Historie
The best tube radio ever made?
28 nov 2014 21:30 #48440
door Bert Kn
Huub,
Dan moet een van ons tweeën naar de oorarts
.
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic The best tube radio ever made?
Greatz heeft veelal smallen langen luidsprekers klinken niet zoo
mij spreken die radio,s niet aan soms zelfs boemelig
En die klank compresor doet ook wijnig of niks stelt niks voor
Huub,
Dan moet een van ons tweeën naar de oorarts
Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jeroen Landman
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28 nov 2014 21:05 #48439
door martin72
Martin
Beantwoord door martin72 in topic The best tube radio ever made?
ik zou als aanvulling op het verhaal van Jeroen toch ook de Telefunken Opus toestellen willen noemen. Ik heb 2 Opus 7 toestellen, ik vind die ook fantastisch en hard klinken met z'n 6 speakers.
Ook Loewe Opta heeft met z'n Hellas toestellen fantastische radio's gemaakt.
Ook Loewe Opta heeft met z'n Hellas toestellen fantastische radio's gemaakt.
Martin
28 nov 2014 20:12 #48438
door Huub
Beantwoord door Huub in topic The best tube radio ever made?
Greatz heeft veelal smallen langen luidsprekers klinken niet zoo
Dat ding zgz geluid uit de gaas rand .
Laatste grundigs vind ik ook niet zoo veel .
Ik vind duitsen radio,s alleen maar redelijk goed of heel goed
Met zeer grote luidsperkers ,
Huub.
Dat ding zgz geluid uit de gaas rand .
Laatste grundigs vind ik ook niet zoo veel .
Ik vind duitsen radio,s alleen maar redelijk goed of heel goed
Met zeer grote luidsperkers ,
Huub.
28 nov 2014 20:00 #48437
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic The best tube radio ever made?
Tja wat is de beste buizenradio ooit gemaakt, ik durf het niet te zeggen.
Bij Ben van der Kolk heb ik een aantal Saba's en Grundig's gehoord.
Bij Henk en Aloys de Saba Meersburg Automatic 7.
Klonk allemaal fantastisch.
De Philips B7X63A welke hier staat doet er wat mij betreft niet zo voor onder en daar wordt dan weer van gezegd dat het de beste buizenradio is die Philips ooit gemaakt heeft.
In het museum Techniek met 'n Ziel stond een Greatz Sinfonia 4R/422 te spelen vlak die ook niet uit.
Bij Ben van der Kolk heb ik een aantal Saba's en Grundig's gehoord.
Bij Henk en Aloys de Saba Meersburg Automatic 7.
Klonk allemaal fantastisch.
De Philips B7X63A welke hier staat doet er wat mij betreft niet zo voor onder en daar wordt dan weer van gezegd dat het de beste buizenradio is die Philips ooit gemaakt heeft.
In het museum Techniek met 'n Ziel stond een Greatz Sinfonia 4R/422 te spelen vlak die ook niet uit.
Mvg.
Bert
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
28 nov 2014 18:16 #48436
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic The best tube radio ever made?
Jeroen, mooie samenvatting.
- Jeroen Landman
- [Jeroen Landman]
-
- Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Minder
Meer
28 nov 2014 17:59 #48434
door Jeroen Landman
Beantwoord door Jeroen Landman in topic The best tube radio ever made?
Hmmm, moeilijk hoor.
De beste? ik denk dat dat heel persoonlijk is.
Vroeger werd een toestel ontworpen voor een bepaalde doelgroep, wilde je beter en mooier dan Jan met de Pet dan kostte dat veel geld...heel veel geld.
De verdeling was zo ongeveer als volgt:
-goedkope klasse, puur functionaliteit zonder opsmuk
-middenklasse, vaak slechts 1 buisje meer, iets grotere luidspreker en toonregeling.
-duurdere segment, meerdere luidsprekers, uitgebreide toonregeling, krachtige eindtrap.
En dan had je nog de topklasse, die was extreem duur en er zat echt wel een duidelijk "gat" tussen de duurdere klasse en de absolute top.
Een half arbeiders!jaarsalaris was heel normaal voor deze serie peperdure radio's.
Ik verzamel zelf radio's van het prille begin tot het einde van het buizentijdperk (1920-1965)
Elke periode heeft wel zijn uitschieters.
Maar omdat buizenradio's emotie zijn van de toenmalige ontwerpers kun je ze simpelweg niet vergelijken zoals hedendaagse apparatuur wat allemaal met de computer ontworpen is en waar de leverancier van de goedkoopste componenten mag leveren.
