Philips OTL 3800am vs 9710m transfo
Koen, goed gereviseerde AG9014/9015 en 9018 versterkers klinken uitstekend.
In mijn beleving klinken mono's wat beter maar niet zoveel.
Persoonlijk met name bij laag volume vind ik ze wat donkerder gekleurder klinken met teveel bassen.
Daar moet je van houden.
Ik haalde zoals ik eerder vermeld heb de loudness contour eraf.
Mijn eerste AG9015 kocht ik top gereviseerd van een mede forumer welke de loudness ook had losgekoppeld .
Die klonk in een woord geweldig.
Hoewel ik mono weergave erg mooi vind heeft stereo weergave toch mijn voorkeur.
Verder sluit ik me bij Kees aan, ook op de AG9014 kun je uitstekend uit de voeten met de ringkern trafo's.
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
RR1957 schreef : Kleine vergissing van mijn kant in een eerder bericht.
Na ze even uit de opslag te hebben gehaald blijken het twee AD3700BM'ers te zijn.
Excuus voor de vergissing.
Voor beide 25 euro excl. verzenden. Conussen zijn als nieuw.
De luidsprekers zijn door Koen gekocht.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
getest door disco mensen
een goed set gemaakt met 800 ook ohm aanpassing
is gewoon het besten
ik heb wl eens een 9710 am gebruikt in een kast
zonder filters NOU er is een behoorlijk verschil met laag ohmig
ook op de versterkers met zo wewl hoog ohmig en de trafo,s gebruik
Het komt niet zo MOOI diep en ook he midde is anders en ook vooral de
HT is aan merkelijk MINDER .. Hoog ohmig
aan een hoog ohmige versterker Is gelijk gewoon goed
Laag ohomig is totaal minder . MEN kan het aanhoren meer niet
Met hifi boxen iets beter laag ohmig HIFI boxen die van eigen
nog al zeer hoog in geluid zijn bvb PH hifi boxen laag ohomig
met trafo gebruik anders is het een dor zooitje met tamme vlakke basse het bomt wel
bij 800 ohm gebruik is de bas ook zgz langer dieper mooier
huub
koenevh schreef : De meningen over gebruik van luidsprekers met OTL zijn duidelijk verdeeld, dit levert in elk geval een geanimeerde discussie op!
Wat ik me echter nog steeds afvraag en geen antwoord op lees in dit topic, is de vraag hoe een 9710am op een OTL zich klankmatig verhoudt tot een 9710m met trafo op dezelfde OTL versterker. Reden van mijn vraag is dat de zoektocht naar een 9710am niet eenvoudig is, terwijl de 9710m alnico's makkelijker (en goedkoper) te verkrijgen zijn. Is het dan de moeite om een 9710am na te jagen, of voldoet een 9710m?
Een 9710M met een dikke ringkerntrafo van 230V~/24V~ en 100VA of meer doet het zeker zo goed als een 9710AM, immers grote ringkern trafo's hebben een rendement van meer dan 95% en vanwege de erg hoge zelfinductie gaan deze ook laag tot ca 10 Hz en vanwege de lage parasitaire capaciteiten tot meer dan 100 kHz.
Ik heb deze proef ook genomen met een AD3800M en AD3800AM luidspreker op een AG9015 versterker. Ik hoor het verschil niet. Ook de interne uitgangstrafo's van de AG9015 doen het prima, maar is bij deze test niet gebruikt,.
groetjes,
-=Kees=-
Samenvattend lees ik dat een OTL met gering vermogen beter met OTL luidsprekers wordt gebruikt, wegens anders te veel vermogensverlies. Een OTL versterker met hoger vermogen kan best gekoppeld worden met laag-ohmige luidsprekers mits een goed trafo. Vraag is hierbij of je er akkoord mee bent al dan niet moderne luidsprekers te koppelen met historisch materiaal. Persoonlijk zie ik hier geen probleem in, het finaal doel is immers genieten van muziek op een installatie die je voldoening geeft. De QUAD II is ook een historische versterker die hedendaags nog steeds nieuw wordt geproduceerd, dit met de bedoeling gekoppeld te worden met moderne boxen, hoewel de versterkertechniek hetzelfde gebleven is. Zelf koppel ik ook liever originele philips luidsprekers aan mijn 9014, gezien dit voor mij deel is van de totaalbeleving van het genieten van mijn installatie.
