Grammofoonplaten en muziek
Wat is de beste weergave van 78 toeren platen?
31 okt 2011 21:24 - 31 okt 2011 21:30 #11170
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Wat is de beste weergave van 78 toeren platen?
Ja ik ken die spoortrein type arm iewat rond gebogen
Deze zijn wel hard in afgifte Maar toch niet zoo zwaar
Met het afspelen .maar ook iets hoger in geluid .
maar ook de naald maakt uit . Vroeger ward ge bruikt
De duitsen naald Type SS Fursteren meen koper kleurig.
niet zoon kort model het gaf zoo veel naalden bvb Herald
De weergever heeft ook een eigen merk ,
Ik denk wel dat zoo een ronette spoortrein model wel
Beter is voor de plaat. maar zijn wel scherper en
Kiezel hard in afgiften ,meen dat ze er bestaan in
Drie kleuren .wit bruin en rood het arm . Maar als
De afgiften groot is geeft ook wel weer een voordeel
gewoon een weerstand er tussen En verdonkert ook weer
Gelijk goed voor ouden platen minder scherp. Huub
Deze zijn wel hard in afgifte Maar toch niet zoo zwaar
Met het afspelen .maar ook iets hoger in geluid .
maar ook de naald maakt uit . Vroeger ward ge bruikt
De duitsen naald Type SS Fursteren meen koper kleurig.
niet zoon kort model het gaf zoo veel naalden bvb Herald
De weergever heeft ook een eigen merk ,
Ik denk wel dat zoo een ronette spoortrein model wel
Beter is voor de plaat. maar zijn wel scherper en
Kiezel hard in afgiften ,meen dat ze er bestaan in
Drie kleuren .wit bruin en rood het arm . Maar als
De afgiften groot is geeft ook wel weer een voordeel
gewoon een weerstand er tussen En verdonkert ook weer
Gelijk goed voor ouden platen minder scherp. Huub
Laatst bewerkt 31 okt 2011 21:30 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
31 okt 2011 20:56 - 31 okt 2011 21:18 #11168
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Wat is de beste weergave van 78 toeren platen?
Dat laatste vind ik een beetje een dooddoener voor de discussie. 
Natuurlijk genieten we van de platen, maar wel zo zorgvuldig mogelijk afgespeeld
gezien hun historische waarde. Met een waardevolle lp (voor de eigenaar) wordt ook
zorgvuldig omgegaan en bestaan er vele eindeloze discussies over het zorgzaam aftasten
er van, met behulp van hifi of high end.
Daar discussiëren we hier over betreffende de vroege 78 toeren platen.
Op de site van John Hupse staan de nodige mogelijkheden van elementen met stalen naalden.
Ik geef er maar twee als voorbeeld.
Toch is de naalddruk nog steeds hoog, maar veel minder dan een akoestische weergever met
175 gram (HMV no. 4).
Zoals ik al schreef slijten platen vooral naarmate de kant verder wordt afgetast.
De naald is langzaam maar zeker gesleten en doet zijn vernielende werk.
Ik heb voorbeelden hier waar de plaat aan het begin goed klinkt en het dan langzaam
slechter wordt.
Maar wellicht is het bij dergelijke elektrische elementen een stuk minder dan bij de
slingergrammofoons, welke ik geen optie meer vind om de platen te beluisteren.
Maar moeilijk blijft het om een compromis te vinden.
Natuurlijk genieten we van de platen, maar wel zo zorgvuldig mogelijk afgespeeld
gezien hun historische waarde. Met een waardevolle lp (voor de eigenaar) wordt ook
zorgvuldig omgegaan en bestaan er vele eindeloze discussies over het zorgzaam aftasten
er van, met behulp van hifi of high end.
Daar discussiëren we hier over betreffende de vroege 78 toeren platen.
Op de site van John Hupse staan de nodige mogelijkheden van elementen met stalen naalden.
Ik geef er maar twee als voorbeeld.
Toch is de naalddruk nog steeds hoog, maar veel minder dan een akoestische weergever met
175 gram (HMV no. 4).
Zoals ik al schreef slijten platen vooral naarmate de kant verder wordt afgetast.
De naald is langzaam maar zeker gesleten en doet zijn vernielende werk.
Ik heb voorbeelden hier waar de plaat aan het begin goed klinkt en het dan langzaam
slechter wordt.
Maar wellicht is het bij dergelijke elektrische elementen een stuk minder dan bij de
slingergrammofoons, welke ik geen optie meer vind om de platen te beluisteren.
Maar moeilijk blijft het om een compromis te vinden.
Laatst bewerkt 31 okt 2011 21:18 door René R.
31 okt 2011 18:57 #11162
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: Wat is de beste weergave van 78 toeren platen?
