Skip to main content
Historie

The best tube radio ever made?

Meer
24 jan 2026 18:27 #101974 door Huub
Beantwoord door Huub in topic The best tube radio ever made?
Het Is wat het Is
Zegt Donald J.TR
Huub sorry

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 jan 2026 14:21 - 24 jan 2026 14:51 #101973 door Huub
Geatz Melodia en  Simfonica  heb ik gehad de  klank compressor  stelt ook niks voor
Wat ik van de melodia vond het geluid bvb op FM de Simfonica vond ik ook niet bisonders
Veel basserig en ik vind van somige duitse radio,s  denk dat de Saba het besten is
De ovalen luidsprekers TE smal .  Radio,s somige ... .Philips gebruikt
Forse Ronde Luid sprekers Zelfs 9710 . 10 watt typens en 6 watt Rond 
In de Radio,s En IK ga Voor OTL Biamply  Zonder uitgangs trafo,s 800 ohm met goede en mooie weergave
Geven ook geen vervorming .. Vandaar Versterkers MODERN Beter zijn ook .met de TOR Soort OTL 
. Maar Philips is weldegelijk een flinke Stap voor uit op de Germaanse..Radio,s ook de ont vangst
  PH TV,s waren ook Gewild in Duitsland . .. Ik ga wel voor duitsen buizen band recorders
 Grundig Telefunken Saba en meer goede Merken  .Philips veel gedoe met de dunnen snaren 
 Geluid was wel goed PH ... ik kom al heeel lang in duitsland ..vooral de outo,s zijn goed 
 Philips heeft ook het Angst Bestaan ,de anderen Duitsen Plijten  gegaan .. vooral   TV,s met de Wazige beelden 
met ZGZ met Minder Contrast . En NIET Service Vriendenlijk ook . ... PH wel  
tja ik zie zo wel meer op Yutube van het buitenland  wat er zo gezegt word
, maar ik vul dat  Nu eens juist  aan hoe het in Fijte is .
Huub
Laatst bewerkt 24 jan 2026 14:51 door Huub.

Meer
24 jan 2026 12:55 #101971 door jeroonnld
Beantwoord door jeroonnld in topic The best tube radio ever made?
Even een oud topic nieuw leven inblazen.Thuis heb ik hoofdzakelijk SABA- en Graetz-radio’s staan. Persoonlijk vind ik de radio’s van Graetz het mooist om te zien; qua geluid doen ze nauwelijks voor elkaar onder.Ik heb het gevoel dat de Duitse merken bewust voor een hoger segment kozen dan Philips. Toch heb ik ook het geluk gehad een Philips BX998A te vinden. Qua ontvangst is dit misschien wel de beste radio die ik bezit, en ook het geluid vind ik zeer goed. Het was dan ook een van de duurste radio’s uit die tijd — zeker niet voor iedereen weggelegd.Onlangs vond en restaureerde ik een Siemens Schatulle H52. Met die deurtjes is het misschien niet de mooiste radio, maar wát een geluid. In mijn beleving zelfs beter dan mijn Graetz- en SABA-radio’s.Zo zie je maar: iedereen zal er zijn eigen oordeel over hebben, en alle grote merken hadden hun bestaansrecht — behalve misschien de legendarische Köring-radio’s

Meer
30 nov 2014 10:58 - 30 nov 2014 10:59 #48508 door Nico H
Beantwoord door Nico H in topic The best tube radio ever made?
Hoi allemaal,

Als we het vooroorlogse spul bekijken, is de Philips 850A een absolute topper. Strak en diep geluid, fijn laag zonder loeien en "brommen" wat bijvoorbeeld de 990A dan wel meer doet.
Mits fatsoenlijk gerestaureerd (dat wil zeggen: goede MF trafo's en géén afgetrapte uitgelopen afstemc), is de ontvangst van een 850 en ook zijn kleine broertje de 753A, gewoon heel goed.
De motorafstemming werkt perfect en heel precies.
Telefunken heeft ook leuke toestellen gemaakt rond 1935/36. Klinken strak en lekker, zonder overdreven poeha. Hebben 2x AD1 of de RE604 in de eindtrap. Het geluid van die eindtrappen is onopvallend ,opvallend goed...

Groet,

Nico.

Nico H
Laatst bewerkt 30 nov 2014 10:59 door Nico H.

Meer
29 nov 2014 21:00 #48488 door Franc
Beantwoord door Franc in topic The best tube radio ever made?
Hoi Ben,

Ik heb zelf de ervaring dat van die kleine toestelletjes het midden heel vaak erg goed klinkt.
Er lijkt een bepaalde transpararantheid in het geluid te zitten.
Zou dat komen door het piepkleine uitgangetje?

Van de normale toestellen met een enkele EL84 vind ik de gangbare Blaupunkt modellen heel goed klinken.
Verder vind ik Grundig goed en zeker diverse luidsprekers daarvan.

Van Philips vind ik de toestellen met de AD3700.......erg goed wat wel iets zegt over deze speakers, zowel laag als hoogohmig.

Groet Frank

Meer
29 nov 2014 17:54 - 29 nov 2014 18:29 #48472 door Huub
Ik heb ook wel opgemerkt
Dat duitsen toestellen met bvb twee luidsprekers aan de voorkant
Dat deze veelal in serie staan en dat vind ik ook niet zoo mooi klinken
Ik weet philips heeft ook zoo een toestel met twee spiekers ook niet zoo mooi
Huub
Laatst bewerkt 29 nov 2014 18:29 door Huub.

Gemaakt door Kunena