Project Pupil
Plankjes voor Pupil, wie?
21 dec 2014 09:31 #49033
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Plankjes gevonden.
Jack,
De plankjes zien er perfect uit. Mooie zaak trouwens, Nijhof in Baarn. Beukenhout vind ik persoonlijk veel mooier voor het kastje dan berkenhout.
Misschien is het een idee om eerst de bestellingen af te wachten en dan bijvoorbeeld 10 setjes te laten maken. Dan hoeven ze maar één keer de cirkelzaag en de frees in te stellen en als er geen haast bij is kunnen ze het in de verloren uurtjes doen.
Dan hebben ze wat meer tijd om zo nauwkeurig mogelijk te werken en voorkomt het foutjes. Want niks is zo vervelend om achteraf te ontdekken dat iets net een millimeter te kort is afgezaagd ....
Bij deze mag je mij noteren voor een setje plankjes. Nog een tip: aluminium frontje en de plankjes in een keer verzenden in plaats van afzonderlijk bespaart verzendkosten.
M.vr.gr. Hans
De plankjes zien er perfect uit. Mooie zaak trouwens, Nijhof in Baarn. Beukenhout vind ik persoonlijk veel mooier voor het kastje dan berkenhout.
Misschien is het een idee om eerst de bestellingen af te wachten en dan bijvoorbeeld 10 setjes te laten maken. Dan hoeven ze maar één keer de cirkelzaag en de frees in te stellen en als er geen haast bij is kunnen ze het in de verloren uurtjes doen.
Dan hebben ze wat meer tijd om zo nauwkeurig mogelijk te werken en voorkomt het foutjes. Want niks is zo vervelend om achteraf te ontdekken dat iets net een millimeter te kort is afgezaagd ....
Bij deze mag je mij noteren voor een setje plankjes. Nog een tip: aluminium frontje en de plankjes in een keer verzenden in plaats van afzonderlijk bespaart verzendkosten.
M.vr.gr. Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19 dec 2014 23:27 - 19 dec 2014 23:28 #49016
door Jacobus
'73
Beantwoord door Jacobus in topic Plankjes voor Pupil, wie?
Hoi Jack.
Maxwell leverde de spijkertjes er zelfs bij.
Voorboren kleine gaatjes in 1961 was al moeilijk; nu is het misschien wat makkelijker.
We hebben het wel over hele dunne spijkertjes en dus nog kleinere boortjes.
Naderhand heb ik nog eens een kastje in elkaar gezet, maar toen i.p.v.
spijkertjes zgn. bagetnaalden gebruikt.
Ging toen goed, maar raad het niet een ieder aan.
Bagetnaalden zijn dun en hard.
Breken dus makkelijk.
Om mijn teleurstelling destijds te voorkomen:
Lijmen en niet spijkeren.
Hoe je het doet, doe je het!!
Met allerlei hulpmiddeltjes die je kunt vinden.
Plankjes, touw, tourniquet, internet, niet spijkeren.
F*** Maxwell in deze
Jaap
Maxwell leverde de spijkertjes er zelfs bij.
Voorboren kleine gaatjes in 1961 was al moeilijk; nu is het misschien wat makkelijker.
We hebben het wel over hele dunne spijkertjes en dus nog kleinere boortjes.
Naderhand heb ik nog eens een kastje in elkaar gezet, maar toen i.p.v.
spijkertjes zgn. bagetnaalden gebruikt.
Ging toen goed, maar raad het niet een ieder aan.
Bagetnaalden zijn dun en hard.
Breken dus makkelijk.
Om mijn teleurstelling destijds te voorkomen:
Lijmen en niet spijkeren.
Hoe je het doet, doe je het!!
Met allerlei hulpmiddeltjes die je kunt vinden.
Plankjes, touw, tourniquet, internet, niet spijkeren.
F*** Maxwell in deze
Jaap
'73
Laatst bewerkt 19 dec 2014 23:28 door Jacobus.
19 dec 2014 22:39 - 19 dec 2014 22:43 #49015
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Plankjes voor Pupil, wie?
De jongens toen en de meeste vaders toen ook, beschikten niet over hout klemmen.
Dus met een heel simpel hand boortje dat ongeveer zo werkte als een ouderwetse pomp
schroeven draaier werden er dunne gaatjes voor geboord. Als "boortje"gebruikte ik een
oude grammofoonnaald die ik op een steen in een scherpe vlakke punt had "geslepen".
En je behielp je dus met heel simpele middelen en een dosis fantasie.
Vervolgens instrijken met witte houtlijm en in elkaar spijkeren.
En dan zat het na het drogen van de lijm mooi strak vast, als of het geklemd had gezeten.
En ik heb in plaats van spijkers ook wel...jawel, fantasie, grammofoonnaalden gebruikt.
Met wat fantasie, kwamen we toen een heel eind. We behielpen ons met zeer eenvoudige
middelen.Bouw dozen waren toen niet binnen mijn bereik, maar schema's, gratis oude sloop
radio's, voor de onderdelen en dun multiplex wel. En zo bouwde je dan toch je "radio" in
een zelf gemaakt kastje.Multiplex kan ook een mooie hout structuur hebben.
En je kunt de uit gefreesde zijkanten na maken door met b.h.v een scherp puntig mes enkele
laagjes in te snijden,langs b.v een liniaal en daarna vervolgens de laagjes aan de randen
los te wrikken met dat zelfde mes. Met wat geduld lukt dat prima.
En dan heb je de timmerman niet nodig. Kon je vol trots zeggen:"Heb ik helemaal zelf
gemaakt".