Mijn persoonlijke voorkeuren:
-Soliditeit: Philips.
De Philips producten uit de jaren 20 t/m 60 vind ik het beste qua gebruikt materiaal, grote voedingstrafo's, flinke spoelen, dikke zware chassis en stevige kasten,al werd het medio jaren 60 wel allemaal wat minder.
-Ontvangstkwaliteit: Körting.
Körting was pionier in het verbeteren van ontvangst, ze hebben met de Transmares, Ultramars, Cycloselectors en na de oorlog de synchroondetectie, toestellen gebouwd die de concurrentie het nakijken gaven. Beter is er niet.
-Weergavekwaliteit: Grundig/Saba.
Grundig; voor liefhebbers van stevige weergave, enorm krachtige radio's die zeer sterke eindtrappen hebben.
Vooral de grote modellen zetten fantastische prestaties neer, zware bassen, mooi middengebied en helder hoog.
Met een grote Grundig blaas je elke concurrent van tafel of werkbank.
Saba; die andere Duitse krachtpatser, ook een sterke radio maar vaak net iets verfijnder.
Kan ook heel hard spelen maar is niet zo'n bruut als de grote Grundig.
Uiteraard zijn er nog veel meer radio's van andere merken die zeer goed zijn, maar het rijtje hier boven is wat mijn voorkeur heeft.
Met "the best tube radio ever made" neem ik aan dat men doelt op toestellen met FM en gebouwd in de periode 1950-1965.
Als men op de periode van voor W.O.II zou doelen, dan steekt Philips er met kop en schouders boven uit, Philips was de enige fabrikant die een gelijke kwaliteit leverde van het goedkoopste tot het duurste toestel.
Groet,
Jeroen
De beste? ik denk dat dat heel persoonlijk is.
Vroeger werd een toestel ontworpen voor een bepaalde doelgroep, wilde je beter en mooier dan Jan met de Pet dan kostte dat veel geld...heel veel geld.
De verdeling was zo ongeveer als volgt:
-goedkope klasse, puur functionaliteit zonder opsmuk
-middenklasse, vaak slechts 1 buisje meer, iets grotere luidspreker en toonregeling.
-duurdere segment, meerdere luidsprekers, uitgebreide toonregeling, krachtige eindtrap.
En dan had je nog de topklasse, die was extreem duur en er zat echt wel een duidelijk "gat" tussen de duurdere klasse en de absolute top.
Een half arbeiders!jaarsalaris was heel normaal voor deze serie peperdure radio's.
Ik verzamel zelf radio's van het prille begin tot het einde van het buizentijdperk (1920-1965)
Elke periode heeft wel zijn uitschieters.
Maar omdat buizenradio's emotie zijn van de toenmalige ontwerpers kun je ze simpelweg niet vergelijken zoals hedendaagse apparatuur wat allemaal met de computer ontworpen is en waar de leverancier van de goedkoopste componenten mag leveren.
Mijn persoonlijke voorkeuren:
-Soliditeit: Philips.
De Philips producten uit de jaren 20 t/m 60 vind ik het beste qua gebruikt materiaal, grote voedingstrafo's, flinke spoelen, dikke zware chassis en stevige kasten,al werd het medio jaren 60 wel allemaal wat minder.
-Ontvangstkwaliteit: Körting.
Körting was pionier in het verbeteren van ontvangst, ze hebben met de Transmares, Ultramars, Cycloselectors en na de oorlog de synchroondetectie, toestellen gebouwd die de concurrentie het nakijken gaven. Beter is er niet.
-Weergavekwaliteit: Grundig/Saba.
Grundig; voor liefhebbers van stevige weergave, enorm krachtige radio's die zeer sterke eindtrappen hebben.
Vooral de grote modellen zetten fantastische prestaties neer, zware bassen, mooi middengebied en helder hoog.
Met een grote Grundig blaas je elke concurrent van tafel of werkbank.
Saba; die andere Duitse krachtpatser, ook een sterke radio maar vaak net iets verfijnder.
Kan ook heel hard spelen maar is niet zo'n bruut als de grote Grundig.
Uiteraard zijn er nog veel meer radio's van andere merken die zeer goed zijn, maar het rijtje hier boven is wat mijn voorkeur heeft.
Met "the best tube radio ever made" neem ik aan dat men doelt op toestellen met FM en gebouwd in de periode 1950-1965.
Als men op de periode van voor W.O.II zou doelen, dan steekt Philips er met kop en schouders boven uit, Philips was de enige fabrikant die een gelijke kwaliteit leverde van het goedkoopste tot het duurste toestel.
Groet,
Jeroen