Skip to main content
HIFI apparatuur

Verschrikkelijke brom en vervorming in de Carad AAS26

Meer
04 mrt 2024 08:12 - 04 mrt 2024 08:14 #99178 door Francois129
De originele cel is een 250V 85mA .
De voedingsspanning is dus veel te hoog.
Als je met een originele cel wil proberen wil ik deze wel opsturen als ik ze nog heb liggen.

François
Laatst bewerkt 04 mrt 2024 08:14 door Francois129.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 mrt 2024 22:10 #99177 door C.B.
Nog een beetje gemeten...
De rippel op de anodespanning valt eigenlijk nog wel mee.
Maar de anodespanning zelf is veel te hoog.
Tussen de polen van de 1e elco meet ik tot 358V, zo'n 100V meer als er op die plaats op het schema staat (PAS29, de bijna identieke monoversie)... Bovendien is dat ook wel vrij veel boven de limieten van zo'n EL84 (er zit geen verder weerstand tussen dat punt en de anode). Lampen kunnen tegen veel, maar 't is wel bijna +20%...
Rust of met signaal maakt niet uit, want het is klasse A.
Onze spanning in huis was 238V, en staat aangesloten op de 245V-tap op de primaire van de voedingstransfo.
Alle lampen zaten erin en er hingen ook luidsprekers aan, hij was dus niet onbelast.

Ik denk dat ik 1Kohm 5W weerstanden voor de diodes ga zetten, maar die moet ik nog aankopen.

Of zijn er nog andere tips?

• Robert Gribnau
  • [Robert Gribnau]
Meer
02 mrt 2024 12:20 #99170 door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic Verschrikkelijke brom en vervorming in de Carad AAS26
Die 50 Vdc van mij was maar een schatting. Jouw 38 Vdc zou prima kunnen.

Meer
02 mrt 2024 12:09 #99169 door C.B.
Bedankt voor het nog eens op een rijtje te zetten!
Ik ga ze eens doormeten.
Volgens een ander schema zou het iets van een 38V zijn, maar dat doet er niet zoveel toe. Ik ga dat zeker ook nog eens nameten.

• Robert Gribnau
  • [Robert Gribnau]
Meer
02 mrt 2024 11:57 #99168 door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic Verschrikkelijke brom en vervorming in de Carad AAS26
Misschien heeft de ECC83 van JJ Electronic een lek tussen gloeidraad en kathode? Dat zou de brom en vervorming kunnen verklaren.

Neem het me maar niet kwalijk als het navolgende gesneden koek voor je is. Maar zekerheidshalve:

De ECC83 in de AAS26 is geschakeld als "lange staart fasedraaier". Het rooster van de eerste sectie van de ECC83 is direct gekoppeld aan de kathode van de tweede sectie van de laatste ECC83 in de PPC27 voorversterker (die tweede sectie staat als kathodevolger geschakeld). Die verbinding hoort (dus) op een positieve spanning te staan (ik schat iets van 50 Vdc).

Het is dus essentieel voor een juiste werking van de AAS26 dat er geen scheidingscondensator tussen deze twee secties zit. Ook is de AAS26 niet te testen zonder dat de PPC27 is aangesloten omdat dat het rooster van de eerste sectie van de ECC83 in de AAS26 dan niet op de benodigde positieve spanning komt te staan.

Meer
02 mrt 2024 11:29 #99167 door C.B.
Maar het is vooral ook de combinatie met de grote vervorming.

Of is dat het hem juist, doordat de brom op het uitgangsignaal dan ook het rooster te veel beïnvloedt?

Gemaakt door Kunena