Vr gr Cees.
Dus met een heel simpel hand boortje dat ongeveer zo werkte als een ouderwetse pomp
schroeven draaier werden er dunne gaatjes voor geboord. Als "boortje"gebruikte ik een
oude grammofoonnaald die ik op een steen in een scherpe vlakke punt had "geslepen".
En je behielp je dus met heel simpele middelen en een dosis fantasie.
Vervolgens instrijken met witte houtlijm en in elkaar spijkeren.
En dan zat het na het drogen van de lijm mooi strak vast, als of het geklemd had gezeten.
En ik heb in plaats van spijkers ook wel...jawel, fantasie, grammofoonnaalden gebruikt.
Met wat fantasie, kwamen we toen een heel eind. We behielpen ons met zeer eenvoudige
middelen.Bouw dozen waren toen niet binnen mijn bereik, maar schema's, gratis oude sloop
radio's, voor de onderdelen en dun multiplex wel. En zo bouwde je dan toch je "radio" in
een zelf gemaakt kastje.Multiplex kan ook een mooie hout structuur hebben.
En je kunt de uit gefreesde zijkanten na maken door met b.h.v een scherp puntig mes enkele
laagjes in te snijden,langs b.v een liniaal en daarna vervolgens de laagjes aan de randen
los te wrikken met dat zelfde mes. Met wat geduld lukt dat prima.
En dan heb je de timmerman niet nodig. Kon je vol trots zeggen:"Heb ik helemaal zelf
gemaakt".
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 19 dec 2014 22:43 door Cees. Reden: Nog tekst er bij geschreven.
19 dec 2014 21:53 - 19 dec 2014 22:24 #49014
door Marotick
Beantwoord door Marotick in topic Plankjes voor Pupil, wie?
Dank je.
Wat mij weer voor de geest staat is dat mijn Pupil weer geen houtnerf had maar wel aardig rood was. Het was wel ongeverfd en ongelakt.
Van de zomer heb ik een houten kast van een nordMende transistor met een olie behandeld en die kast werd zo mooi dat dat ook met mijn Beukenhouten plankjes ga doen.
Spijkertjes in de Pupil kan ik me ook niet herinneren maar hij was waarschijnlijk door mijn vader gelijmd. Mijn vader kon goed overweg met hout en heeft eens een hele grote kast gemaakt waar ik met mijn neus bovenop zat. Hij lijmde veel.
Maar als er mensen willen spijkeren dan adviseer ik wel om voor te boren want een barst in het hout is niet mooi.
Mijn buisvoetje stond ook met de middenpen op het hout en zat vast met 2 schroefen zonder afstandbusjes. Het was een keramisch type.
Jack
Wat mij weer voor de geest staat is dat mijn Pupil weer geen houtnerf had maar wel aardig rood was. Het was wel ongeverfd en ongelakt.
Van de zomer heb ik een houten kast van een nordMende transistor met een olie behandeld en die kast werd zo mooi dat dat ook met mijn Beukenhouten plankjes ga doen.
Spijkertjes in de Pupil kan ik me ook niet herinneren maar hij was waarschijnlijk door mijn vader gelijmd. Mijn vader kon goed overweg met hout en heeft eens een hele grote kast gemaakt waar ik met mijn neus bovenop zat. Hij lijmde veel.
Maar als er mensen willen spijkeren dan adviseer ik wel om voor te boren want een barst in het hout is niet mooi.
Mijn buisvoetje stond ook met de middenpen op het hout en zat vast met 2 schroefen zonder afstandbusjes. Het was een keramisch type.
Jack
Laatst bewerkt 19 dec 2014 22:24 door Marotick.
19 dec 2014 20:37 - 19 dec 2014 21:05 #49012
door Jacobus
'73
Beantwoord door Jacobus in topic Plankjes voor Pupil, wie?
Dag Jack.
Ik kocht mijn Pupil in 1961.
Een halfjaartje nadat een kameraadje van me er één had aangeschaft.
Er was een groot verschil in het houtwerk.
Die van mij was grijsachtig met heel weinig tekening.
Die van hem duidelijk donkerder met meer nerf en duidelijker tekening.
En bovendien met een zweem van rood.
Heb ik alleen onthouden omdat ik die véél mooier vond.
Jaap
Edit: mooie plankjes!
Kastje van mijn Padvinder is ook van beukenhout.
Waarschuwing: Niet spijkeren zoals Maxwell zegt in de handleiding !!
Lijmen en klemmen met witte houtlijm.
Ik kocht mijn Pupil in 1961.
Een halfjaartje nadat een kameraadje van me er één had aangeschaft.
Er was een groot verschil in het houtwerk.
Die van mij was grijsachtig met heel weinig tekening.
Die van hem duidelijk donkerder met meer nerf en duidelijker tekening.
En bovendien met een zweem van rood.
Heb ik alleen onthouden omdat ik die véél mooier vond.
Jaap
Edit: mooie plankjes!
Kastje van mijn Padvinder is ook van beukenhout.
Waarschuwing: Niet spijkeren zoals Maxwell zegt in de handleiding !!
Lijmen en klemmen met witte houtlijm.
'73
Laatst bewerkt 19 dec 2014 21:05 door Jacobus.
Minder
Meer
19 dec 2014 15:13 - 19 dec 2014 15:13 #49008
door Jan.Beuwer
Beantwoord door Jan.Beuwer in topic Plankjes gevonden.
Ziet er goed uit ook voor mij graag een setje.
Laatst bewerkt 19 dec 2014 15:13 door Jan.Beuwer.