Skip to main content
Historie

Grundig, waar gaat dat heen?

Meer
19 aug 2011 17:10 #8492 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Grundig, waar gaat dat heen?
Kleine duistsen radio die goed speelen
Dan vind ik de kleine Greatz heel goed
Grundig heeft wel een paar typens er bij
Die goed redelijk spelen ,Maar de laatste typens
ook met de ell buizen vind ik maar niks, Huub

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
19 aug 2011 16:59 #8489 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Grundig, waar gaat dat heen?
Hi Kees, in heb in een B3X..U ook een dergelijke schakeling toegepast en werkt uitstekend.: prima : Schakeling geleend van je site. :oops:

Meer
19 aug 2011 16:58 #8488 door Rene Daemen
Hallo Kees

De kleine dwerg grundig 97a ik heb de 97 klinkt echt volwassen
heb wel eens een grote speaker op aangesloten gehad dan weetje niet wat je hoort of er een grote staat te spelen
heb al div grundig gehad een como mono meubel gereviceerd daar zat een geluid in de bass moest wel behoorlijk terug gedraait worden anders begon ie van zijn plaats te komen later verkocht aan een buurman die geen jukebox kon permiteren
en draait nu nog z'n plaatjes mee 10 jaar terug gedaan de revisie
ook nog de stereo versie gehad met de ELL 80 klonk wel wat anders.
Maar ieder beleeft en hoort het op zijn eigen manier
Mvg René Daemen

René Daemen

Meer
19 aug 2011 16:25 #8486 door Kees van Dijke
Hallo René en anderen,

Rene Daemen schreef : Hallo Kees

Volgens mij heeft grundig geen loudnes schakeling bij de potmeter zitten
ik dacht dat deze gewoon 3 lipjes had ik heb wel ergens een grundig staan maar moet hem dan te voorschijn halen en te demonteren nu even geen zin en tijd voor omdat te bekijken
Mvg René Daemen

Een loudness circuit bij gewone potmeters met 3 aansluitingen kun je creëren door aan het massapunt bijvoorbeeld een weerstand van 220 Ohm op te nemen en verder een RC circuit in de tegenkoppeling op te nemen. Dit pas ik wel eens toe in de kleine Philips radio's om ze wat aangenamer en minder schel te laten klinken. Naarmate de potmeter verder open staat, neemt de tegenkoppeling af en zullen de lage tonen dan ook minder versterkt worden. Echter helemaal lineair krijg je het niet omdat de bron impedantie aan de ietwat hoge kant ligt of dat je al op maximaal vermogen (vervorming) zit te spelen. Dit soort circuits zie ja vaak in Duitse radio's en latere Philips radio's, al dan niet gecombineerd met een extra loudness netwerk.

groetjes,
-=Kees=-

Meer
19 aug 2011 16:17 #8485 door Kees van Dijke
Hallo René,

Rene Daemen schreef : Hallo Kees

wat ik er eigenlijk mee wil aangeven je kan de klank naar eigensmaak instellen
het geluid mag best wat voller klinken in mijn ogen vind ik de Grundigs best wel mooi klinken
alleen als die ero rotjrs er in zitten dan klinkt het nergens naar maar bij revisie
klinkt hij best lekker maar het is net hoe de oren het opvangen dat is bij iedereen verschillend
vandaar de vele smaken van mensen met klankleur instellingen.
Mvg René Daemen

Ik heb diverse Grundig radio's thuis staan van de 97a tot de 5050W. Vele modellen spelen ook prima, maar verrassend vind ik de kleine 97a. Ik vind het ook bijzonder knap dat uit de kleine ovale luidspreker van Grundig een aangenaam en vol geluid er uit komt.

Bij vele buizenradio's staat de klankregeling bij mij voluit om op het gehooor een lekker geluid eruit te krijgen. Vele klankkleur regelaar werken in de regel uitsluitend volgens het verzwakkingsprincipe, terwijl bij de gerotere Grundig modellen alleen volgens het ophaal principe werken. Dit herken je omdat de bass regelaar dan in het tegenkoppel circuit is opgenomen. Het regelbereik van deze klankregelaars is ook vaak beperkt.

Een uitzondering is de Philips BX998A. Deze werkt volgens het passieve Baxandall principe. Hier staat de bas regelaar in het midden en de hoge tonen tonen regelaar voluit. Verder heb ik daar nog wat extra maatregelen genomen om het tophoog ook beter te laten klinken en het mid-hoog een beetje te onderdrukken, zodat ik op het gehoor een neutraal klankbeeld overhoud, net als bij een goede hifi set.

Het is ook wat je zegt een smaak kwestie van verschillende personen.

groetjes,
-=Kees=-

Meer
19 aug 2011 15:54 #8484 door Rene Daemen
Hallo Kees

Volgens mij heeft grundig geen loudnes schakeling bij de potmeter zitten
ik dacht dat deze gewoon 3 lipjes had ik heb wel ergens een grundig staan maar moet hem dan te voorschijn halen en te demonteren nu even geen zin en tijd voor omdat te bekijken
wat ik er eigenlijk mee wil aangeven je kan de klank naar eigensmaak instellen
het geluid mag best wat voller klinken in mijn ogen vind ik de Grundigs best wel mooi klinken
alleen als die ero rotjrs er in zitten dan klinkt het nergens naar maar bij revisie
klinkt hij best lekker maar het is net hoe de oren het opvangen dat is bij iedereen verschillend
vandaar de vele smaken van mensen met klankleur instellingen.
Mvg René Daemen

René Daemen

Gemaakt door Kunena