Wat ik me echter nog steeds afvraag en geen antwoord op lees in dit topic, is de vraag hoe een 9710am op een OTL zich klankmatig verhoudt tot een 9710m met trafo op dezelfde OTL versterker. Reden van mijn vraag is dat de zoektocht naar een 9710am niet eenvoudig is, terwijl de 9710m alnico's makkelijker (en goedkoper) te verkrijgen zijn. Is het dan de moeite om een 9710am na te jagen, of voldoet een 9710m?
Ook lees ik herhaaldelijk dat de philips mono OTL's een stuk beter waren dan hun stereo modellen. Een versterker als de 9014 is, als ik het goed begrijp, echter zodanig gebouwd dat ze bestaat uit twee gescheiden (mono) versterkers, voor elk kanaal 1. Enkel de voeding is gemeenschappelijk. Wat maakt dan dat de modellen die volledig mono zijn, zoveel beter klinken?
Daarnaast heb ik nog een vraag over de 800ohm filters, maar voor de overzichtelijkheid zal ik deze in een nieuw topic starten.
Dank voor de vele reacties alvast en fijne feestdagen!
in eerste instantie de satellieten. De baskast had ik wel en wel in 1200ohm
uiteraard. Want die hoorde nu eenmaal bij de 9006. Het was zo rond 2013.
Op advies van diverse vriendelijke heren schafte ik twee AD3700ers aan;
een AD3700AM en een AD3700BM. Ze werden in perfecte kastjes gebouwd.
Maar helaas, hoewel ze goed functioneerden begaf eentje het al spoedig.
Ze zijn maar 3 watt en dat bleek toch de bottleneck. De 400 ohm ging er aan.
Vervolgens kocht ik twee AD3800ers, een AD3800AM en een AD 3800BM.
De betreffende kastjes waren net groot genoeg en perfect om ze geschikt
te maken voor de wat grotere 3800ers van 6 watt. Simpelweg een nieuw front
met een groter gat en een nieuw doekje volstond voornamelijk qua aanpassing.
Die voldeden uitstekend tot ik bij toeval via dezelfde persoon waar ik een tweede
AG9006 kon aanschaffen (in nieuwstaat en hij is getoond op de OTL tentoonstelling
in 2013) de twee bijpassende satellieten kon overnemen met de 9710ers.
De laatste waren meer aangeschaft voor de passie om de hele set compleet te krijgen
zoals Philips het in 1957 aanbood. Ik vond de 9710ers niet fraaier als hoge tonen
luidsprekers dan de 3800ers. Ik gaf toen de voorkeur aan de 3800ers, maar heb ze
toch niet gehouden omdat ik voor authenticiteit ging voor de hifi set.
Ik meen dat de kastjes met de 3800ers naar Henk gingen.
Ik denk dat Philips indertijd voor de 9710 koos als satellieten omdat ze ook
professioneel ingezet moesten worden, bijvoorbeeld in danszalen (en dan wellicht
twee sets op de AG9007) en ze daarvoor sterker (10 watt) zijn om volumegeweld
aan te kunnen, terwijl dat in een woonkamer verre van nodig is.
Daarom volstonden de 3800ers ook.
De toenmalige mono audio was niet alléén afhankelijk van de zogenaamde
'kroonserie'. Uiteindelijk was dat ook alleen maar een promotieterm. Philips
kraakte zijn 'gewone' AD luidsprekers echt niet af. Integendeel. Maar soms kon
de promotie wel eens tegenstrijdigheden hebben.
Let wel, allemaal prima luidsprekers en ik kraak de 9710 als satellieten niet af,
maar het was gewoon mijn ervaring indertijd.
imho.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is