HIFI apparatuur
Verschrikkelijke brom en vervorming in de Carad AAS26
- Francois129
- [Francois129]
-
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
Minder
Meer
27 mrt 2024 16:05 - 27 mrt 2024 16:15 #99306
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Verschrikkelijke brom en vervorming in de Carad AAS26
Ik kan even niet verder.
Ik plaats de AAS26 op de werktafel.
Je bedoelt toch de weerstand van de primaire wikkeling?
François
Ik plaats de AAS26 op de werktafel.
Je bedoelt toch de weerstand van de primaire wikkeling?
François
Laatst bewerkt 27 mrt 2024 16:15 door Francois129.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
27 mrt 2024 14:02 #99303
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Verschrikkelijke brom en vervorming in de Carad AAS26
Hoe meet de 6,3 volt eigenlijk ?
Cees- pa1dba
27 mrt 2024 13:42 - 27 mrt 2024 13:43 #99302
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Verschrikkelijke brom en vervorming in de Carad AAS26
Zo’n Cyrclotron uitgang staat met de middenaftakking op 0V.
Je meet een lagere primaire weerstand dan bij een normale EL84 balansuitgang.
Zal nu ong 2 keer 30 a 50 Ohm zijn bij benadering.
De 2 prim wikkelingen zullen ietsje onderling verschillen, maar niet veel.
Is de spanning al gemeten over de kathode weerstanden?
Die dienen hetzelfde te zijn als anders, zo rond de 10V over 270 Ohm wat je vaker tegenkomt in dit soort eindtrappen.
Of meet anders de spanningsval afzonderlijk over de 2 primaire wikkelingen als de gelijkstroomweerstand nu bekend is en reken dan de stroom even uit.
En 320V is echt griezelig hoog ipv de 260V!
Misschien even een kleine step down trafo of Variac ertussen, om weer normaal 220V op de versterker te krijgen.
Mvg Frank
Je meet een lagere primaire weerstand dan bij een normale EL84 balansuitgang.
Zal nu ong 2 keer 30 a 50 Ohm zijn bij benadering.
De 2 prim wikkelingen zullen ietsje onderling verschillen, maar niet veel.
Is de spanning al gemeten over de kathode weerstanden?
Die dienen hetzelfde te zijn als anders, zo rond de 10V over 270 Ohm wat je vaker tegenkomt in dit soort eindtrappen.
Of meet anders de spanningsval afzonderlijk over de 2 primaire wikkelingen als de gelijkstroomweerstand nu bekend is en reken dan de stroom even uit.
En 320V is echt griezelig hoog ipv de 260V!
Misschien even een kleine step down trafo of Variac ertussen, om weer normaal 220V op de versterker te krijgen.
Mvg Frank
Laatst bewerkt 27 mrt 2024 13:43 door Franc.
27 mrt 2024 13:20 #99301
door C.B.
Beantwoord door C.B. in topic Verschrikkelijke brom en vervorming in de Carad AAS26
Ik begin de indruk te krijgen dat de EL84's geen/niet genoeg stroom trekken.
Of misschien zijn de uitgangstransfo's alle twee kapot?
Wie kan de gelijkstroomweerstand van zo'n circlotrontransfo meten? @Francois129
Of misschien zijn de uitgangstransfo's alle twee kapot?
Wie kan de gelijkstroomweerstand van zo'n circlotrontransfo meten? @Francois129
27 mrt 2024 07:59 #99299
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Verschrikkelijke brom en vervorming in de Carad AAS26
Dat zie je verkeerd. Die 12.5 V hoort bij de elco. Op de trafo staat nul volt. Je moet de spanningen meten zoals in het schema. Als de anodespanning van beide EL84's iets anders is dan 260 V is er wat grondig mis. Circlotronconcepten zijn altijd wat lastig te doorgronden maar het schema is volkomen duidelijk qua spanningen. Afgezien dan van die elco.De spanning tussen beide kanten van de uitgangstransfo is volgens het PAS29-schema 25V (kathode 1-aarde/CT 12,5V)
Tjerk, 9ZZ
26 mrt 2024 21:40 #99298
door C.B.
Beantwoord door C.B. in topic Verschrikkelijke brom en vervorming in de Carad AAS26
Nog een update...
De problemen zijn hetzelfde, alleen is de brom bijna volledig verdwenen.
Ik heb de nodige spanningen gemeten.
Anode EL84's nog steeds heel hoog, maar al verlaagd naar een dikke 320V in werking, door de 1k vóór de diodes. Nog een weerstand bijplaatsen, of een andere oplossing?
Kathode ECC83's (fasedraaier): een kleine 40 (eerder 38). Op 't schema met hun kathodeweerstand van 100K is 't 40, op de mijne met kathodeweerstand 50k 38V. Lijkt me ook in orde.
Rooster ECC83's (fasedraaier)/uitgang preamp: 40V (op schema 38V, maar de weerstand bij mij is 36k in totaal in t.o.v. 34k op schema, resp. 3+33 en 1+33), dus ook in orde.
Vervorming treedt op aan anode van de fasedraaiers; de preamp levert een vrij proper signaal.
Nu begin ik echt de lampen te verdenken. De meeste weerstanden heb ik ook al nagemeten (en die waren in orde).
Ik ga nog eens uitkijken voor kortsluitingen, maar dan weet ik het niet meer... Het blijft me opvallen dat beide kanalen ongeveer hetzelfde probleem hebben, alleen geeft het ene nog minder geluid dan het andere.
De problemen zijn hetzelfde, alleen is de brom bijna volledig verdwenen.
Ik heb de nodige spanningen gemeten.
Anode EL84's nog steeds heel hoog, maar al verlaagd naar een dikke 320V in werking, door de 1k vóór de diodes. Nog een weerstand bijplaatsen, of een andere oplossing?
Kathode ECC83's (fasedraaier): een kleine 40 (eerder 38). Op 't schema met hun kathodeweerstand van 100K is 't 40, op de mijne met kathodeweerstand 50k 38V. Lijkt me ook in orde.
Rooster ECC83's (fasedraaier)/uitgang preamp: 40V (op schema 38V, maar de weerstand bij mij is 36k in totaal in t.o.v. 34k op schema, resp. 3+33 en 1+33), dus ook in orde.
Vervorming treedt op aan anode van de fasedraaiers; de preamp levert een vrij proper signaal.
Nu begin ik echt de lampen te verdenken. De meeste weerstanden heb ik ook al nagemeten (en die waren in orde).
Ik ga nog eens uitkijken voor kortsluitingen, maar dan weet ik het niet meer... Het blijft me opvallen dat beide kanalen ongeveer hetzelfde probleem hebben, alleen geeft het ene nog minder geluid dan het andere.