Hi-Q apparatuur
Philips HF10
21 nov 2018 12:23 #74134
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Philips HF10
De combinaties R6/C5 en R11/C8 worden bepaald door de eigenschappen van de uitgangstransformator, de mate van tegenkoppeling en de belastingsweerstand van de luidspreker. In deze versterker is sterke tegenkoppeling toegepast. Deze combi's moeten er tevens voor zorgen de schakeling stabiel blijft en niet gaat oscilleren. Bovendien moet bij zo'n sterke tegenkoppeling de UGT van goede kwaliteit zijn. Je kan dus het beste het type UGT gebruiken dat in de bouwbeschrijving staat. Er is veel kunde voor nodig om deze waarden aan te passen aan een ander type. Heb een soortgelijke schakeling eens uitgeprobeerd met een Amroh U70BN: Dit was niet mogelijk, omdat de versterker sterk stond te genereren (ondanks de aanbevolen condensators over de primaire wikkeling).
Andere waarden die je niet zomaar aan kan passen zijn: C10/11, R16/17 en de ontkoppel elco's van de eindbuizen. Deze zijn verantwoordelijk voor de stabiliteit voor lage frequenties.
Andere waarden die je niet zomaar aan kan passen zijn: C10/11, R16/17 en de ontkoppel elco's van de eindbuizen. Deze zijn verantwoordelijk voor de stabiliteit voor lage frequenties.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 nov 2018 07:31 #74132
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips HF10
In het originele schema is R6 2,7 kOhm en C5 470 pF, voor een belasting van 7 Ohm. Die 27 kOhm is dus foutief. De kleinere condensator kan te maken hebben met de andere uitgangstrafo.
Ik zie dat de uitgangstrafo staat ingesteld op 16 Ohm, misschien beter om hem op 8 Ohm in te stellen. Wel vreemd is dat R6 voor 8 Ohm is ingesteld.
Dat R6 en C5 bij een andere belasting op de uitgangstrafo een andere waarde krijgen klopt wel. Immers bij 16 Ohm is de uitgangsspanning hoger en de tegenkoppeling moet hetzelfde blijven.
Men heeft bij jou de eindbuizen elk een eigen kathodeweerstand gegeven die ook nog instelbaar is om de anodestromen afzonderlijk in te stellen. Niets verkeerd aan dus.
Groeten,
Peter
Ik zie dat de uitgangstrafo staat ingesteld op 16 Ohm, misschien beter om hem op 8 Ohm in te stellen. Wel vreemd is dat R6 voor 8 Ohm is ingesteld.
Dat R6 en C5 bij een andere belasting op de uitgangstrafo een andere waarde krijgen klopt wel. Immers bij 16 Ohm is de uitgangsspanning hoger en de tegenkoppeling moet hetzelfde blijven.
Men heeft bij jou de eindbuizen elk een eigen kathodeweerstand gegeven die ook nog instelbaar is om de anodestromen afzonderlijk in te stellen. Niets verkeerd aan dus.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
20 nov 2018 23:21 #74131
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips HF10
Denk dat deze HF 10 een van de eerste type is
zal niet slechter zijn denk ik zo
Zal toch een HFI trafo zijn het is tenslotte
de philips HIFI 10 hifi versterker
als dat niet zo is dan zet PH het er niet op .
huub
zal niet slechter zijn denk ik zo
Zal toch een HFI trafo zijn het is tenslotte
de philips HIFI 10 hifi versterker
als dat niet zo is dan zet PH het er niet op .
huub
20 nov 2018 22:57 - 20 nov 2018 23:05 #74129
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips HF10
Ten opzichte van het oerschema van de HF10 wijkt het bij geleverde schema af.
Om het schema te kunnen lezen opslaan op je PC en vergroten.
De ugt is een andere met een uitgang zie schema en afbeelding.
In de bijgeleverde onderdelen lijst worden er voor R6 en C5 twee waardes aangegeven voor een 7 of 14 ohm belasting hoe zit/werkt dat ?
In mijn exemplaar zit er een C5 van 150 PF in echter op de weerstand staat 2.7K5 terwijl de lijst 27K aangeeft foutje in de handgeschreven onderdelenlijst?
Nog iets wat me opviel.
De weerstanden R19 en R20 270 Ohm in het schema als normale weerstand aangegeven zijn draadgewonden potmeters zie afbeelding.
Ook duidelijk zichtbaar de bus om een meet pen in te steken.
Bias afregeling of iets dergelijks?
Uiteindelijk heb ik een elco en de WIMA C moeten vervangen verder was alles nog prima.
Welkom in mijn wereld
Om het schema te kunnen lezen opslaan op je PC en vergroten.
De ugt is een andere met een uitgang zie schema en afbeelding.
In de bijgeleverde onderdelen lijst worden er voor R6 en C5 twee waardes aangegeven voor een 7 of 14 ohm belasting hoe zit/werkt dat ?
