Skip to main content
Radio's van 1970 tot heden

Philips OTL 3800am vs 9710m transfo

Meer
24 dec 2020 06:40 - 24 dec 2020 07:34 #87729 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Philips OTL 3800am vs 9710m transfo
Hoi Bert
Met gedrochten bedoelde ik alleen het principe , het systeem zeg maar,
van de plano's met de luidsprekers aan de zijkant en de onzuiverheid
van de gebruikte techniek zoals Cees het heeft omschreven.

De B7X73A is echter geen plano en als zodanig ook nooit door Philips
zo genoemd.
Deze vind ik in zijn design juist heel erg fraai. Voor mij lijken de Hi-Q's
totaal niet op de plano's. De enige overeenkomst is dat de kasten laag
zijn, maar in detail en principe zijn ze totaal anders.
Inmiddels weten we dat Philips met de term plano nooit bedoeld heeft
dat het een lage kast is. De enige plano die ik wel echt fraai vind is de
B8X72A. Maar die is in de hele plano-lijn wel weer een vreemde eend
in de bijt. Plano's lijken inderdaad wel iets te worden als het topmodellen
zijn zoals de B7X44A inderdaad. Maar de ultieme radio's vind ik ze toch
ook weer niet. Maar goed, dat is alleen maar mijn persoonlijke mening.
Plano's lijken een soort van rare compromis om uit enkel een zo klein
mogelijk kast een zo breed mogelijk geluid te krijgen, waarbij het in de
latere stereo versies zelfs al te dol werd en de ingebouwde luidsprekers
aan de zijkanten te beperkt zijn om full-range goed te werken.
;-)

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 24 dec 2020 07:34 door RR1957.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 dec 2020 01:18 - 24 dec 2020 02:06 #87728 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips OTL 3800am vs 9710m transfo
Eerder schreef ik dit.

Frank,
Ik heb hier nog een vette 220-24V voedingstrafo liggen.
Zal ik na de feestdagen eens mee experimenteren.

Die 220-24V trafo lag bij de hand, kwam hem bij toeval in de schuur tegen dus maar even uitgeprobeerd.
Nou ik kan jullie vertellen dat werkt ook uitstekend boven alle verwachtingen in.
De gebruikte buizen VV levert dan wel niet het gewenste 5V uitgangssignaal voor de AG9007 eindversterker.
Maar desondanks komt er op een derde van de volume stand meer dan voldoende goede herrie uit.:woohoo:

Om even op plano’s terug te komen.

Ik heb helemaal niets met plano's en nooit gehad. Op de B8X72A na dan. Ik vind het over
het algemeen gedrochten van radio's in een tamelijk onlogische vormgeving met die vaak ook
armetierige luidsprekers (voor hun doel) aan de zijkanten (de mono exemplaren zijn wat dat betreft
een stuk beter).

Tja René.
Eerlijk gezegd heb ik met de plano’s ook niet zoveel qua prestatie over het algemeen op de mono B5X62A na.
En niet te vergeten de Philips stereo B7X44A bijv.
Maar, om het nu gedrochten te noemen gaat mij te ver.
Ik vind persoonlijk van niet en ook niet van de B7X73A die min of meer dezelfde vormgeving heeft.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 24 dec 2020 02:06 door Bert Kn.

Meer
23 dec 2020 23:18 - 23 dec 2020 23:36 #87725 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips OTL 3800am vs 9710m transfo
René schreef.

Even terugkomend op mijn vorige bijdrage.
Die was niet bedoeld om tegen schenen te schoppen, maar ik vind dat historisch is historisch en
dat kan je het beste zo laten. In een fraaie jaren vijftig radio ga je ook geen moderne luidsprekers
plaatsen omdat men vind dat de originelen verouderd zijn. Dat geld voor mij ook voor de
installaties die Philips toch zorgvuldig ontworpen heeft midden vorige eeuw, zelfs de eerste
stereo installaties.
Aanpassingen op historisch materiaal vind ik persoonlijk een doodzonde. OOK bij installaties.
Als men niet in staat is de weergave te waarderen van historische spullen, welke voor de mensen
in het tijdperk dat deze spullen nieuw waren, hoogtelijk waardeerden en bewonderden, laat het
dan links liggen en koop een modernere of nieuwe installatie.
imho.

René,
Voor mij is het geen kwestie van tegen de benen schoppen.
Voor mezelf sprekend kan ik zeer zeker de weergave waarderen van historische spullen met de bijbehorende LS combi's.
Bij de AG9004-AG9007 had ik eerst een zelfbouw LS combi gebouwd met twee bombardons in een baskast en twee 800 Ohm satellieten met 9710AM.
Hoewel dit wat beter klonk dan de later aangeschafte AD5034 LS set, heb ik overigens super veel mazzel mee gehad deze te scoren heb ik deze gehouden en permanent in de woonkamer in gebruik.
Bij de AG9006 heb ik ook de bijbehorende 1200 Ohm hoekkast.
Voor die tijd waren dit hoogstandjes van Philips, persoonlijk vind ik ze beter dan de stereo opvolgers.
Voor stereo gebruik ik een heden ten dage DIY buizen versterker met 2XEL34 per eindtrap.
Een historische radio alleen van andere luidsprekers voorzien voor een (zogenaamd) beter resultaat gaat mij ook tever.
Zo af en toe een zijsprong met laag ohmige boxen op een vintage versterker maken heb ik geen enkel probleem mee.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 23 dec 2020 23:36 door Bert Kn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA

