Skip to main content
Historie

Grundig, waar gaat dat heen?

Meer
03 feb 2011 09:48 #1770 door Bjorn Kusters
Hallo

Misschien hebben jullie hier wat aan:

Dual was een fabrikant van hoogwaardige audio-apparatuur.

Dual werd in 1900 door de gebroeders Steidinger in het Zuid-Duitse St.-Georgen. Oorspronkelijk produceerden de gebroeders alleen aandrijfsystemen voor grammofoons. De merknaam Dual (sinds 1927) is afgeleid van een aandrijfmotor voor platenspelers die zowel via een veermechanisme als door een elektrische motor werden aangedreven. Dual fabriceerde een compleet assortiment hoogwaardige audioapparatuur, maar stond wereldwijd bekend om de kwalitatief hoogwaardige automatische HiFi-platenspelers c.q. platenwisselaars: Vooral de combinatie van een volautomatische start/stop-cyclus en platenwisselmechanisme dat de aftasteigenschappen van de (eigen fabricaat) toonarm nagenoeg niet benadeelde, maakten deze platenspelers tot een succes. De toenmalige fabrikanten van elementen, bijvoorbeeld Shure, onderkenden dit, want standaard werden soms zelfs topmodellen, bijv. Shure V15III, met Dual draaitafels meegeleverd. De draaitafels type 1009, 1019 (de eerste met "anti-skating"), 1229 en een van de eerste direct aangedreven draaitafels de 701 zijn na 30 jaar nog steeds legendarisch. Dual is in 1982, als gevolg van de concurrentie met de compact disc, failliet gegaan. In (2005) werden er nog steeds, op beperkte schaal, platenspelers gemaakt onder de naam Dual, maar de merknaam Dual was eigendom van Schneider AG. Vandaag is Dual Electronics Corp. de Amerikaanse afdeling van het Zuid-Koreaanse Namsung Corporation. Onder de naam Dual en met het bekende logo produceren ze diverse audio, video en navigatie-elektronica, zoals de XGPS300, een gps-cradle voor de iPod touch.

Bron:wikipedia

En nog een link

dual-reference.com/product.htm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 feb 2011 09:31 - 03 feb 2011 09:35 #1769 door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Re: Grundig, waar gaat dat heen?
Op het typeplaatje staat, met wat teksten in het Duits over de hoogspanning en het verwijderen van de achterwand.

DTV 2150-4 Type 11AK30
Het DUAL logo en DGC GmbH, 86899 Landsberg/Germany
Made in Europe

Landsberg (am Lech) ligt in de deelstaat Beieren ten zuiden van Augsburg.

Op de papieren behorende bij een DUAL platenspeler 704 uit 1977 staat nog:
Dual Gebrüder Steidinger 7742 St.Georgen/Schwarzwald
Dit ligt in de deelstaat Baden-Württemberg
Dat was blijkbaar de oorspronkelijke vestiging
Laatst bewerkt 03 feb 2011 09:35 door Verdicom. Reden: aanvulling

Meer
02 feb 2011 23:08 - 02 feb 2011 23:08 #1765 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Grundig, waar gaat dat heen?
Als Dual ooit door Thomson is opgekocht (wist ik niet), dan is dat meteen de verklaring dat je er nu goedkope rommel van aantreft. Thomson is enkele jaren geleden failliet gegaan en diverse merknamen zijn toen vrijgekomen. Het door mij al genoemde Telefunken lijkt de zaken relatief serieus aan te pakken, maar andere merken kunnen ook compleet verramsjt zijn.

@Verdicom: zou je eens een foto van de typesticker van jouw Dual TV kunnen maken als je daar zin in hebt? Of anders zo nauwkeurig mogelijk beschrijven? Mogelijk kan ik dan vaststellen wie de achterliggende fabrikant is.
Laatst bewerkt 02 feb 2011 23:08 door maarten.

Meer
01 feb 2011 21:18 - 01 feb 2011 21:26 #1734 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Grundig, waar gaat dat heen?
De grundig satellits wereld ontvanger heb ik ook wel
Twee stuks gehad met USB kastje van voren
Probleem met die radio.s was .Dat de toetsen schakelaars
Het op den duur het laten afweten , DE korte golf is uitstekent
Maar een groot probleenm de Toetsen .heb deze ook weer weggedaan
Meer duitse radio.s geven toets problemen ,bvb Greatz,
Verder de recorders waren wel goed .Toch rumoerig loopwerk
Vooral de motor , bij de lateren . telefunken is ook hoorbaar
loopwerk Vooral de M 85. Dual is van thomson .frankrijk.
En deels van de staat of stad FURT Bay.?
Ik heb van iemand een een pickup thorens nieuw type gehad
Daar was wat mee, Wat zie ik een dual motor . Zoo gaat het
Maar vond het een zeer ziekelijk ding. Alles plastiek
Niks voor mij .zulke rommel .geef mij maar ouder spul,
Huub
Laatst bewerkt 01 feb 2011 21:26 door Huub.

Meer
01 feb 2011 19:13 - 01 feb 2011 19:15 #1733 door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Re: Grundig, waar gaat dat heen?
Naast platenspelers leverde DUAL ook versterkers en zo.
Dat is je allemaal wel bekend.
Maar ik denk dat hier hetzelfde mee is gebeurd.
Platenspelers werden niet meer verkocht, dan de naam maar te koop zetten.

Een jaar of drie geleden kochten we voor boven een tv bij de Hema voor een koopje.
Het was er wel een met zo'n toeter achterop, maar gezien de prijs ...
Het merk? DUAL. Met zover ik me het herinner het oorspronkelijke lettertype op het merkplaatje.

Waar de Hema ze vandaan had gehaald, laat staan waar en wie ze heeft geproduceerd? Geen idee.
Het was toen een eenmalige actie die maar een paar dagen heeft geduurd.

En die tv doet het nog steeds, dus zo'n slechte is het ook weer niet.
Zolang die nog werkt blijf ik eraf met m'n vingers, al popel ik wel.

Han
Laatst bewerkt 01 feb 2011 19:15 door Verdicom.

• martin72
  • [martin72]
Meer
01 feb 2011 18:54 #1732 door martin72
Beantwoord door martin72 in topic Re: Grundig, waar gaat dat heen?
Ook ik ben altijd een groot Grundig liefhebber geweest. Bij mij is het begonnen met een Grundig buizenradio uit 1953 die ik begin jaren 80 kreeg van mijn oma en nog steeds heb. Superkwaliteit: grote stevige trafo's (inclusief smoorspoel!!), mooie kast, grote luidspreker en een mooi chassis. Daardoor ook steeds spul van gekocht, maar mijn yachtboy 400 wereldontvanger gekocht in 2000 vond ik echt tegenvallen. Blikachtig geluid en veel eigenruis in de ontvangst. De laatste aankoop was een autoradio van Grundig Delphi, maar die heb ik weer snel uit de auto gehaald. De bediening is onlogisch en priegelig. Daarentegen ben ik tevreden over onze Grundig LCD tv uit 2006. Deze speelt al ruim 4 jaar dagelijks zonder ook maar 1 probleem! Op mijn werk heb ik een Concertboy 80 van Grundig staan, een compacte radio met redelijke ontvangst maar een goed geluid.

Gemaakt door Kunena