste binnenste stuk voorzichtig uit de trommel kon halen, daarna krul voor krul uit de trommel en op die manier was de hele veer veilig en heel uit zijn behuizing.
Nu ligt hij in de terpetine om schoon te weken.
Ook de trommel zelf is schoon.
Ik ben benieuwd of de veer er ook weer zo makkelijk in gaat
Ondanks de goede waarschuwing hier is het kogeltje toch uit het houdertje gevallen en probeer dat dan maar eens terug te vinden.
Gelukkig heeft mijn vrouw hele goede ogen (daarvoor heeft ze natuurlijk ook voor mij gekozen :lol: )
en had ze het snel gevonden.
Wordt vervolgt......
29 apr 2013 10:03 #31412
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Nieuw leven voor een HMV
Lee,
De kogels staan onder een hoek van 180 graden dus wel origineel.
Bij een drie kogel systeem staan ze onder een hoek van 120 graden als er dan een mist is deze uit balans en maakt de motor een trillend geluid.
Zo ik begrijp is het een later type waar ze er twee in hebben toegepast.
Bert.
De kogels staan onder een hoek van 180 graden dus wel origineel.
Bij een drie kogel systeem staan ze onder een hoek van 120 graden als er dan een mist is deze uit balans en maakt de motor een trillend geluid.
Zo ik begrijp is het een later type waar ze er twee in hebben toegepast.
Bert.
Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Lee
29 apr 2013 07:28 - 29 apr 2013 07:28 #31409
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Nieuw leven voor een HMV
Te veel vet er in gaat uitpersen
Je kan de Trommel wat verwarmen met een haar Fuin
ook op de open veer verwarmen dan gaat het wel lopen
beter is dun vet te gebruiken dat weer tussen de veel loopt
Het gaat om de verstroeving tijdens het aflopen tegen te gaan
Dat hoort men rommelen silieconen vet mischien .Huub
Je kan de Trommel wat verwarmen met een haar Fuin
ook op de open veer verwarmen dan gaat het wel lopen
beter is dun vet te gebruiken dat weer tussen de veel loopt
Het gaat om de verstroeving tijdens het aflopen tegen te gaan
Dat hoort men rommelen silieconen vet mischien .Huub
Laatst bewerkt 29 apr 2013 07:28 door Huub.
29 apr 2013 03:39 #31408
door Lee
Bert,
Ik had al een vermoeden van de ronde staal veer op de trommel maar wist het niet zeker, ik ga
proberen om hem los te krijgen zodat ik de veer en trommel netjes schoon kan maken.
De veer eruit halen doe ik maar niet, het zou jammer zijn als ik hem er niet meer terug in krijg of stuk maak.
De 2 kogels in de centrifugaal regeling waren mij opgevallen, ik heb al eens vaker e.d. motor gezien op plaatjes en dan hadden ze inderdaad 3 kogels.
Lee
Ik had al een vermoeden van de ronde staal veer op de trommel maar wist het niet zeker, ik ga
proberen om hem los te krijgen zodat ik de veer en trommel netjes schoon kan maken.
De veer eruit halen doe ik maar niet, het zou jammer zijn als ik hem er niet meer terug in krijg of stuk maak.
De 2 kogels in de centrifugaal regeling waren mij opgevallen, ik heb al eens vaker e.d. motor gezien op plaatjes en dan hadden ze inderdaad 3 kogels.
Lee
29 apr 2013 00:32 - 29 apr 2013 00:34 #31407
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Nieuw leven voor een HMV
Een smeervet (gewoon organisch, geen teflon) waar ik met andere spullen zeer goede ervaringen mee heb is "racing chain lube" in een gele spuitbus van Kroon. Dit dringt goed door in alle hoekjes en gaatjes maar blijft daarna ook zeer goed op zijn plaats. Het is eigenlijk een soort dun vet wat je aanbrengt alsof het olie is. Ook goed geschikt voor slotcylinders inplaats van grafietvet.
Zou ik de boel geheel demonteren, dan zou ik ook voor een molykote-achtige kiezen. Zwart langzeitfett van Koenig (uit de tijd dat dat nog een echt merk was) zou goed moeten werken.
Zou ik de boel geheel demonteren, dan zou ik ook voor een molykote-achtige kiezen. Zwart langzeitfett van Koenig (uit de tijd dat dat nog een echt merk was) zou goed moeten werken.
Laatst bewerkt 29 apr 2013 00:34 door maarten.