Historie
Grundig, waar gaat dat heen?
31 jan 2011 16:26 - 31 jan 2011 16:26 #1695
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Grundig, waar gaat dat heen?
Overigens nog een kleine aanvulling: Ondanks mijn lichte voorliefde voor Philips kijk ik al zeker 15 jaar uitsluitend naar Grundig televisies. Eerst een uit 1982, de laatste jaren een uit 1991 en een groter model uit 1995 staat ook al klaar in het depot voor het geval ik daar behoefte aan heb. Er gaat weinig aan stuk, en vooral van het exemplaar uit 1991 is de beeldkwaliteit erg goed (een van de duurdere 50Hz-modellen die ze toen hadden).
Laatst bewerkt 31 jan 2011 16:26 door maarten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
31 jan 2011 16:15 #1694
door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Re: Grundig, waar gaat dat heen?
Hoi René,
Als je dan weet dat in mijn Grundig-tijd ze zichzelf beschouwden als een exclusief, toch wel chique merk.
Dealer worden? Dat was lang niet voor iedere zaak weggelegd. Ze stelden hoge eisen aan zo'n zaak, niet alleen vorm en inrichting, maar ook de locatie.
Ze keken toch wel wat neer op Philips e.d.
Sieverding in z'n Bentley met particuliere chauffeur en Belgische privé-secretaresse, ik zie ze nog arriveren in de Koningslaan. Hij praatte ook wat bekakt. Maar hij heeft wel die hele zaak in de Benelux opgebouwd. Een prestatie, ook al had hij de tijd wel mee.
Hij, maar ook Max Grundig zouden zich omdraaien in hun graf als ze zouden zien dat producten met de naam Grundig er op nu worden verkocht in de plaatselijke buurtsuper. Een doosie voor een paar centen.
Ik ben dus niet de enige met gevoel van Nou, nee!
Blijft jammer.
Groet,
Han
Als je dan weet dat in mijn Grundig-tijd ze zichzelf beschouwden als een exclusief, toch wel chique merk.
Dealer worden? Dat was lang niet voor iedere zaak weggelegd. Ze stelden hoge eisen aan zo'n zaak, niet alleen vorm en inrichting, maar ook de locatie.
Ze keken toch wel wat neer op Philips e.d.
Sieverding in z'n Bentley met particuliere chauffeur en Belgische privé-secretaresse, ik zie ze nog arriveren in de Koningslaan. Hij praatte ook wat bekakt. Maar hij heeft wel die hele zaak in de Benelux opgebouwd. Een prestatie, ook al had hij de tijd wel mee.
Hij, maar ook Max Grundig zouden zich omdraaien in hun graf als ze zouden zien dat producten met de naam Grundig er op nu worden verkocht in de plaatselijke buurtsuper. Een doosie voor een paar centen.
Ik ben dus niet de enige met gevoel van Nou, nee!
Blijft jammer.
Groet,
Han
- René R
- [René R]
-
Minder
Meer
31 jan 2011 16:13 - 31 jan 2011 16:13 #1693
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Grundig, waar gaat dat heen?
Max zal niet blij zijn en zich in zijn graf omdraaien.
Het zou eigenlijk verboden moeten zijn dat oude namen gehandhaafd blijven
bij overnames en de nieuwe eigenaar met zijn inferieure spullen op die
naam voortborduurt. Zat mensen die er intrappen omdat ze denken een oude
gerenommeerd merk denken te kopen.
Toen ik in oktober in Shanghai was zag ik heel erg veel Philips tv's bij de
mensen thuis staan, van die enorme platte schermen. Ze weigeren daar ook
de verpakkingsfolie er af te halen, heel komisch. Als het even kan willen ze
geen tv van Chinese makelij.
En de reclame op tv? Onvoorstelbaar veel Unilever (net zoals hier tegenwoordig
valt in de tv reclame bij elk product het Unilever vlaggetje naar beneden rechtsboven,
alleen is hij daar veel groter). Zeker 50 procent van alle tv commercials.
