Radio's van 1950 tot 1970
ERRES KY578
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
Minder
Meer
06 jun 2011 18:08 #5376
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Re: ERRES KY578
Beste andere collega's,
Ik ga er met meter en schema tegenaan.
Dank u,je hoort nog van mij.
François
Ik ga er met meter en schema tegenaan.
Dank u,je hoort nog van mij.
François
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
06 jun 2011 18:05 #5375
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Re: ERRES KY578
Dag Leo,
Ik heb de achterwand weggenomen en beide knoppen geprobeerd. Je had gelijk met het vast zitten van enkele knoppen waaronder de toondraaiknoppen. De rubberen tussenringen waarmee het chassis in de kast gemonteerd is zijn helemaal plat gedrukt.
Vervangen dus, vind ik wel iets op.
Dit alles heeft mijn probleem niet opgelost. De wieltjes draaien mee met de afstemkoord.
????????
François
Ik heb de achterwand weggenomen en beide knoppen geprobeerd. Je had gelijk met het vast zitten van enkele knoppen waaronder de toondraaiknoppen. De rubberen tussenringen waarmee het chassis in de kast gemonteerd is zijn helemaal plat gedrukt.
Vervangen dus, vind ik wel iets op.
Dit alles heeft mijn probleem niet opgelost. De wieltjes draaien mee met de afstemkoord.
????????
François
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
06 jun 2011 18:04 #5374
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: ERRES KY578
Zoals je ziet wordt je op je wenken bedient door Leo.
gr. henk
gr. henk
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
06 jun 2011 18:01 - 06 jun 2011 18:03 #5373
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: ERRES KY578
Ja Francois, dat is een hele vraag, het kan zoveel zijn. Het beste lijkt mij om een schema te downloaden van de NVHR. alle spanningen nameten zoals aangegeven op het schema. In de meeste gevallen zullen er wel koppel- en ontkoppel condensatoren vervangen moeten worden. meet alle schermrooster weerstanden na en indien deze meer dan 15% na boven afwijken, deze vervangen. Knoppenkast grondig reinigen, en natuurlijk de buizen controleren en eventueel vervangen.
succces Henk
succces Henk
Laatst bewerkt 06 jun 2011 18:03 door hkruis.
06 jun 2011 17:46 - 06 jun 2011 17:48 #5370
door Leo Snoeren
Beantwoord door Leo Snoeren in topic Re: ERRES KY578
Hallo Francois,
Ik neem aan dat je aan de achterste knop hebt gedraaid om de FM tuner te verdraaien? De voorste is voor AM.....
En als je aan de achterste knop hebt gedraaid en er gebeurd niets, dan is de kans aanwezig dat het afstemkoord is gebroken. Meestal zie je hier wel iets van zitten als je de achterwand wegneemt en een blik op het inwendige werpt. De FM tuner is duidelijk herkenbaar: een apart opgesteld aluminium doosje, met een buis bovenop, links op chassis (van achter gezien) Aan de zijkant van het doosje bevindt zich een asje, met een bakelieten wieltje. Hierover loopt het afstemkoord. Mocht dit gebroken zijn, dan kun je door het wieltje met je vinger te bewegen, zenders zoeken op de FM.
Als het koord niet gebroken is, doe dit dan niet, er is dan iets anders aan de hand. Soms zitten delen van het mechanisme gewoon vast, door veroudering en ingedroogd vet. Niets forceren, maar uit elkaar halen een schoonmaken....
Ik hoor het wel, de servicedoc vindt je hieronder...
Leo
PS, ik heb geen idee hoe technisch je bent onderlegd, maar in de meeste gevallen kom je met de servicedocumentatie en een universeelmeter een heel eind.
Ik neem aan dat je aan de achterste knop hebt gedraaid om de FM tuner te verdraaien? De voorste is voor AM.....
En als je aan de achterste knop hebt gedraaid en er gebeurd niets, dan is de kans aanwezig dat het afstemkoord is gebroken. Meestal zie je hier wel iets van zitten als je de achterwand wegneemt en een blik op het inwendige werpt. De FM tuner is duidelijk herkenbaar: een apart opgesteld aluminium doosje, met een buis bovenop, links op chassis (van achter gezien) Aan de zijkant van het doosje bevindt zich een asje, met een bakelieten wieltje. Hierover loopt het afstemkoord. Mocht dit gebroken zijn, dan kun je door het wieltje met je vinger te bewegen, zenders zoeken op de FM.
Als het koord niet gebroken is, doe dit dan niet, er is dan iets anders aan de hand. Soms zitten delen van het mechanisme gewoon vast, door veroudering en ingedroogd vet. Niets forceren, maar uit elkaar halen een schoonmaken....
Ik hoor het wel, de servicedoc vindt je hieronder...
Leo
PS, ik heb geen idee hoe technisch je bent onderlegd, maar in de meeste gevallen kom je met de servicedocumentatie en een universeelmeter een heel eind.
Laatst bewerkt 06 jun 2011 17:48 door Leo Snoeren.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
06 jun 2011 17:32 #5368
door Francois129
ERRES KY578 werd gestart door Francois129
Beste mensen.
Ik heb gisteren een ERRES KY578 gekocht, heb hem vandaag geprobeerd en ja er kwam muziek uit!
Spijtig was het op FM over de ganse schaal dezelfde post, draaien aan de knop had geen enkele invloed.
Op de andere golflengten kwam er niets uit.
Beide condensatoren draaien.
Iemand enig idee waar kan beginnen zoeken?

François
Ik heb gisteren een ERRES KY578 gekocht, heb hem vandaag geprobeerd en ja er kwam muziek uit!
Spijtig was het op FM over de ganse schaal dezelfde post, draaien aan de knop had geen enkele invloed.
Op de andere golflengten kwam er niets uit.
Beide condensatoren draaien.
Iemand enig idee waar kan beginnen zoeken?
François