Televisie tot 1970
Sync Probleem 17TX291A
18 dec 2025 17:03 - 18 dec 2025 17:16 #101927
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Sync Probleem 17TX291A
Aan welke roosters heb je gemeten? Het 1e of 3e rooster? Noem de nummers van de buisvoet.
Op wat jij schermrooster noemt hoort alleen gelijkstroom te staan omdat het volledig ontkoppeld is door een elco van 5 uF, Deze elco kan natuurlijk ook defect zijn.
Jan
Ps. Ook van belang zijn de scoopbeelden na de video-detector (pen 7 en 8 van de PCL84), op de anode (pen 6) en pen 7 van B9P
Op wat jij schermrooster noemt hoort alleen gelijkstroom te staan omdat het volledig ontkoppeld is door een elco van 5 uF, Deze elco kan natuurlijk ook defect zijn.
Jan
Ps. Ook van belang zijn de scoopbeelden na de video-detector (pen 7 en 8 van de PCL84), op de anode (pen 6) en pen 7 van B9P
Laatst bewerkt 18 dec 2025 17:16 door Jan Bus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18 dec 2025 11:46 #101926
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Sync Probleem 17TX291A
Doe eens dat blokjesbeeld zodat je hetzelfde op je scoop zou moeten krijgen als in het schema. Hier kunnen we niks mee. En voer Jan Bus' suggestie eens uit in dat andere topic.
Tjerk, 9ZZ
17 dec 2025 23:51 #101925
door bavelt
Handtekening
Beantwoord door bavelt in topic Sync Probleem 17TX291A
Nog wat scopebeelden:
Rooster ECH83 (B11) onder, schermrooster boven:
Rooster ECH83 (B11) onder, anode boven:
Op het rooster van B11 (ECH83) lijkt nog een redelijk signaal te staan. Op de anode wordt het een rommeltje volgens mij
Rooster ECH83 (B11) onder, schermrooster boven:
Rooster ECH83 (B11) onder, anode boven:
Op het rooster van B11 (ECH83) lijkt nog een redelijk signaal te staan. Op de anode wordt het een rommeltje volgens mij
Handtekening
17 dec 2025 22:34 - 17 dec 2025 22:40 #101924
door bavelt
Handtekening
C101 en C84 waren in orde.
Ok, ik heb het nu zo:
Even een instelpotmetertje van 5K over de eerste MF trap gehangen (parallel over R67) om deze wat te temperen.
Het resultaat; ik heb nu echt beeldinhoud. Alleen synct hij dan niet en zwabbert het beeld heen en weer.
Hoe kan ik nu het beste verder gaan met meten?
Ok, ik heb het nu zo:
Even een instelpotmetertje van 5K over de eerste MF trap gehangen (parallel over R67) om deze wat te temperen.
Het resultaat; ik heb nu echt beeldinhoud. Alleen synct hij dan niet en zwabbert het beeld heen en weer.
Hoe kan ik nu het beste verder gaan met meten?
Handtekening
Laatst bewerkt 17 dec 2025 22:40 door bavelt.
17 dec 2025 15:26 #101923
door PE9ZZ
Pas als dit is opgelost kunnen we de sync gaan aanpakken.
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Sync Probleem 17TX291A
Ja. Er zit duidelijk iets te oscilleren als je antennesignaal toevoert. Nu nog effe uitvinden waarom dat is. Kan te maken hebben met ontkoppel-C's. Bijvoorbeeld C101 of C84. Doe dezelfde test eens op die plekken (let op dat je zelluf niet bent geaard). Dezelfde test kan je ook goed uitvoeren met je scope probe. Kan je meteen zien wat er op dat punt gebeurd. Dit is zo'n obscure fout, je moet wat creatief worden.Is hier een conclusie aan te verbinden?
Pas als dit is opgelost kunnen we de sync gaan aanpakken.
Tjerk, 9ZZ
17 dec 2025 12:09 #101922
door bavelt
Handtekening
Ik dacht dat ik dit antwoord al had verzonden, maar zie het niet staan. Zal ik wel iets fout hebben gedaan.
De spanning op de kathode van B14 zonder antenne-input is keurig 2,5V, volgens het schema.
Sluit ik de antenne aan, dan schiet dat omhoog naar 11,1 V
het beeld wordt weggedrukt.
Hou ik een schroevendraaier (met mijn hand op het metaal) op het rooster van B14 dan zakt de spanning weer terug naar 2,5V en komt het beeld sterk tevoorschijn. (synct echter niet).
Is hier een conclusie aan te verbinden?
De spanning op de kathode van B14 zonder antenne-input is keurig 2,5V, volgens het schema.
Sluit ik de antenne aan, dan schiet dat omhoog naar 11,1 V
het beeld wordt weggedrukt.
Hou ik een schroevendraaier (met mijn hand op het metaal) op het rooster van B14 dan zakt de spanning weer terug naar 2,5V en komt het beeld sterk tevoorschijn. (synct echter niet).
Is hier een conclusie aan te verbinden?
Handtekening