Hoi Laurens
MD element in een jaren 30 grammofoon zal moeilijk gaan hoogste 3 a 4 gram
dan zal je blokken lood achter de arm moeten zetten als er ruimte is dan zit je met afslag mechaniek als het
een luxe uitvoering is dan moetje een naald radius van 75 of 100 micron moeten hebben om de platen af te spelen met zo min mogelijk ruis
ik denk dat je dan beter een stalen naald met saffier tip kan hebben of diamant
de platen zijn eigenlijk al met een stalen naald afgespeeld
gewoon genieten van de platen
Grt René Daemen
MD element in een jaren 30 grammofoon zal moeilijk gaan hoogste 3 a 4 gram
dan zal je blokken lood achter de arm moeten zetten als er ruimte is dan zit je met afslag mechaniek als het
een luxe uitvoering is dan moetje een naald radius van 75 of 100 micron moeten hebben om de platen af te spelen met zo min mogelijk ruis
ik denk dat je dan beter een stalen naald met saffier tip kan hebben of diamant
de platen zijn eigenlijk al met een stalen naald afgespeeld
gewoon genieten van de platen
Grt René Daemen
René Daemen
31 okt 2011 18:44 #11161
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic Re: Wat is de beste weergave van 78 toeren platen?
Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van stalen naalden. De meeste weergevers met stalen naald hebben ook een hoge naalddruk en dus slijten je platen snel...
Ik speel mijn 78 toerenplaten altijd op een speler met saffier. Dat is beter voor de platen, maar dat weten we allemaal wel denk ik
Misschien is het mogelijk om een modern elementje te verstoppen in een ouderwetse elektrische weergever. Er moet dan wel een oplossing komen voor de naalddruk, die zal wel afhankelijk zijn van het gewicht van de arm en een keramisch philipselementje houdt niet echt van meer dan 8g vrees ik.
Als je voor kwaliteit gaat - Shure maakt een mooi speciaal 78 toeren element dat erg goed klinkt met standaard 78 toerenplaten. Voor de beste weergave van platen met bredere groef zul je in de buidel moeten tasten voor naalden met bredere punt.
Ik speel mijn 78 toerenplaten altijd op een speler met saffier. Dat is beter voor de platen, maar dat weten we allemaal wel denk ik
Misschien is het mogelijk om een modern elementje te verstoppen in een ouderwetse elektrische weergever. Er moet dan wel een oplossing komen voor de naalddruk, die zal wel afhankelijk zijn van het gewicht van de arm en een keramisch philipselementje houdt niet echt van meer dan 8g vrees ik.
Als je voor kwaliteit gaat - Shure maakt een mooi speciaal 78 toeren element dat erg goed klinkt met standaard 78 toerenplaten. Voor de beste weergave van platen met bredere groef zul je in de buidel moeten tasten voor naalden met bredere punt.
.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
31 okt 2011 18:32 #11159
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Wat is de beste weergave van 78 toeren platen?
Buurjongen (Henk) heeft toch ook een dergelijke opstelling meen ik mij te herinneren.
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
31 okt 2011 18:07 - 31 okt 2011 18:30 #11158
door René R
Huub.
Dat heb ik al verteld, waar ik nu mee bezig ben en dat het nog niet gereed is.
De tip om langere naalden te gebruiken ga ik zeker toepassen.
Mijn collectie akoestische platen komt nog uit de tijd dat ik met slingergrammofoons
bezig was, maar die hobby heb ik terzijde gelegd. De platen heb ik echter nog,
mede omdat het hier om fraaie historische muziek gaat uit een interessant pionierstijd.
Foto's van de radio en de platenspeler zijn in eerdere threads te zien.
Dat het niet de ideale situatie is om de platen te 'conserveren' had ik al omschreven
en erkent. Het is wel een aardige extra functie om de radio uit 1935 te gebruiken.
Zijn er echter nog meer heren die dergelijke vooroorlogse radio's gebruiken om er ook
vroege 78 toeren platen mee weer te geven? Uiteindelijk valt er op de MG in het heden
niet meer zo heel veel te ontvangen en een bijpassende platenspeler geeft er een extra
authentieke functionele dimensie aan. Het is puur toeval dat ik een juiste platenspeler
vond met een volume regeling.
Eigenlijk lees je er niet zoveel over dat men bij de vroege radio's ook een bijpassende
platenspeler aansluit.
Beantwoord door René R in topic Re: Wat is de beste weergave van 78 toeren platen?
huub schreef : Rene wat voor een stalen naalden gebruik jij nu dan ?
zet eens een foto . Wat voor een afspelers gebruik jij nu
voor die hisst platen .Huub
Huub.
Dat heb ik al verteld, waar ik nu mee bezig ben en dat het nog niet gereed is.
De tip om langere naalden te gebruiken ga ik zeker toepassen.
Mijn collectie akoestische platen komt nog uit de tijd dat ik met slingergrammofoons
bezig was, maar die hobby heb ik terzijde gelegd. De platen heb ik echter nog,
mede omdat het hier om fraaie historische muziek gaat uit een interessant pionierstijd.
Foto's van de radio en de platenspeler zijn in eerdere threads te zien.
Dat het niet de ideale situatie is om de platen te 'conserveren' had ik al omschreven
en erkent. Het is wel een aardige extra functie om de radio uit 1935 te gebruiken.
Zijn er echter nog meer heren die dergelijke vooroorlogse radio's gebruiken om er ook
vroege 78 toeren platen mee weer te geven? Uiteindelijk valt er op de MG in het heden
niet meer zo heel veel te ontvangen en een bijpassende platenspeler geeft er een extra
authentieke functionele dimensie aan. Het is puur toeval dat ik een juiste platenspeler
vond met een volume regeling.
Eigenlijk lees je er niet zoveel over dat men bij de vroege radio's ook een bijpassende
platenspeler aansluit.
Laatst bewerkt 31 okt 2011 18:30 door René R.