Televisie tot 1970
philips 17tx291a
08 jan 2021 16:35 #88063
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic philips 17tx291a
De trimmer resp potmeter zijn de regelaars voor de beeldbreedte en niet voor de boosterspanning. Hoewel deze er wel door beïnvloed wordt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08 jan 2021 15:20 #88062
door radio1963
Handtekening
Beantwoord door radio1963 in topic philips 17tx291a
hebt deze tv met andere gekocht deze is een mooi kleine model de andere groter dat kan best zijn geweest dat die ook hoog was, je kon namelijk de tv heel fel zetten nu is het normaal helder te zetten als de booster spanning heel hoog staat dan wordt ook alles feller maar ook wordt de trafo heel heet ik verbrande bij mij hand er toen aan nu na 2 uren testen is de trafo hand warm, het afstellen werkt met een vlinder trimmer bij deze tv de anderen grote 21tx311a met een potmeter
Handtekening
08 jan 2021 15:11 #88061
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic philips 17tx291a
Dat ziet er goed uit! Heeft bij de vorige trafo de boosterspanning misschien ook te hoog gestaan waardoor de trafo defect raakte?
Beeldhoogte mag nog wel iets omhoog, dan ben je het randje ook nog kwijt.
Groeten,
Peter
Beeldhoogte mag nog wel iets omhoog, dan ben je het randje ook nog kwijt.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
08 jan 2021 14:57 - 08 jan 2021 20:09 #88060
door radio1963
Handtekening
Beantwoord door radio1963 in topic philips 17tx291a
de tv werkt weer perfect dank zij sander uit nijmegen moest wel de boosterspanning lager zetten om dat hij ook weer heet werd na een half uur spelen nu werkt hij weer perfect na 2 uur spelen is de trafo louw zoals het hoort
Handtekening
Laatst bewerkt 08 jan 2021 20:09 door admin.
02 jan 2021 01:46 #87886
door sander33
Beantwoord door sander33 in topic philips 17tx291a
Ik heb hier in Nijmegen nog zo'n zelfde sloop toeste staan
De tv heeft een goede beeldbuis en hoogspannings trafo
Mvg sander
De tv heeft een goede beeldbuis en hoogspannings trafo
Mvg sander
22 dec 2020 15:32 - 22 dec 2020 16:06 #87678
door peter1952
Peter Boin,
Beantwoord door peter1952 in topic philips 17tx291a
De lijntrafo van de 21TX311 is misschien wel identiek, maar heeft geen connector maar draadeinden die op een draadsteun zijn afgemonteerd. Wissel je niet zo maar even om. Je moet dan een vertaalslag maken naar de connector in de 17TX291. Je moet de schema’s naast elkaar leggen en de kans dat je een fout maakt is niet gering. Daar zou ik zelf ook niet zo maar aan beginnen. Ook moet je de hoogspanningskabel bij de DY losnemen, want die komt door een klein gat naar buiten waar de hoogspanningsaansluiting naar de beeldbuis niet door kan.
Jammer dat niet even in de service doc. wordt nagekeken of dat wel mogelijk is voordat advies wordt gegeven, hoe goed bedoeld ook.
Misschien als je beslag kan leggen op de trafo uit een 17TX311 dat dit de moeite loont, maar niet om “even” te testen.
Maar het is ondertussen wel duidelijk dat het probleem in de hoogspanningsspoel zit. “Even” een trafo omwisselen voor test lijkt me dan niet nodig.
Wat wel kan is de hoogspanningsspoel omwisselen met eentje van een later type.
Is ook niet zoveel werk en meestal hoef je de trafo er ook niet uit te nemen.
Ik heb dat zelf verschillende keren gedaan.
Er is zelfs een tijd geweest dat de hoogspanningsspoel los verkrijgbaar was.
Groeten,
Peter
Jammer dat niet even in de service doc. wordt nagekeken of dat wel mogelijk is voordat advies wordt gegeven, hoe goed bedoeld ook.
Misschien als je beslag kan leggen op de trafo uit een 17TX311 dat dit de moeite loont, maar niet om “even” te testen.
Maar het is ondertussen wel duidelijk dat het probleem in de hoogspanningsspoel zit. “Even” een trafo omwisselen voor test lijkt me dan niet nodig.
Wat wel kan is de hoogspanningsspoel omwisselen met eentje van een later type.
Is ook niet zoveel werk en meestal hoef je de trafo er ook niet uit te nemen.
Ik heb dat zelf verschillende keren gedaan.
Er is zelfs een tijd geweest dat de hoogspanningsspoel los verkrijgbaar was.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Laatst bewerkt 22 dec 2020 16:06 door peter1952. Reden: Aanvulling