Meer
23 dec 2020 22:08 - 23 dec 2020 22:29 #87722 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips OTL 3800am vs 9710m transfo
JAP boxen Cees
ik heb nog sony boxen bevallen wel goed drie weg
ik vind sony spullen redelijk goed klinken
B&W heb ik destijds gratis gekregen
snel WEG er mee celestion is ook nog wel mijn box

En Plano,s beterft grbruik
ik heb nog een goede plano B6X04A
Ik heb deze wel eens Mono gebruikt
met een AD 3800AM in een kastje
en boven Midde op gezet .. dat klinkt heel goed vooral met mono
Gebruik en bvb PH PU Stereo . er zit een mono stereo toets op
met een AD LS 800 ohm ...Rechts aangesloten op breed band stand
dan is de plano redelijk goed . midde op de bovenkant kast
dat mist gewoon . Zelfs een laag homige luidspreker kastje met 800 ohm
trafo,tje voldoet al er bij . er mist gewoon wat aan Plano,s
het voorkant treffen met de muziek en spraak
Philips heeft ook plano,s met de inbouw luidsrekers schuin gericht
naar voren dat is ook al beter
huub
Laatst bewerkt 23 dec 2020 22:29 door Huub.

Meer
23 dec 2020 21:55 - 23 dec 2020 22:05 #87721 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Philips OTL 3800am vs 9710m transfo

Cees PA1DBA schreef : Maar om bij het Topic te blijven, ik wordt nog steeds niet lyrisch van 800 ohm, en zie het als een kostenbesparing van Philips , in de latere plano's zaten ook prut trafotje's van 7k naar 800 ohm. om een buis en grote voeding uit te sparen, en de overschotten AD3700AM's te dumpen.

Dat laatste ben ik best wel mee eens dat Philips uiteindelijk het een en ander moest dumpen
om uit de voorraad te komen, maar dat is niet representatief voor de OTL spullen uit midden jaren
vijftig zeg maar, toen bij Philips OTL op zijn hoogtepunt stond en Philips met zijn eerste hifi
installaties in mono kwam en zeer fraaie radio's in Nederland en ook bijvoorbeeld Duitsland
met de Capella serie. Diverse mono hifi installaties waren zelfs dermate kostbare investeringen
voor de klant (al dan niet professioneel) dat het voor die tijd beslist high-end te noemen is en
Philips later in stereo dat niet meer bereikt heeft. Hi-Q, AG9006/9004/9007 met bijpassende
luidsprekers, het kostte een godsvermogen voor Jan Modaal in die tijd.
Je zegt dat het een hele OTL systeem een kostenbesparing was, maar ze moesten wel weer investeren
in een hele lijn van aangepaste luidsprekers waar andere fabrikanten niet eens over nadachten om
dat überhaupt te doen. Om kosten te besparen.... maar de duurste mono modellen waren wel in OTL
uitgevoerd in de jaren vijftig. De wikkelingen voor de OTL luidsprekers waren dermate fijn dat het
zeker ook foutmarges in de productie heeft gebracht. Zo fijn dat het niet eens door de doe-het-zelf
wikkelaar uit te voeren was. Het werd in de luidsprekerboekjes afgeraden om te doen terwijl het bij
laag ohmige luidsprekers juist uit werd gelegd hoe men het moest doen.

Ik heb helemaal niets met plano's en nooit gehad. Op de B8X72A na dan. Ik vind het over
het algemeen gedrochten van radio's in een tamelijk onlogische vormgeving met die vaak ook
armetierige luidsprekers (voor hun doel) aan de zijkanten (de mono exemplaren zijn wat dat betreft
een stuk beter).
Ze zijn echter best populair aan het worden bij jongere generaties die ze nu bijvoorbeeld bij opa
en oma op zolder vinden en je wordt er mee doodgegooid in bijvoorbeeld groepen op Feesboek.
Maar ze zijn niet representatief voor de GEHELE geschiedenis van de OTL lijn van Philips.

Even terugkomend op mijn vorige bijdrage.
Die was niet bedoeld om tegen schenen te schoppen, maar ik vind dat historisch is historisch en
dat kan je het beste zo laten. In een fraaie jaren vijftig radio ga je ook geen moderne luidsprekers
plaatsen omdat men vind dat de originelen verouderd zijn. Dat geld voor mij ook voor de
installaties die Philips toch zorgvuldig ontworpen heeft midden vorige eeuw, zelfs de eerste
stereo installaties.
Aanpassingen op historisch materiaal vind ik persoonlijk een doodzonde. OOK bij installaties.
Als men niet in staat is de weergave te waarderen van historische spullen, welke voor de mensen
in het tijdperk dat deze spullen nieuw waren, hoogtelijk waardeerden en bewonderden, laat het
dan links liggen en koop een modernere of nieuwe installatie.
imho.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 23 dec 2020 22:05 door RR1957.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA

Meer
23 dec 2020 20:01 #87714 door Franc
Beantwoord door Franc in topic Philips OTL 3800am vs 9710m transfo
Hoi Cees,

Ik heb een setje heel antieke Kef Cresta staan, daar waar de handtekening van het personeel en de datum nog met de pen aangebracht werden.
Het rendement is echt belabberd maar het klinkt heel verdienstelijk en weinig geboem en gepruttel.
Eea is veel meer in evenwicht.
Een setje IMF Compact 11 doet het ook prima!

Die DM6 zijn regelrechte klassiekers!
Dat wil wel.

Groet Frank

Gemaakt door Kunena