Project Pupil
Plankjes voor Pupil, wie?
25 dec 2014 09:52 - 25 dec 2014 09:55 #49158
door Marotick
Beantwoord door Marotick in topic Plankjes voor Pupil, wie?
Na een dag zijn er wat kleine verschillen ontstaan bij de geoliede delen.
De met teakolie behandelde deel is iets vlekkeriger geworden en het deel met de "neutrale" olie is wat voller en een tikje roder geworden.
Ik hoop dat de foto het laat zien.
Links de teakolie, rechts de neutrale olie.
Jack Marotick
De met teakolie behandelde deel is iets vlekkeriger geworden en het deel met de "neutrale" olie is wat voller en een tikje roder geworden.
Ik hoop dat de foto het laat zien.
Links de teakolie, rechts de neutrale olie.
Jack Marotick
Laatst bewerkt 25 dec 2014 09:55 door Marotick.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24 dec 2014 14:53 - 24 dec 2014 15:01 #49148
door Marotick
Ik denk dat je, voordat je de plankjes aan elkaar gaat lijmen, het handigst is om eerst het buisvoetje met de draden en onderdelen er al aan aan het bovenplankje te bevestigen. Waarschijnlijk is de beste plek precies in het midden.
En aan een zijplankje de 402 spoel en de beugel voor de 1 1/2 Volt batterij. Dan pas de plankjes lijmen of schroeven anders kom je er niet meer bij.
Omdat de plankjes een dikte hebben van 8 mm is de WitteKat wikkel, die ik gemaakt heb 2 mm te klein, maar er is wat mee te schuiven dus dat komt wel goed. Anders moet ik de wikkel iets vergroten.
Ik heb één kastplankje behandeld met 2 verschillende houtolieën.
Links heb ik ingesmeerd met Peli teakolie
Rechts met blanke meubelolie (quartier meubelolie, kleur n.v.t.)
In het midden onbehandeld.
In het echt is de rechterkant wat mooier dan op de foto.
Jack
En aan een zijplankje de 402 spoel en de beugel voor de 1 1/2 Volt batterij. Dan pas de plankjes lijmen of schroeven anders kom je er niet meer bij.
Omdat de plankjes een dikte hebben van 8 mm is de WitteKat wikkel, die ik gemaakt heb 2 mm te klein, maar er is wat mee te schuiven dus dat komt wel goed. Anders moet ik de wikkel iets vergroten.
Ik heb één kastplankje behandeld met 2 verschillende houtolieën.
Links heb ik ingesmeerd met Peli teakolie
Rechts met blanke meubelolie (quartier meubelolie, kleur n.v.t.)
In het midden onbehandeld.
In het echt is de rechterkant wat mooier dan op de foto.
Jack
Laatst bewerkt 24 dec 2014 15:01 door Marotick.
24 dec 2014 11:31 #49144
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Plankjes voor Pupil, wie?
Het beukenhout ga ik met een spuitbus blanke lak behandelen. Natuurlijk eerst de vier plankjes met houtlijm in elkaar zetten.
Maar ik zit ook te denken of er dan nog wel genoeg ruimte is om de buisvoet, de Amroh 402 spoel en de beugel voor de 1,5 volt batterij te kunnen monteren. Daarom zit ik te denken om de plankjes met messing schroefjes met verzonken kop aan elkaar te bevestigen. Anders kom je er volgens mij nooit meer bij om bijvoorbeeld een buisvoetje naderhand te vervangen.
M.vr.gr. Hans
Maar ik zit ook te denken of er dan nog wel genoeg ruimte is om de buisvoet, de Amroh 402 spoel en de beugel voor de 1,5 volt batterij te kunnen monteren. Daarom zit ik te denken om de plankjes met messing schroefjes met verzonken kop aan elkaar te bevestigen. Anders kom je er volgens mij nooit meer bij om bijvoorbeeld een buisvoetje naderhand te vervangen.
M.vr.gr. Hans
24 dec 2014 08:25 - 24 dec 2014 08:25 #49141
door Marotick
Nee het is geen Berken maar Beuken, de foto kleurt wat lichter. Het is hetzelfde hout als op de foto die ik eerder toonde.
Maar wat gaan we doen met de plankjes?
Schilderen, lakken?
Zoals ik al eerder vertelde heb ik van de zomer eens een houten kast met een olie behandeld en dat werd schitterend en die kast is dat nog steeds. Mijn vrouw heeft nog een ook ander flesje staan, ik ga daarmee aan de slag en ga het uitproberen aan de binnenkant van een plankje. Het resultaat zal ik hier laten zien. Maar nu eerst de boodschappen.
Jack
ahavelaar schreef : Hallo Jack,
Wat is dit nu voor hout? Op deze foto lijkt het wel berken.
Het is hoop ik wel beuken? Anders zit er niets anders op dan het een kleurtje te geven.
Met vriendelijke groet,
Arjan
Nee het is geen Berken maar Beuken, de foto kleurt wat lichter. Het is hetzelfde hout als op de foto die ik eerder toonde.
Maar wat gaan we doen met de plankjes?
Schilderen, lakken?
Zoals ik al eerder vertelde heb ik van de zomer eens een houten kast met een olie behandeld en dat werd schitterend en die kast is dat nog steeds. Mijn vrouw heeft nog een ook ander flesje staan, ik ga daarmee aan de slag en ga het uitproberen aan de binnenkant van een plankje. Het resultaat zal ik hier laten zien. Maar nu eerst de boodschappen.
Jack
Laatst bewerkt 24 dec 2014 08:25 door Marotick.
23 dec 2014 22:50 #49136
door ahavelaar
Beantwoord door ahavelaar in topic Plankjes voor Pupil, wie?
Hallo Jack,
Het is hoop ik wel beuken? Anders zit er niets anders op dan het een kleurtje te geven.
Met vriendelijke groet,
Arjan
Met vriendelijke groet,
Arjan
23 dec 2014 13:12 #49111
door Marotick
Zo de plankjes zijn binnen, straks ga ik enveloppen zoeken met verpakkings materiaal om de plankjes goed te kunnen versturen. Dat doe ik pas, zoals afgesproken, na de kerst.
Ik woon in Huizen NH, als iemand ze wil ophalen is dat ook goed, krijg je nog een bakje koffie ook.
Het middelste stapeltje is voor Peter, hij heeft twee Pupillen die "fors" kleiner zijn dan die waarvan we de frontjes voor hebben laten maken.
Peter heeft een Pupil met de maat, 180x120 mm
Jan Poortman heeft zijn Pupil meerdere keren nagemeten en kwam op, 181x121 mm
Jack
Ik woon in Huizen NH, als iemand ze wil ophalen is dat ook goed, krijg je nog een bakje koffie ook.
Het middelste stapeltje is voor Peter, hij heeft twee Pupillen die "fors" kleiner zijn dan die waarvan we de frontjes voor hebben laten maken.
Peter heeft een Pupil met de maat, 180x120 mm
Jan Poortman heeft zijn Pupil meerdere keren nagemeten en kwam op, 181x121 mm
Jack