Skip to main content
Hi-Q apparatuur

Philips BX642A/6X62A modificatie

Meer
11 jan 2015 00:50 - 11 jan 2015 00:58 #49712 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips BX642A/6X62A modificatie
@ Bert,
Het word er zeker niet slechter van met AD3700M.
Maar de weergave blijft dan wat schel. Iets scherp, zou Huub zeggen.
Heb ik ook geprobeerd met nog enkele andere modernere speakers.
Het midden komt het meest tot zijn recht bij gebruik van een enkel conus speaker met een
conus diameter van 10 tot maximaal 13cm in combinatie met een tweeter en filter voor het
hoog, voor de tweeter. En een kast inhoud van 20x15x10 cm.
Met een grotere kast 30x20x15cm en een grotere midden toon speaker, kwamen de hoge zang stemmen niet
mooi tot zijn recht.
Leuk om zo wat te exp en te hobbyen met de geluidsweergave.
En wat een verbeterde geluidsweergave is er zo bereikt t.o.v wat het origineel van Philips is.
Vr gr Cees.
P.S: Na wat expierimenteren met de sattelieten ca 30 cm boven de basbox blijkt dat bij een afstand
tussen de sattelieten van ca 10cm het mid hoog nog beter tot zijn recht komt.
Laatst bewerkt 11 jan 2015 00:58 door Cees. Reden: spelfout gekorrigeerd

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
10 jan 2015 23:08 #49711 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips BX642A/6X62A modificatie
Cees,
Een modificatie met een mooi eindresultaat.
Over de authentiekheid zullen we het dan maar niet hebben is voor sommige een doodzonde maar eerlijk gezegd lig ik daar niet zo wakker van.
Voorheen had ik een BX642A van een kennis hier welke geen MG ontvangst had en een revisie nodig had.
Nadat ik hem onder handen had genomen heb ik er bij gebrek aan de bijbehorende speakers een grotere Philips 8 ohm speaker als basspeaker aan gehangen en twee Philips 22RH452 4 ohm boxjes als satelliet.
En ik kan je vertellen dat het met deze speaker combinatie waarbij de twee satellieten een meter links en rechts in lijn met de basspeaker stonden stukken beter klonk als de bijbehorende speakerset.
Ik ben dan ook van mening dat Philips bij deze sets beter beter voor een wat forsere satelliet met een AD3700M unit had kunnen kiezen.
Ook een modificatie om te overwegen.

Mvg.
Bert

Meer
10 jan 2015 22:28 #49708 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips BX642A/6X62A modificatie
@Bert,
Dat klopt helemaal.
Zelf heb ik beide radio's met de er bij behorende bas box.
Ik heb die box van binnen wat meer af gedempt en ik heb er zelf sattelieten bij gemaakt.
In die sattelieten zitten veel modernere speakers, een mid speaker en een tweeter en natuurlijk
een filter.De mid speaker is geen dubbel conus.De zelf gemaakte kastjes zijn van 18mm dik meubelplaat.
En ja, nu zijn de beide "gaten" weg.
De UGT's zijn grotere typen en ook die voor het hoog is vervangen door een type dat om een andere
instelling vroeg van de hoog eindtrap. En toen was het "gat" tussen laag en hoog weg.
De kleine boxjes moeten niet te ver van de bas kast op standaards worden opgesteld, zo danig dat
de conus van de bas speaker in lijn staat met de conus van de midd speaker.
Die radio waarin ik dus veranderingen heb aangebracht, was eigenlijk een sloper, want de kast was
onherstelbaar stuk. Daar heb ik met wat fantasie zelf een kast om gemaakt en met wat restanten van
de originele kast gebruikt te hebben is het tezamen met de zelf gemaakte sattelieten een apart
geheel geworden.
Maar wel met een beter geluid als het origineel.
Vr gr Cees.

Meer
10 jan 2015 18:27 #49700 door admin
Beantwoord door admin in topic Philips BX642A/6X62A modificatie
We dwalen wat af van het oorspronkelijke onderwerp. Dus als er nog modificaties zijn, lezen we het hier graag.

Henk van 't Kruis

Meer
10 jan 2015 18:06 #49698 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips BX642A/6X62A modificatie
Je kent me nog niet half, dat blijkt wel weer.
Die PC boxjes kunnen natuurlijk niet op boksen tegen de bombardon set.
Maar voor die niets zeggende PC boxjes klinken ze boven verwachting goed en leek het of het geluid uit de bombardon set kwam, dat wilde ik ermee zeggen.

En als we op betere voet met elkaar zouden staan had ik gezegd kom eens langs en overtuig jezelf.
De BX642A, 6X62A en 7X73A setjes heb ik meerdere malen gehad, maar ze hebben me nooit echt kunnen bekoren zo geweldig vind ik ze niet klinken.
Ik mis bij dit soort setjes de aansluiting tussen de laag en hoog weergave en kennelijk ben ik niet de enige.

En als we het dan toch over akoestiek en goed opstellen hebben.
Zowel in mijn woonkamer 36 vierkante meter en mijn zolder kamer (een ander zou zeggen luister kamer) plus minus 10 vierkante meter lukt het met de beste wil van de wereld niet het gemis in de aansluiting tussen laag en hoog op te lossen.

Verder heb ik weer sterk het vermoeden dat er op de achtergrond willens en wetens gedirigeerd wordt.
Ik snap werkelijk niet dat er nog steeds personen zijn die daar in meegaan.

Verder heeft het niets meer met de modificatie te maken dus laat ik het hierbij.
Ik neem er een op het weekeind biertje

Mvg.
Bert

Meer
10 jan 2015 16:35 #49695 door Rene Daemen
Tja dat klink vele malen beter dan een paar pc boxjes
Philips gaf aan in zijn gebruiks aanwijzing hoe je op moest stellen
En zelfs in een kleine woonkamer kan het goed tot zijn recht komen
Mits de toestellen wel goed zijn gereviseerd
De ene keer wordt op gemerkt van boembardons en pc boxje klinken niet minder
Zie je eigen draad hier op het forum praat wel heel erg tegen vergelijkt pc box met de bombardon box en 9710 dat is het zelfde als het vergelijken van een Rolls Royce en een lelijke eend
De ander keer mist men de midden tonen dan de hoge tonen
Als de opstelling niet goed is dat merk gewoon uit het verhaal krijg je dat soort problemen
Dat geld net zo goed als een stereo set zetje de boxen boven op elkaar of er tegen aan zal het nooit en te nimmer een goed effect geven
En wat ik enkele draadjes eerder schreef de akoestiek .
Je kan alles er bij bedenken om de set af te kraken maar alles valt en staat met de installatie en de radio moet 100% in order zijn
Geloofwaardiger had geweest van als je schreef dat je geen mogelijkheid had om goed optestellen en geen 100 een goede oordeel
Over kan geven als er niet de ruimte is om goed te plaatsen.nu bazuin je gewoon wat rond erg jammer

René Daemen

Gemaakt door Kunena