Skip to main content
Televisie tot 1970

Sync Probleem 17TX291A

Meer
13 dec 2025 14:19 #101892 door bavelt
Beantwoord door bavelt in topic Sync Probleem 17TX291A
Dit is het resultaat tot nu toe:

youtube.com/shorts/-GluAuOGAYU

Handtekening

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 dec 2025 14:10 #101891 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Sync Probleem 17TX291A
Een blozende midfrequentbuis is een teken dat er ergens iets grondig fout is. Wellicht dat dat de reden is van je ruisbeeld. Wat je zeker kan doen is het hele hoogfrequentgebeuren overslaan en direct injecteren na de detector. Dan zit je ook meteen goed met je syncscheider. Wel effe opletten dat je het juiste DC-niveau (black level) aanbied. Je zal ook het videoniveau 3x moeten versterken (uitgaande van 1 Vpp). Kan eventueel wel effe een versterkertrapje met twee torren op papier zetten. Zoiets als dit.

Tjerk, 9ZZ

Meer
13 dec 2025 10:59 #101890 door bavelt
Beantwoord door bavelt in topic Sync Probleem 17TX291A
Ik heb hier naar gekeken, dat is een andere toestel dan de 17TX291A. Er zit wel een aantal herkenbare zaken in, Philips gebruikte delen van dit schema in veel toestellen.
En wat ik uit dat topic kan halen, is dat B13t een storingsonderdrukker is? Weer wat geleerd, ik vroeg me al af wat de functie daarvan is.
In dat topic gaat het om naast een aantal andere zaken over een scheeftrekkend beeld, bij mij is de complete sync weg.
Maar misschien is mijn ene probleem (sync weg) een gevolg van een andere (sneeuw/ruis). Wellicht beter om me nu te richten om eerst een goed contrastrijk beeld te krijgen en daarna de sync aan te pakken (Áls dat dan al nodig is).
Ik begon nl al met een probleem in de HF/MF. In de oorspronkelijke situatie begon MF-eindbuis B14 (EF184) nl te blozen wanneer er een antennesignaal werd toegevoegd. Had ik nog nooit gezien, een rood aanlopende MF-buis.
Foutzoeken leverde niks op en ik kwam bij de VHF-kanalenkiezer uit. Ik had nog een exact gelijke hier liggen en monteerde deze. Het blozen is nu weg, maar zit dus nu met de huidige problemen.
Hoe kan ik het beste dit aanpakken? Ik heb een oude maar werkende GM2891 signaalgenerator.
Kan ik bijvoorbeeld dat signaal ook rechtstreeks op de MF trap zetten om de kanalenkiezer uit te sluiten?

Handtekening

Meer
13 dec 2025 07:31 #101889 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Sync Probleem 17TX291A
Hadden we niet net zoiets ook al? Met een syncscheider en storingsonderdrukker?

Tjerk, 9ZZ

Meer
12 dec 2025 21:02 #101888 door bavelt
Sync Probleem 17TX291A werd gestart door bavelt
Ik heb een Philips TV 17TX291A met een probleem waar ik maar niet uit kom. Het ding geeft goed geluid, wel beeld op het scherm (weliswaar met redelijk veel sneeuw/ruis) maar de sync is volledig weg. Het beeld rolt en tolt in verticale en horizontale richting, geen touw aan vast te knopen. De spanningswaarden die ik meet kloppen aardig, op de video-eindbuis B10p (PCL84) zie ik met de scope videosignaal. Wel iets hoger dan de 18V tt die in het schema staat aangegeven. Maar er gaat dus iets mis met de syncscheider of de toevoer daar naartoe .
Het vreemde is dat wanneer ik R76 loskoppel en daarmee B13t loskoppel, de sync een heel stuk beter wordt, maar nog steeds instabiel.
Buizen heb ik al vervangen, net als wat composiet-weerstanden en elco C155.
Wie kent dit probleem en weet raad?  

Handtekening

Gemaakt door Kunena