Radio's van 1950 tot 1970
Oprekken FM tot 108 MHz
01 sep 2025 14:28 #101686
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Oprekken FM tot 108 MHz
Dat is helemaal niet moeilijk vast te stellen. Jij bent duidelijk van de natte vinger, dat is prima (of gewoon lui en dat is niet prima), maar dan geen gemiep over verlopen zonder onderbouwing met getalletjes.dat is moeilijk vast te stellen
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01 sep 2025 08:15 #101685
door lierseboy
Beantwoord door lierseboy in topic Oprekken FM tot 108 MHz
Een counter? Nee hoor ,ik doe het op deze manier maar ik zal alleen nog wat aan de temperatuur moeten doen, de tuner met de 33pf NP0 op een plek los testen waar het warmer is ter vergelijking van de kast temp, het tuner blokje word nu wel iets warm maar nooit zo warm dan wanneer ie in de gesloten kast zit, want nu met een 33pf np0 op deze plek buiten de kast is eigenlijk geen verloop, vanaag nog eens vastgesteld, mischien verloopt het een erg klein beetje, dat is moeilijk vast te stellen, ik hoor het allerminst niet aan het geluid en zie het niet terug in het afstem oog (vermindering in uitslag) en dat is wat telt , als je ziet vanwaar de ongerealiseerde tuners komen(koud volledig. Aast de zender etc ) is dit dus perfect , in al mijn tuners die ik al gereviseerd heb is de 33 pf vervangen door een N150 en moet ik quasi nooit herafstemmen
30 aug 2025 22:42 #101681
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Heb je geen counter ofzo om de drift te testen? Anecdotische bevindingen zijn niet erg reproduceerbaar. Met NP0 C'tjes zal met name de spoel een drift naar beneden geven. Want die zet uit en wordt dus groter fysiek en in waarde. Wat je ook ziet op de screenshot van mijn analyzer. De bedrading zal ook invloed hebben. Zelfs de ECC85 zal wel iets bijdragen aan de drift.
Tjerk, 9ZZ
30 aug 2025 20:00 - 30 aug 2025 20:04 #101680
door lierseboy
De eerste testen met de tuner waarin de C 33 pf en 12 pf lichtgeel) vervangen zijn door np0 tonen een vrij stabiele tuner aan, start koud op en staat vrijwel correct, verloopt weinig tot niets, te zien aan het afstem oog, voor de revisie stond hij koud naast de zender (was onverstaanbaar gebrabbel) en kwam goed na een klein kwartier ongeveer spelen, niet praktisch als je de radio eens 5 of 10 minuten wil aanzetten om snel naar het nieuws te luisteren …alleen de vraag, tuner is nu uitgebouwd , gemonteerd op het chassis en in de kast worden de temperaturen natuurlijk warmer. Ik ga volgende week de andere tuner eens reviseren, die met de kleur band condensatoren, dezelfde c s vervangen door np0 12pf en. N150 33 pf ,testen en daarna de 33pf N150 eens vervangen door np0 en nog eens testen
Laatst bewerkt 30 aug 2025 20:04 door lierseboy.
28 aug 2025 20:20 #101679
door lierseboy
De 2 condensatoren zijn vervangen door np0 en gelijk de drie composietweerstanden. tuner aangesloten aan testchassis, uitgezet en nu kijken of hij morgenvroeg koud nog prima staat, en of hij verloopt, word vervolgd, hierbij wel de foto’s van de 2 verschillende tuners …
de ene met dezelfde condensatoren als die van de ts ,de andere met de kleurcodes op de c tjes, vreemd is ook dat de oranje c aan de antenneingang bij de andere tuner een paarse band heeft (N750) terwijl de c van 220 pf in de ene tuner ook paarse band heeft maar in de andere dan weer groen ziet…… je moet er maar aan uit kunnen… in de tuner van ts en de andere van mij zitten de 2condensatoren aan de oscilator 12 en 33pf geel en in de andere hebben ze een zwarte band (np0) en heeft de 33pf een oranje band (N150)
de ene met dezelfde condensatoren als die van de ts ,de andere met de kleurcodes op de c tjes, vreemd is ook dat de oranje c aan de antenneingang bij de andere tuner een paarse band heeft (N750) terwijl de c van 220 pf in de ene tuner ook paarse band heeft maar in de andere dan weer groen ziet…… je moet er maar aan uit kunnen… in de tuner van ts en de andere van mij zitten de 2condensatoren aan de oscilator 12 en 33pf geel en in de andere hebben ze een zwarte band (np0) en heeft de 33pf een oranje band (N150)
28 aug 2025 18:44 #101678
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Maar die heeft geen ECC85 frontend. Mijn eigen referentie, een TEF6686, overigens ook niet. Heb nog wel zo'n permeabiliteitsgebakje liggen. Moet toch eens kijken of ik die stiekem ook kan omkatten. Daarvoor moet ik een list verzinnen ben ik bang...
Tjerk, 9ZZ