In mijn exemplaar zit er een C5 van 150 PF in echter op de weerstand staat 2.7K5 terwijl de lijst 27K aangeeft foutje in de handgeschreven onderdelenlijst?
Nog iets wat me opviel.
De weerstanden R19 en R20 270 Ohm in het schema als normale weerstand aangegeven zijn draadgewonden potmeters zie afbeelding.
Ook duidelijk zichtbaar de bus om een meet pen in te steken.
Bias afregeling of iets dergelijks?
Uiteindelijk heb ik een elco en de WIMA C moeten vervangen verder was alles nog prima.
Welkom in mijn wereld
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 20 nov 2018 23:05 door Bert Kn.
19 nov 2018 18:59 #74094
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips HF10
Bert er zijn wel ronde contra stekkers te koop
met een hogen mantel maar dat is er af te zagen
ja bert deze versterkers zijn eigenlijk voor 9710 M
gemaakt .. maar ze klinken zeer goed ..
je hebt ook een mooi exemplaar
huub
met een hogen mantel maar dat is er af te zagen
ja bert deze versterkers zijn eigenlijk voor 9710 M
gemaakt .. maar ze klinken zeer goed ..
je hebt ook een mooi exemplaar
huub
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
19 nov 2018 17:34 - 19 nov 2018 17:39 #74092
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips HF10
Even een update tussendoor.
Om te beginnen is het altijd spannend wat kom ik tegen, zijn de trafo’s nog goed enz. enz.
Voor het bedrag waar ik hem voor mocht overnemen mag er dan nog wel wat in geïnvesteerd worden.
Wat dat betreft heb ik geen klagen.
Gister avond een begin gemaakt met het langzaam opstarten van de versterker.
Om het niet te laat te maken vanochtend verder gegaan.
Rond 14:00 uur stond de volle spanning erop, een vinger op de signaal ingang gaf al vertrouwen, hij brulde het uit op standje 1,5 van de volume regelaar.
Oké, in plaats van het mini TEAC boxje een look a like AD5046 met 9710MC unit naar beneden gehaald en een platenspeler met AG3401 mono geschakeld via een MD trapje aangesloten.
Ik werd aangenaam verrast, hoe zal ik het omschrijven.
Hij klinkt super mooi, fris helder gedetailleerd en een goede weergave in het laag.
Hoe die hoort te klinken, ik weet het niet omdat ik ze nog nooit eerder heb gehoord.
Als ik hem met een halve AG9014/AG9015 vergelijk is deze voor mij toch de betere.
@ Frank.
Op die UGT en het bij geleverde schema wat afwijkt van het oer schema kom ik later nog terug.
Ik zal daar ook nog even wat foto’s van posten.
@ Huub,
Hij is brom vrij, de potmeters zijn ook nog uitstekend geen enkel kraakje.
De AC aansluiting laat ik zoals die is, de reden daarvoor is dat de UGT maar een uitgang heeft en er geen behoefte is dat gat weer van een extra LS aansluiting te voorzien.
Het wima dropje was me al opgevallen en wordt uiteraard vervangen.
De blauwe elco's heb ik nog niet gecontroleerd, mogelijk dat die ook aan vervanging toe zijn.
Om te beginnen is het altijd spannend wat kom ik tegen, zijn de trafo’s nog goed enz. enz.
Voor het bedrag waar ik hem voor mocht overnemen mag er dan nog wel wat in geïnvesteerd worden.
Wat dat betreft heb ik geen klagen.
Gister avond een begin gemaakt met het langzaam opstarten van de versterker.
Om het niet te laat te maken vanochtend verder gegaan.
Rond 14:00 uur stond de volle spanning erop, een vinger op de signaal ingang gaf al vertrouwen, hij brulde het uit op standje 1,5 van de volume regelaar.
Oké, in plaats van het mini TEAC boxje een look a like AD5046 met 9710MC unit naar beneden gehaald en een platenspeler met AG3401 mono geschakeld via een MD trapje aangesloten.
Ik werd aangenaam verrast, hoe zal ik het omschrijven.
Hij klinkt super mooi, fris helder gedetailleerd en een goede weergave in het laag.
Hoe die hoort te klinken, ik weet het niet omdat ik ze nog nooit eerder heb gehoord.
Als ik hem met een halve AG9014/AG9015 vergelijk is deze voor mij toch de betere.
@ Frank.
Op die UGT en het bij geleverde schema wat afwijkt van het oer schema kom ik later nog terug.
Ik zal daar ook nog even wat foto’s van posten.
@ Huub,
Hij is brom vrij, de potmeters zijn ook nog uitstekend geen enkel kraakje.
De AC aansluiting laat ik zoals die is, de reden daarvoor is dat de UGT maar een uitgang heeft en er geen behoefte is dat gat weer van een extra LS aansluiting te voorzien.
Het wima dropje was me al opgevallen en wordt uiteraard vervangen.
De blauwe elco's heb ik nog niet gecontroleerd, mogelijk dat die ook aan vervanging toe zijn.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 19 nov 2018 17:39 door Bert Kn.