HIFI apparatuur
Philips A5X83A mono buizen tuner.
09 jul 2021 13:31 #91343
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Philips A5X83A mono buizen tuner.
Huub,
Hoezo “Slotje”??
Wat is er dan mis met dit onderwerp?
Tis niet alleen maar platen draaien en DAB luisteren, muziek komt uit meer bronnen!
groet Frank
Hoezo “Slotje”??
Wat is er dan mis met dit onderwerp?
Tis niet alleen maar platen draaien en DAB luisteren, muziek komt uit meer bronnen!
groet Frank
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
Onderwerp is gesloten.
09 jul 2021 13:21 #91342
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Philips A5X83A mono buizen tuner.
De bovengenoemde getallen hebben alleen zin als je aan dx doet en verafgelegen stations wil ontvangen. Een signaalruisafstand van 20 dB geeft een ongenietbare ontvangst die gevoelig is voor storingen omdat de storingsbegrenzer nog niet werkt. Voor stereo-ontvangst werd destijds wel een S/R-afstand opgegeven van 46 db wat vergelijkbaar is met een cassette-recorder zonder dolby uit de begintijd. Wat eigenlijk ook een minimum is. Belangrijker zijn de waarden waarbij bv een S/R-afstand van 60 dB bereikt wordt; wanneer de begrenzer in werking treed en hoe groot de onderdrukking is van AM signalen. En dit alles bij stereo-ontvangst. Deze zaken bepalen oa de kwaliteit van een tuner. Destijds is hier veel over geschreven bij recensies van FM-tuners in tijdschriften voor HiFi apparatuur.
Groet, Jan
Groet, Jan
Onderwerp is gesloten.
- Robert Gribnau
- [Robert Gribnau]
-
Minder
Meer
09 jul 2021 13:20 #91341
door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic Philips A5X83A mono buizen tuner.
Dag Armand,
Ik weet het niet zeker maar in de service documentatie voor de A5X83A die ik heb (en die van het internet komt) staat met de hand geschreven dat de tuners AP2105 en A3 418 13 kunnen worden toegepast. Van het buurforum plukte ik deze gegevens voor de AP2105:
Ook deze gegevens voor de AP2110/01 plukte ik (ter vergelijking) van het buurforum:
Groet Robert
Ik weet het niet zeker maar in de service documentatie voor de A5X83A die ik heb (en die van het internet komt) staat met de hand geschreven dat de tuners AP2105 en A3 418 13 kunnen worden toegepast. Van het buurforum plukte ik deze gegevens voor de AP2105:
Ook deze gegevens voor de AP2110/01 plukte ik (ter vergelijking) van het buurforum:
Groet Robert
Onderwerp is gesloten.
09 jul 2021 12:25 - 09 jul 2021 12:27 #91339
door Armand
Beantwoord door Armand in topic Philips A5X83A mono buizen tuner.
Om een FM tuner te beoordelen, zou je de gevoeligheid moeten weten.
In de service documentatie van de A5X83A vind ik het niet terug, staat misschien bij de specificaties in de gebruikershandleiding of is er iemand die het weet?
Voor een Philips FM tuner met ECC85 uit die jaren is de gevoeligheid rond de 2 µV (-20 dB).
De "betere" FM tuners waren in de jaren '50-'60 soms uitgerust met een extra ECC84 (in een cascode schakeling).
De gevoeligheid ligt dan ergens tussen 0,5 en 1µV(-20dB).
Groeten, Armand
In de service documentatie van de A5X83A vind ik het niet terug, staat misschien bij de specificaties in de gebruikershandleiding of is er iemand die het weet?
Voor een Philips FM tuner met ECC85 uit die jaren is de gevoeligheid rond de 2 µV (-20 dB).
De "betere" FM tuners waren in de jaren '50-'60 soms uitgerust met een extra ECC84 (in een cascode schakeling).
De gevoeligheid ligt dan ergens tussen 0,5 en 1µV(-20dB).
Groeten, Armand
Laatst bewerkt 09 jul 2021 12:27 door Armand.
Onderwerp is gesloten.
09 jul 2021 12:23 - 09 jul 2021 12:25 #91338
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips A5X83A mono buizen tuner.
IK zet een Slotje ..
en er is ook genoeg getunert
huub
en er is ook genoeg getunert
huub
Laatst bewerkt 09 jul 2021 12:25 door Huub.
Onderwerp is gesloten.
- Robert Gribnau
- [Robert Gribnau]
-
Minder
Meer
09 jul 2021 11:44 #91337
door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic Philips A5X83A mono buizen tuner.
Gisteren schreef je dat je niets aan jouw A5X83A hebt gedaan/gemeten/vergeleken/etc., behalve dat je de EZ80 door een EZ81 hebt vervangen (wat zoals al geschreven zinloos is en ook riskant omdat een EZ81 0,4 A meer gloeistroom trekt dan een EZ80 terwijl je niet wist of de voedingstrafo dat wel kon leveren).
Op basis van die ene ervaring kun je geen algemeen oordeel vellen over de A5X83A. Het enige dat je kon, is een oordeel vellen over over de A5X83A die je destijds had. Dat het oog daarvan niet geheel sloot, hoeft nog niets te zeggen over de gevoeligheid. Maar ook dat is eerder in deze draad al uitgelegd.
Er staat ook bij mij een A5X83A en ik heb niets te klagen over de gevoeligheid op FM (met slechts twee draadjes van nog geen meter in T-vorm als antenne en in Den Haag). Ik vind deze tuner prima klinken maar zeg er direct bij dat dit de enige buizen tuner is waar ik ooit naar heb geluisterd (ik heb wel naar meerdere buizenradio's met FM geluisterd).
Groet,
Robert
Op basis van die ene ervaring kun je geen algemeen oordeel vellen over de A5X83A. Het enige dat je kon, is een oordeel vellen over over de A5X83A die je destijds had. Dat het oog daarvan niet geheel sloot, hoeft nog niets te zeggen over de gevoeligheid. Maar ook dat is eerder in deze draad al uitgelegd.
Er staat ook bij mij een A5X83A en ik heb niets te klagen over de gevoeligheid op FM (met slechts twee draadjes van nog geen meter in T-vorm als antenne en in Den Haag). Ik vind deze tuner prima klinken maar zeg er direct bij dat dit de enige buizen tuner is waar ik ooit naar heb geluisterd (ik heb wel naar meerdere buizenradio's met FM geluisterd).
Groet,
Robert
Onderwerp is gesloten.