Hi-Q apparatuur
Philips BX642A/6X62A modificatie
07 jan 2015 09:38 #49586
door pietje b
Beantwoord door pietje b in topic Philips BX642A/6X62A modificatie
Dag Allen.
Dit topic heeft mijn interesse. In eerste zin gaat het over verbeteren FM ontvangst. Ik ben tvreden over de FM kwaliteiten van mijn radio Zit hier in Venlo en dan heb je beperkingen. Maar zelfs top 2000 radio 2 was afgelopen kerst goed naar te luisteren. Radio in de andere hoek van de kamer gezet en zelfs ver van computer telefoon laders enz. Soms even op mono moeten zetten omdat het bij stereo soms lijkt te echo""en.
Maar ik had nooit verwacht dat de radio zo mooi zou spelen dus ben meer dan tevreden. Maar ook mijvalt op dat bij de FM de bassen wat te zwaar zijn en moet de regelaar naar 0. Ik heb de speakers bewerkt met lijm. Waardoor het geluid zeker 50 % verbeterd. En ook daar het besef dat het een 50 jaar oude radio is.
Maar zodra ik mijn radio aansluit op een losse cd speler of muziek speel via de telefoon is het zware basgeluid een stuk minder.
Ook heb ik al een aantal keren gelezen over modificaties. Iets met de EL 84 buizen te scheiden. En wat Peter nu ook aanhaalt de ECC 83 van een aanpassing te voorzien.
Ik moet zeggen Ik heb alle bruine Philips weerstanden vernieuwd maar de twee weerstanden aan de ECC83
Geloof aan pen 2 en 7 .De weerstanden gaan naar massa Maakte een wereld van verschil. waren zeer lastig te vervangen omdat ze haast onbereikbaar zijn. Weerstanden zijn 10 megohm
Vergeef mij mijn knullige uitleg. Ik doe iedere dag meer ervaring op en voel mij niet te oud om te leren
Mijn radio is een B7X43A/04 Als er een relatief kleine aanpassing nodig is om de radio verder te verbeteren heb ik interesse.
Groeten Piet
Dit topic heeft mijn interesse. In eerste zin gaat het over verbeteren FM ontvangst. Ik ben tvreden over de FM kwaliteiten van mijn radio Zit hier in Venlo en dan heb je beperkingen. Maar zelfs top 2000 radio 2 was afgelopen kerst goed naar te luisteren. Radio in de andere hoek van de kamer gezet en zelfs ver van computer telefoon laders enz. Soms even op mono moeten zetten omdat het bij stereo soms lijkt te echo""en.
Maar ik had nooit verwacht dat de radio zo mooi zou spelen dus ben meer dan tevreden. Maar ook mijvalt op dat bij de FM de bassen wat te zwaar zijn en moet de regelaar naar 0. Ik heb de speakers bewerkt met lijm. Waardoor het geluid zeker 50 % verbeterd. En ook daar het besef dat het een 50 jaar oude radio is.
Maar zodra ik mijn radio aansluit op een losse cd speler of muziek speel via de telefoon is het zware basgeluid een stuk minder.
Ook heb ik al een aantal keren gelezen over modificaties. Iets met de EL 84 buizen te scheiden. En wat Peter nu ook aanhaalt de ECC 83 van een aanpassing te voorzien.
Ik moet zeggen Ik heb alle bruine Philips weerstanden vernieuwd maar de twee weerstanden aan de ECC83
Geloof aan pen 2 en 7 .De weerstanden gaan naar massa Maakte een wereld van verschil. waren zeer lastig te vervangen omdat ze haast onbereikbaar zijn. Weerstanden zijn 10 megohm
Vergeef mij mijn knullige uitleg. Ik doe iedere dag meer ervaring op en voel mij niet te oud om te leren
Mijn radio is een B7X43A/04 Als er een relatief kleine aanpassing nodig is om de radio verder te verbeteren heb ik interesse.
Groeten Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07 jan 2015 05:44 #49585
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips BX642A/6X62A modificatie
Dan hoef ik niet veel meer te vertellen. Er loopt een draadje vanaf de draadsteun waar de uitgang van de FM-detector op zit en de FM/AM schakelaar. Dat draadje vervang je door een condensator van 1000 pF. Dat vermindert de laagweergave bij FM aanzienlijk en is daardoor beter te regelen. Wat ook helpt is de basregelaar te overbruggen met een weerstand van 1 MOhm. De toonregelpotmeters zijn ook bijna altijd verlopen en dat heeft ook invloed op de frequentiekarakteristiek.
Ik heb de foto's van het toestel waarover gesproken wordt eens zorgvuldig bekeken in oude en nieuwe toestand en ik heb tot nu toe geen in waardes kunnen zien. Wat ook een heel belangrijk onderdeel is, is de elco die beide kathodes van de ECC83 ontkoppelt. Als deze elco slecht wordt, dan gaat het ook mis, het toestel gaat dan zelfs motorboten.