Nederland doet het nog niet zo slecht daar.
Sorry, maar wilde het even terzijde erbij vertellen.
Groet
René (R)
Het zou eigenlijk verboden moeten zijn dat oude namen gehandhaafd blijven
bij overnames en de nieuwe eigenaar met zijn inferieure spullen op die
naam voortborduurt. Zat mensen die er intrappen omdat ze denken een oude
gerenommeerd merk denken te kopen.
Toen ik in oktober in Shanghai was zag ik heel erg veel Philips tv's bij de
mensen thuis staan, van die enorme platte schermen. Ze weigeren daar ook
de verpakkingsfolie er af te halen, heel komisch. Als het even kan willen ze
geen tv van Chinese makelij.
En de reclame op tv? Onvoorstelbaar veel Unilever (net zoals hier tegenwoordig
valt in de tv reclame bij elk product het Unilever vlaggetje naar beneden rechtsboven,
alleen is hij daar veel groter). Zeker 50 procent van alle tv commercials.
Nederland doet het nog niet zo slecht daar.
Sorry, maar wilde het even terzijde erbij vertellen.
Groet
René (R)
Laatst bewerkt 31 jan 2011 16:13 door René R.
31 jan 2011 15:59 - 31 jan 2011 16:15 #1692
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Grundig, waar gaat dat heen?
De situatie rond Grundig kan ik wel wat verduidelijken denk ik. Zo zijn er nog wat oude Duitse en Scandinavische merken waar een geschiedenis met omzwervingen aan vast zit, maar daarover een andere keer. Over Grundig zoek ik ook nog literatuurverwijzingen en harde feiten, maar globaal klopt mijn samenvatting wel.
In 2003 is Grundig, na vele malen op het randje te hebben gezeten, definitief failliet gegaan. De boel is toen opgesplitst. De audio- en televisietak (sattelietontvangers en mogelijk DVD-spelers weer niet, wat daarmee gebeurd is moet ik nog uitzoeken) is overgenomen door Beko (er was ook nog kortstondig een Engelse partner bij betrokken, ik meen Alba, maar die heeft zich teruggetrokken). Alle televisies vanaf 2003, en een paar van voor die tijd, zijn door Beko gefabriceerd met het welbekende gebrek aan kwaliteit dat daar bij hoort. Dat zijn dus zonder meer afraders. Bij mijn weten gebeurt de productie uitsluitend nog in Turkije, maar is er wel nog een hoofdvestiging in Duitsland die zich bezig houdt met de coordinatie van deze producten en mogelijk ook de producten die door anderen onder de naam Grundig worden verhandeld.
Accesoires, zoals batterijen, schoonmaaksetjes, koptelefoontjes e.d. vallen bij mijn weten onder een licentie. Daar bemoeit "Grundig" zich dus verder helemaal niet mee, en achterop de blister staan naam en adres van de licentiehouder.
Dit laatste is een steeds gangbaarder business-model en lijkt wat op de situatie waarin merknamen als Telefunken zich op dit moment bevinden (na het faillisement van Thomson): Een kantoortje met een mannetje dat alleen maar licenties uitgeeft en gelden incasseert. Een situatie die ook tot de toekomstige mogelijkheden behoort voor de consumententak van Philips, vermoed ik (Meridian UA te Amsterdam doet zoiets voor Philips monitoren, en ook van Telefunken kan je op hun eigen Duitse website - en op die van de welbekende voormalig Vestel-vertegenwoordiger Ted van Es! - wel het nodige teruglezen).
