Televisie tot 1970
philips 17tx291a
20 dec 2020 18:01 #87599
door radio1963
Handtekening
Beantwoord door radio1963 in topic philips 17tx291a
gloeidraad spanning beeld buis is 6.3 volt
de boosterspanning volgens de documenten is 530v maar ik meet 662volt dat is de gele draad naar de lijn trafo heeft dat met die vlek op de beeldbuis temaken
de boosterspanning volgens de documenten is 530v maar ik meet 662volt dat is de gele draad naar de lijn trafo heeft dat met die vlek op de beeldbuis temaken
Handtekening
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19 dec 2020 19:15 - 19 dec 2020 23:19 #87558
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic philips 17tx291a
Als het aan de gloeidraad van de beeldbuis ligt, bijvoorbeeld door gedeeltelijke sluiting in de gloeidraad, zal de gloeispanning lager zijn dan normaal (meestal de helft). Het beeld is dan te donker en er ligt een soort zilverglans op het beeld (beeld is onscherp). De afbuiging is dan echter normaal, dus geen vlek in het beeld.
Dus daar ligt het niet aan.
Is de hoogspanning te laag, dan is de snelheid van de electronen veel hoger geworden. Dan onstaat in het midden een donkere vlek. Een normaal beeld zal dan veel te groot zijn. Ook is het beeld donkerder dan normaal.
Nogmaals: Het is niet normaal dat de gloeidraadwikkeling van de DY ineens meer windingen nodig heeft. Het is voorheen toch altijd goed geweest? Er is dus iets anders aan de hand waardoor de trafo te veel gedempt wordt.
Draaien aan de helderheid zal weinig effect hebben, daar de hoogspanning constant te laag is, dit in tegenstelling tot een uitgebluste DY, daar in dat geval de hoogspanning in elkaar zakt bij grotere helderheid.
Als ik het zeker wilde weten, dan haalde ik de lijntrafo uit het toestel, haalde de hoogspanningsspoel er af en zette de trafo weer terug. Als de DY dan wel normaal gloeide, dan zat de fout duidelijk in de hoogspanningswikkeling.
De gloeispanning van de DY meten lijkt me een lastig en gevaarlijk idee, je zit immers aan de hoogspanning vast. Bovendien zal je meter geen raad weten met de spanningsvorm van de gloeispanning.
Er wordt ook gezegd dat je een DY niet ziet gloeien vanwege de lage gloeispanning. Nou wel degelijk hoor! Ik heb er heel wat zien gloeien.
Als je een hoogspanningsprobe of meter kunt lenen, kun je hoogspanning controleren. Met een ringer kun je de trafo ook meten.
En met een scoop zal ook een afwijking te zien zijn.
Groeten,
Peter
Dus daar ligt het niet aan.
Is de hoogspanning te laag, dan is de snelheid van de electronen veel hoger geworden. Dan onstaat in het midden een donkere vlek. Een normaal beeld zal dan veel te groot zijn. Ook is het beeld donkerder dan normaal.
Nogmaals: Het is niet normaal dat de gloeidraadwikkeling van de DY ineens meer windingen nodig heeft. Het is voorheen toch altijd goed geweest? Er is dus iets anders aan de hand waardoor de trafo te veel gedempt wordt.
Draaien aan de helderheid zal weinig effect hebben, daar de hoogspanning constant te laag is, dit in tegenstelling tot een uitgebluste DY, daar in dat geval de hoogspanning in elkaar zakt bij grotere helderheid.
Als ik het zeker wilde weten, dan haalde ik de lijntrafo uit het toestel, haalde de hoogspanningsspoel er af en zette de trafo weer terug. Als de DY dan wel normaal gloeide, dan zat de fout duidelijk in de hoogspanningswikkeling.
De gloeispanning van de DY meten lijkt me een lastig en gevaarlijk idee, je zit immers aan de hoogspanning vast. Bovendien zal je meter geen raad weten met de spanningsvorm van de gloeispanning.
Er wordt ook gezegd dat je een DY niet ziet gloeien vanwege de lage gloeispanning. Nou wel degelijk hoor! Ik heb er heel wat zien gloeien.
Als je een hoogspanningsprobe of meter kunt lenen, kun je hoogspanning controleren. Met een ringer kun je de trafo ook meten.
En met een scoop zal ook een afwijking te zien zijn.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 19 dec 2020 23:19 door peter1952.
19 dec 2020 18:10 #87556
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic philips 17tx291a
Maak daar even aparte topic aan in gevraagd dit gaat verzanden in de discussie
Maar meet eens zonder extrawikkeling de gloeidraad van de dy 87
Die moet 1,4 volt geven
Heb je wel DY 87 in gestopt en geen EY 87 die werkt met andere gloeispanning.
Zal niet de eerste keer zijn een verkeerde buis
Meet ook even de gloeispanning van de beeldbuis..
Maar ga eerst eens kijken voor buizen als je niks heb kun je ook niks aanvangen.
Lijntrafo 17tx250 zal ook gaan zelfde model kaat en beeldbuis
Maar meet eens zonder extrawikkeling de gloeidraad van de dy 87
Die moet 1,4 volt geven
Heb je wel DY 87 in gestopt en geen EY 87 die werkt met andere gloeispanning.
Zal niet de eerste keer zijn een verkeerde buis
Meet ook even de gloeispanning van de beeldbuis..
Maar ga eerst eens kijken voor buizen als je niks heb kun je ook niks aanvangen.
Lijntrafo 17tx250 zal ook gaan zelfde model kaat en beeldbuis
René Daemen
19 dec 2020 18:01 #87555
door radio1963
Handtekening
dan hebt ik een oproep heeft iemand voor deze tv nog een lijn trafo liggen
Handtekening
19 dec 2020 17:21 #87554
door radio1963
Handtekening
oke dat is het de lijn trafo defect die vindt je niet gelijk met orgineel 1 winding op dy87 doet de tv het niet meer van daar 2 windingen
Handtekening
19 dec 2020 17:15 #87553
door radio1963
Handtekening
ja het blijft het zelfde als de breedte en helderheid draait waarom is de gloeispanning met 1 winding meer maakte omdat hij anders met 1 winding niet meer gloeit de tv deet het eerst goed met goed helder beeld ik kan de beeld niet meer heel fel zetten
Handtekening