Groeten,
Peter
Ik heb de foto's van het toestel waarover gesproken wordt eens zorgvuldig bekeken in oude en nieuwe toestand en ik heb tot nu toe geen in waardes kunnen zien. Wat ook een heel belangrijk onderdeel is, is de elco die beide kathodes van de ECC83 ontkoppelt. Als deze elco slecht wordt, dan gaat het ook mis, het toestel gaat dan zelfs motorboten.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
07 jan 2015 01:06 #49581
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips BX642A/6X62A modificatie
@ Henk,
Dus aan Peter de eer om die modificatie met anderen te delen.
Ik heb begrepen dat het verlagen van een C achter de FM detectie tot een
betere toon balans kan leiden.
Die C laat minder laag door.
Zo heb ik zelf dat probleem wel eens opgelost.
Vr gr Cees.
Dus aan Peter de eer om die modificatie met anderen te delen.
Ik heb begrepen dat het verlagen van een C achter de FM detectie tot een
betere toon balans kan leiden.
Die C laat minder laag door.
Zo heb ik zelf dat probleem wel eens opgelost.
Vr gr Cees.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
06 jan 2015 17:55 #49560
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Philips BX642A/6X62A modificatie
Je weet toch wel beter Maurice, Tuurlijk komen ze in de schematheek, zoals zovelen die ik er al opgezet heb. Het was een kwinkslag naar de geheimzinnigheid van Philips in het verleden.
06 jan 2015 17:51 - 06 jan 2015 17:53 #49559
door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Philips BX642A/6X62A modificatie
Henk,
"Deze bezit ik, en zal in beraad nemen of deze openbaar verstrekt kunnen worden."
Wat is dat nu voor raar antwoord.
Hele volksstammen bedienen internet van schema's waar we gelukkig vrij over kunnen beschikken.
Is wel eens anders geweest!
oa. 3mappen Tv buizen ZW schema;s heb ik 10 jaar geleden ingescanned en door Hein Ros verder laten aanvullen met service zaken die ik niet had en kompleet werk geworden.
Ook ik heb nodige service Mededelingen bij NVHR schema's aangevuld, Rmorg etc..
Laat staan overige schema's waar vele gebruik fijn van maken.
ZO ik gebruik maak van weer anderen hun WERK.
Immers nogal werk - Inscannen, bewerken, netjes maken, beschikbaar stellen.
EN nu kom jij hiermee?
Leg uit
Ben ik niet gewend zulke teksten.
Enkel indien je nooit een schema vrijelijk hebt gedownload mag je zulks uitspreken.
Je reparaties zonder of enkel met eigen hardcopy is dat geoorloofd.
"Deze bezit ik, en zal in beraad nemen of deze openbaar verstrekt kunnen worden."
Wat is dat nu voor raar antwoord.
Hele volksstammen bedienen internet van schema's waar we gelukkig vrij over kunnen beschikken.
Is wel eens anders geweest!
oa. 3mappen Tv buizen ZW schema;s heb ik 10 jaar geleden ingescanned en door Hein Ros verder laten aanvullen met service zaken die ik niet had en kompleet werk geworden.
Ook ik heb nodige service Mededelingen bij NVHR schema's aangevuld, Rmorg etc..
Laat staan overige schema's waar vele gebruik fijn van maken.
ZO ik gebruik maak van weer anderen hun WERK.
Immers nogal werk - Inscannen, bewerken, netjes maken, beschikbaar stellen.
EN nu kom jij hiermee?
Leg uit
Ben ik niet gewend zulke teksten.
Enkel indien je nooit een schema vrijelijk hebt gedownload mag je zulks uitspreken.
Je reparaties zonder of enkel met eigen hardcopy is dat geoorloofd.
Laatst bewerkt 06 jan 2015 17:53 door MauriceH.
06 jan 2015 14:00 #49556
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips BX642A/6X62A modificatie
Henk,
Van de oplossingen en experimenten van Kees om de loudness aan te passen heb ik al regelmatig dankbaar gebruik gemaakt.
Het probleem en de reden waarom ik persoonlijk niet zo heel veel met deze radio's heb is het volgende.
Tussen de weergave van de platenspeler welke mits een goed element gebruikt wordt erg fraai is en de FM zijn er grote verschillen waarbij op de FM de bas regelaar zo goed als naar 0 moet omdat het anders als een achterlijke bonkt in de hoekkast.
En daar heeft Peter een oplossing voor.
Ik zal hem binnenkort eens lief aankijken bigfun
Van de oplossingen en experimenten van Kees om de loudness aan te passen heb ik al regelmatig dankbaar gebruik gemaakt.
Het probleem en de reden waarom ik persoonlijk niet zo heel veel met deze radio's heb is het volgende.
Tussen de weergave van de platenspeler welke mits een goed element gebruikt wordt erg fraai is en de FM zijn er grote verschillen waarbij op de FM de bas regelaar zo goed als naar 0 moet omdat het anders als een achterlijke bonkt in de hoekkast.
En daar heeft Peter een oplossing voor.
Ik zal hem binnenkort eens lief aankijken bigfun
Mvg.
Bert