Televisie tot 1970
Sync Probleem 17TX291A
15 dec 2025 19:43 - 15 dec 2025 19:44 #101906
door bavelt
Handtekening
Beantwoord door bavelt in topic Sync Probleem 17TX291A
Tja, op die manier grijpt alles in elkaar. Er hoeft dan maar ergens iets mis te gaan met hezelfde effect.
Ik heb even B14 buitengeschakeld en de anode van B15 direct op de detector. Uiteraard bloost B14 dan niet meer, maar een echte vandering zie ik niet.
Lastig probleem!
Ik heb even B14 buitengeschakeld en de anode van B15 direct op de detector. Uiteraard bloost B14 dan niet meer, maar een echte vandering zie ik niet.
Lastig probleem!
Handtekening
Laatst bewerkt 15 dec 2025 19:44 door bavelt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
15 dec 2025 19:03 #101905
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Sync Probleem 17TX291A
lijn G regelt de versterking van je eerste mf buis, afhankelijk van de werking van buis 9, met al zijn zeer hoogohmige weerstanden.
Cees- pa1dba
15 dec 2025 18:22 #101904
door bavelt
Handtekening
Ik heb de UHF kanalenkiezer aangesloten en de VHF kiezer uitgeschakeld. Dat kon omdat beide naar het MF circuit gaan zonder aanpassingen.
Maar het effect is hetzelfde: als ik de antenne in de buurt van de ingang houd, dan zie je voorzichtig het beeld komen.
Eenmaal de antenne er in en het ding slaat helemaal dicht.
Er is dus duidelijk een issue met de MF.
Maar het effect is hetzelfde: als ik de antenne in de buurt van de ingang houd, dan zie je voorzichtig het beeld komen.
Eenmaal de antenne er in en het ding slaat helemaal dicht.
Er is dus duidelijk een issue met de MF.
Handtekening
15 dec 2025 12:09 #101903
door bavelt
Handtekening
Ik had alle buizen, dus ook de EF184 (B14) al vervangen door nos-exemplaren, dus ongebruikte buizen.
Ik heb B13 even afgeschakeld door R76 los te nemen. Het blozen van B14 gaat echter gewoon door bij antenne-input.
Er is dus geen sluiting van de anode naar de triode B13 en C76 kan dan ook worden uitgesloten.
C83 is ook goed.
De spanning op de anode van B14 schiet bij input omhoog, d.w.z. het gaat alle kanten op.
Dit wijst er toch wel op dat het ding staat te oscilleren bij input..
Ik heb even mijn scope PM3231 er aan gehangen, maar die gaat maar tot 10Mhz.
Wel zie van alles flitsen als ik de antenne aansluit.
Maar ok, ik ga er maar vanuit de het ding staat te oscilleren. Als ik naar het buisje kijk, lijkt het 'blozen' van binnenuit te komen, niet aan de rand.
De hamvraag: hoe zou het kunnen dat het circuit staat te oscilleren bij input?
En opmerkelijk, weer bij deze kanalenkiezer.
Ik heb B13 even afgeschakeld door R76 los te nemen. Het blozen van B14 gaat echter gewoon door bij antenne-input.
Er is dus geen sluiting van de anode naar de triode B13 en C76 kan dan ook worden uitgesloten.
C83 is ook goed.
De spanning op de anode van B14 schiet bij input omhoog, d.w.z. het gaat alle kanten op.
Dit wijst er toch wel op dat het ding staat te oscilleren bij input..
Ik heb even mijn scope PM3231 er aan gehangen, maar die gaat maar tot 10Mhz.
Wel zie van alles flitsen als ik de antenne aansluit.
Maar ok, ik ga er maar vanuit de het ding staat te oscilleren. Als ik naar het buisje kijk, lijkt het 'blozen' van binnenuit te komen, niet aan de rand.
De hamvraag: hoe zou het kunnen dat het circuit staat te oscilleren bij input?
En opmerkelijk, weer bij deze kanalenkiezer.
Handtekening
15 dec 2025 11:32 #101902
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Sync Probleem 17TX291A
Ik lees nergens of je de laatste EF184 al omgewisseld hebt voor een ander exemplaar? Je kan de beide EF184's verwisselen om te zien of het probleem zich verplaatst. Het merkwaardige van deze fout is dat de instelling van deze buis niet veranderd bij aansluiting van een antenne-signaal. Ik denk dat de EF184 gaat genereren bij sterk signaal .Dit kan dan weer terugwerken op bv. de antenne-ingang. Dit is niet onmogelijk want de EF184 is een zeer steile buis die hier op maximale versterking in gesteld staat. Zo te zien heeft Philips wel maatregelen genomen door een stopweerstandje toe te passen bij de kathode. Ik denk toch echt dat je met een scoop moet gaan zoeken. Groet, Jan
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
15 dec 2025 11:22 #101901
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Sync Probleem 17TX291A
c83 of c76 in sluiting ?
De EF184 die te veel stoom trekt staat zijn anode rood of het schermrooster ?
De EF184 die te veel stoom trekt staat zijn anode rood of het schermrooster ?
Cees- pa1dba