ruis bij de phono ingang AG9004 (RIAA)
Er zijn nog Phiplips versterkers PA types Die eerst EF 40
Voor microfoon gebruikten .Die ook wel krachtiger voor komt
Later waren versterkers Van het zelfde model met twee x EL 81
Met EF 86 . Maar ik heb ook verschillenden HF 302 versterkers
Gehad En er was Toch wel veel brom en ruis aanwezig Met De MD
Naar sterkte volummen gelang. En Toch kom ik het bij bandrecorders ook tegen
Als de EF 86 oud is Ik vind het toch ergens een buis van niks voor dat doel
Ja met Kleine versterking Dan word het Vanzelf minder .Dat maakt overgens
Met allen voorversterker buizen wat uit ,Of deze buizen opzen tenen worden gezet
In de schakeling . Maar ik vind als er met een goede Kamersterkte
Valt te leven .Laat het dan gewoon zoo .Huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Verdicom, dat is een leuke en goede vraag, het gaat mij op dit ,moment nu even te ver waarom in diverse Philips apparaten de EF buizen als Pre-amp werden gebruikt. Er is wel een reden en verklaring voor. Ik zal dat eens uitwerken en in de leeshoek plaatsen.: prima :
gr, Henk
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Hum, een moeilijke.
Ik houd het op ruisen, een beetje als de wind in de bomen.
Maar wellicht is dat voor ieder wat verschillend in het aanhoren.
Groet
René (R)
Toch nog een vraagje.
Je spreekt steeds over ruisen. Of is het toch meer suizen. Dat klinkt wat anders, meer gelijkmatig, rustiger.
Het is weliswaar een subtiel verschil, maar ruis ontstaat in kwaliteit teruggelopen onderdelen als buizen en weerstanden.
Gesuis is meer inherent aan het gehele concept van de electronica.
En je zal er in de MD-voorversterker van beide eerder last hebben door de grotere versterking. Maar het mag natuurlijk niet hinderlijk worden.
Ben wel benieuwd wat de HH technici kunnen vinden. Met een goeie scoop zou dat toch te zichtbaar moeten zijn.
Overigens, ook ik denk dat je met een dubbeltriode er minder snel last van zal hebben dat met een pentode.
Dus, waarom zou Philips destijds hebben gekozen voor een EF86 ipv een ECC83. Maar dat is achteraf.
Groet,
Han
PS. Of zijn het nou toch die vuile electronen van een tijd geleden :lol:
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
NGG schreef :
Enfin.
De eerste EF86 is bij mij voorzien van de bekende metalen afschermhuls. Wellicht is dat debet aan het ontbreken van enige vorm van ruis. Zelfs bij volledig opendraaien zonder phonosignaal
En uiteraard de zeer kundig uitgevoerde revisie door Dick en Johan
Hoi heren.
Helaas berust deze uitspraak van NGG op een misverstand en beschrijft hij hier de AG9007 eindversterker. De afschermhuls die hij benoemt betreft dus een buis op de AG9007 en niet op de AG9004 voorversterker.
Die zat er bij zijn exemplaar (de AG9007) oorspronkelijk niet op en zal dus door de mannen die de revisie hebben uitgevoerd naderhand opgezet zijn.
Dezelfde afschermhuls komt bij die van mij ook voor maar was al standaard aanwezig.
Mijn AG9007 heeft geen enkel negatieve invloed op de weergave in de vorm van bijgeluiden. Andere ingangen van de voorversterker zijn namelijk nagenoeg stil. Zeker de reserve ingang is (hoorbaar) geheel stil en dat is natuurlijk fijn i.v.m. de cd speler (en de enige compromis die ik stel bij een zo authentiek mogelijk gebruik van de hifi set).
Maar het ging in deze discussie uiteraard niet over de eindversterker.
Via mail heeft NGG aangegeven wel enige ruis te hebben op de phono-ingang bij hoog volume, in ieder geval bij dat gedeelte welke nooit gebruikt wordt.
Verder zijn beide installaties niet met elkaar te vergelijken. Die van mij benaderd wat betreft gebruik de authenticiteit uit de jaren vijftig zoveel mogelijk, terwijl die van NGG een combinatie is van oude en nieuwe componenten en zeker ook totaal andere luidsprekers (zie zijn fraaie foto). Zo gebruikt NGG een moderne en zeer goede pré-voorversterker ("state-of-the-art Audio Research phono pré"). Daarom gebruikt hij de RIAA op de AG9004 niet en gebruikt hij de 97mV ingang (en ik de 5,5mV ingang met uiteraard wel de RIAA, beide ingangen overigens op dezelfde EF86 en daarom niet tegelijk te gebruiken).
:smilythumb:
René (R)
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur