Skip to main content
Historie

Grundig, waar gaat dat heen?

Meer
22 aug 2011 02:55 - 22 aug 2011 03:03 #8652 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Grundig, waar gaat dat heen?
In theorie kunnen ze dat inderdaad wel. In de praktijk gaat het bij Grundig te vaak en bij Philips helaas steeds vaker mis. Dat heeft niet alles met de herkomst (zowel de OEM als geografisch) van producten te maken, maar toch wel veel. Een van de verbanden zal zijn dat er vooral ingekocht wordt in geval het financieel niet uit kan om iets zelf te maken of zelfs ook maar te ontwerpen. Je komt dan moeilijk om prutsfabrikanten heen en dat die dan toevallig voornamelijk in 2 landen zitten... Tsja. Dat betekent inderdaad niet dat er uit die landen niets goeds kan komen. Net zoals er uit Japan (gemiddeld genomen vooral producent van degelijke producten met zo nu en dan een misser ertussen) ook echt consequent slechte producten kunnen komen (Funai is wat dat betreft de uitzondering die de regel bevestigt, die kwaliteit is consequent laag; zie ook mijn reparatieverslag VR550 op circuitsonline).

Let wel dat het bij B&O financieel meestal wel uit kan om een goed product neer te zetten, en dat zij weliswaar ook wel eens wat inkopen maar dan toch meestal net even iets beter. De prijs/kwaliteitverhouding laat alsnog wel eens te wensen over, maar dat is eerder omdat ze te duur zijn.

Tenslotte nog de vermelding dat ook veel merkfabrikanten hun eigen ontwerpen volgens nauwgezette specificaties, eigen ontwerp en met kwaliteitscontrole in landen als China laten maken; die kwaliteit is dan meestal wel vergelijkbaar met Europese productie. Ook daaruit blijkt dat het in principe allemaal wel kan, als men echt wil.
Laatst bewerkt 22 aug 2011 03:03 door maarten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
21 aug 2011 20:34 #8642 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Grundig, waar gaat dat heen?
Ook al wordt de meeste electronische audio apparatuur niet meer in europa gefabriceerd. Dat wil niet zeggen dat het altijd slecht is. Philips, Grundig, B&O en nog vele anderen leveren en kunnen nog steeds kwalitatief goede apparatuur leveren. Alles wordt kleiner en gebaseerd op andere technieken dan de ons bekende buizentechniek. Ik blijf het facinerend vinden.

www.grundig.nl/index.php?id=2299

Gr. henk

Meer
21 aug 2011 19:41 - 21 aug 2011 19:42 #8632 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Grundig, waar gaat dat heen?
Zoals gezegd, tot 2003 was er met de kwaliteit van Grundig bijna niets mis (ze hebben veel te lang doorgemodderd met slecht ontworpen HSP-kaskades, maar daar stonden ze niet helemaal alleen in). Ik kijk zelf nog naar een Grundig TV uit 1991 waar een wel-degelijke casacade in heb gemonteerd. De turbodrivemodellen van Grundig kwamen voort uit een joint-venture, die later kennelijk in handen van Philips is overgegaan aangezien ik alleen modellen uit Neurenberg heb gezien van bouwjaren 1994 en 1995 (als ik moest gokken hebben ze daarna de fabriek in Szekesfehervar ingericht met de machines uit Neurenberg). High-end modellen van 1994 tot ergens 1998 hadden wel electronica die duidelijk gebaseerd was op de oude Grundig-ontwerpen. Na die tijd waren de modellijnen redelijk naadloos inelkaar geschoven en vanaf 2002 winkelde Philips bij Funai terwijl Grundig nog een blauwe maandag video's heeft ingekocht bij onder andere Sanyo (ze hadden dus wel meer kwaliteitsbesef dan bij Philips).

Schneider (D) uit Türkheim bouwde inderdaad platenspelers van derden in, maar maakte zelf meestal wel radiochassis (hoewel ik ook Japanse import tegen ben gekomen in een Schneidermeubel). Ze zaten ook een flink paar prijsklasses lager dan Blaupunkt, meer in de hoek van Körting. Of er hier echt een Blaupunkt in zat betwijfel ik, maar als het zo was dan eerder inkoop dan samenwerking.

Overigens Schneider (D) niet te verwarren met Schneider (F) dat een submerk van Philips was of daar in elk geval veel zaken mee deed.
Laatst bewerkt 21 aug 2011 19:42 door maarten.

Meer
21 aug 2011 18:53 #8621 door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Re: Grundig, waar gaat dat heen?
Met Grundig heb ik geen slechte ervaringen,we hebben jarenlang een tv in gebruik gehad zonder storing tot deze vervangen is door een Philips breedbeeld (kringloop).
Ook een videorecorder (weliswaar met een turboloopwerk van Philips)heeft jarenlang dienst gedaan tot ik hem vervangen heb door een dvd recorder.
De verkoper keek me wat raar aan toen ik hem kocht, hij had nog veel meer soorten en modellen te koop, maar de prijs stond me aan en dus werd het de Grundig zonder overbodige opties.
Nu even een zijsprong naar Blaupunkt, ik kwam in een kringloopwinkel een (hoek)radiomeubel tegen met Philips platenspeler.
Toen ik het apparaat omdraaide om te kijken of het een lampenradio was bleken de papieren er nog bij te zijn met opdruk Blaupunkt.
Op de radioschaal zelf staat Schneider, werkten die ook samen.??
Het ging me wat te ver om de radio uit te bouwen en te vergelijken met het schema!!

Dirk.

Meer
21 aug 2011 18:17 #8617 door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Re: Grundig, waar gaat dat heen?
Ook heb ik ergens gelezen dat bij de defintieve overname alleen een aantal ontwikkelingslaboratoria in Fürth zouden blijven.
Of dat naderhand ook zou is gebeurd, geen idee

En nu ben ik erg aan het doemdenken. Dat weet ik ook wel.
Maar ik zie Philips dezelfde kant opgaan als Grundig.
In welke winkel zie nog je bruin- of zelfs witgoed van Philips staan.

Stap nou eens een dozenschuiver als de Mediamarkt of Saturn binnen. Of de Makro
Let wel, één verdwaalde tv. En wie weet waar die dan is gefabriceerd, laat staan ontwikkeld.
Of batterijen, zoals ik hierboven noemde, in de aanbieding bij Dirk vd Broek.

Nee, de heren moesten zonodig naar een of andere wolkenkrabber in Amsterdam.
Weg uit Eindhoven. Van enige binding met de vloer is al heel lang geen sprake meer.

Ze hebben het over Philips Consumer Lifestyle. Maarten noemde het ook al.
Die kretologie. Wat een kapsones, getverderrie!

Ik kan daar soms intens boos over worden. En roep dan keihard: Stelletje klungels : waardeloos
En net als Nico dat ook wel eens zegt. Maar ook ik zal dan wel een reactionaire ouwe zak zijn.
Sorry hoor, dat moest ik even kwijt.

Han

Meer
21 aug 2011 17:22 - 21 aug 2011 17:23 #8615 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Grundig, waar gaat dat heen?
Meen dat ik heb gehoort dat grundig gedeeltelijk van
De staat is mischien de rest van de plaats FURT. Bayern
Huub
Laatst bewerkt 21 aug 2011 17:23 door Huub.

Gemaakt door Kunena