In 2003 is Grundig, na vele malen op het randje te hebben gezeten, definitief failliet gegaan. De boel is toen opgesplitst. De audio- en televisietak (sattelietontvangers en mogelijk DVD-spelers weer niet, wat daarmee gebeurd is moet ik nog uitzoeken) is overgenomen door Beko (er was ook nog kortstondig een Engelse partner bij betrokken, ik meen Alba, maar die heeft zich teruggetrokken). Alle televisies vanaf 2003, en een paar van voor die tijd, zijn door Beko gefabriceerd met het welbekende gebrek aan kwaliteit dat daar bij hoort. Dat zijn dus zonder meer afraders. Bij mijn weten gebeurt de productie uitsluitend nog in Turkije, maar is er wel nog een hoofdvestiging in Duitsland die zich bezig houdt met de coordinatie van deze producten en mogelijk ook de producten die door anderen onder de naam Grundig worden verhandeld.
Accesoires, zoals batterijen, schoonmaaksetjes, koptelefoontjes e.d. vallen bij mijn weten onder een licentie. Daar bemoeit "Grundig" zich dus verder helemaal niet mee, en achterop de blister staan naam en adres van de licentiehouder.
Dit laatste is een steeds gangbaarder business-model en lijkt wat op de situatie waarin merknamen als Telefunken zich op dit moment bevinden (na het faillisement van Thomson): Een kantoortje met een mannetje dat alleen maar licenties uitgeeft en gelden incasseert. Een situatie die ook tot de toekomstige mogelijkheden behoort voor de consumententak van Philips, vermoed ik (Meridian UA te Amsterdam doet zoiets voor Philips monitoren, en ook van Telefunken kan je op hun eigen Duitse website - en op die van de welbekende voormalig Vestel-vertegenwoordiger Ted van Es! - wel het nodige teruglezen).
Laatst bewerkt 31 jan 2011 16:15 door maarten.
Minder
Meer
31 jan 2011 15:58 #1691
door Bjorn Kusters
Beantwoord door Bjorn Kusters in topic Re: Grundig, waar gaat dat heen?
Hallo
Het moderne grundig spul (van na de overname) heb ik het niet zo op staan.
In mijn ogen kan dit niet dezevde kwaliteit zijn als wat grundig geweest is.
Bij mij staat de oude grundig apparatuur nog altijd hoog in het vaandel.
Gr Bjorn
Het moderne grundig spul (van na de overname) heb ik het niet zo op staan.
In mijn ogen kan dit niet dezevde kwaliteit zijn als wat grundig geweest is.
Bij mij staat de oude grundig apparatuur nog altijd hoog in het vaandel.
Gr Bjorn
- René R
- [René R]
-
Minder
Meer
31 jan 2011 15:38 - 31 jan 2011 15:40 #1690
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Grundig, waar gaat dat heen?
Hoi Han.
Tja, die oude merken.
Ook Braun is niet meer wat het geweest is.
Misschien maar een héél klein voorbeeldje:
Ik heb hier nog een paar oplaadbare batterijen liggen van Grundig.
Ze zijn zonder meer slecht.
Er staat op: Grundig, made for you....
De Philips equivalenten zijn een stuk beter (een klein lichtpuntje)
en die van het bekende grote batterijmerk met die konijntjes uitmuntend (wel duur).
Maar iets van Grundig kopen...nee, dat zal ik niet zo gauw doen.
Wijlen mijn vader zei echter lang geleden:
"Jongen, als je iets van Grundig koopt is het altijd goed".
Groet
René (R)
Tja, die oude merken.
Ook Braun is niet meer wat het geweest is.
Misschien maar een héél klein voorbeeldje:
Ik heb hier nog een paar oplaadbare batterijen liggen van Grundig.
Ze zijn zonder meer slecht.
Er staat op: Grundig, made for you....
De Philips equivalenten zijn een stuk beter (een klein lichtpuntje)
en die van het bekende grote batterijmerk met die konijntjes uitmuntend (wel duur).
Maar iets van Grundig kopen...nee, dat zal ik niet zo gauw doen.
Wijlen mijn vader zei echter lang geleden:
"Jongen, als je iets van Grundig koopt is het altijd goed".
Groet
René (R)
Laatst bewerkt 31 jan 2011 15:40 door René R.