Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Oprekken FM tot 108 MHz

Meer
28 aug 2025 10:53 #101671 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Oprekken FM tot 108 MHz
Dit is vermoedelijk wel op te zoeken in een Philips componentenboek uit de mid 50's

Cees- pa1dba

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
28 aug 2025 08:26 #101670 door lierseboy
Beantwoord door lierseboy in topic Oprekken FM tot 108 MHz
Dan kan het niet anders dat er twee versies bestaan, zoals je ziet op de tuner in mijn foto, waar deze 33pf een andere TC heeft, waarom gebruiken ze dan die verschillende kleuren, en wat betekenen ze

Meer
28 aug 2025 06:32 #101669 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Oprekken FM tot 108 MHz

(wie er op dat woord padder  is gekomen??)
Geen idee. Zo worden die dingen nou eenmaal zo genoemd. Die heet al zo sinds het uitvinden van de superheterodyne. Bij FM heb je hem eigenlijk niet nodig omdat het verschil tussen RF en LO vrij gering is en de gelijkloop met paralleltrimmers en de spoelen goed kan worden gekregen binnen een paar tienden van een procent. Zie de spreadsheet:

Bijlage:

Bestandsnaam: superhet_t...8-28.zip
Bestandsgrootte:31 KB

In dit geval kon ik hem mooi misgebruiken om het bereik op te rekken.

Tjerk, 9ZZ

Meer
28 aug 2025 06:22 - 28 aug 2025 06:25 #101668 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Oprekken FM tot 108 MHz

aangezien deze tuners hetzelfde van constructie zien kan het niet anders dan dat deze gele c ook een negatief tempo heeft van 150
Zoals je kan zien op mijn plaatjes is de gele C die eruit is gegeten absoluut NP0. Mijn LCR tester bleef stug op 33.0 pF. De (inderdaad groene) inkoppel-C van 220 pF zit op een nul van de oscillatorspoel (roosterkring) en de TC daarvan zal geen invloed hebben op de frequentie. De waarde is sowieso veel te groot om wat te doen. De koppel-C van de oscillator C85 (schema 15 pF, in mijn exemplaar 12 pF) is geel (NP0 waarschijnlijk) en C88 en C94 zijn oranje. De laatste is niet goed te zien. Ik denk dat de drift voor en na de mod vrijwel gelijk is maar dat kan ik nu niet meer testen. Ik heb zellufs nog effe een oranje C van 12 pF uit mijn bakje getest en die ging (van 25 naar 75°C) van 12.8 naar 13.0 pF. Een kleine maar positieve TC! Dus ik heb niet de indruk dat mijn frontend op enige wijze meer is gaan driften dan vóór de mod.

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 28 aug 2025 06:25 door PE9ZZ.

Meer
27 aug 2025 19:57 #101667 door lierseboy
Hierbij een foto van een nog te reviseren tuner, de serie condensator (wie er op dat woord padder  is gekomen??) van 33pf  is N150 (oranje band) ,volgens mij heeft u tuner oudere kleur coderingen , de  220 pf langere buis c zal in uw tuner waarschijnlijk groen zien wat ook zal overeenkomen met paars (N750) zoals in mijn tuner 
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA

Meer
27 aug 2025 19:33 - 27 aug 2025 19:37 #101666 door lierseboy
Dit type tuners heb ik al tig keer tegengekomen en gereviseerd, telkens was deze condensator 33pf voorzien van een oranje   band, wat N150 betekend, de ontkoppel en de koppel c naar deze kring (12-15 pf ) zijn gemerkt met een zwarte band(zal morgen een foto maken) wat Np0 betekend, in de tuner die jij hebd zien deze c s oranje  en geel, aangezien deze tuners hetzelfde van constructie zien kan het niet anders dan dat deze gele c ook een negatief tempo heeft van 150 , alleen heeft hij  een andere kleur,ik heb deze tuners ook al gehad voor revisie, hier zit nu een N150  in en verlopen doen ze niet meer, helaas zijn er geen technische gegevens van te vinden wat elke kleur betekend, ik heb nog een paar van deze tuners die wachten op revisie, ik wil  er qua test de 33pf ook wel is vervangen door een np0 maar vrees dat ie dan een stukje gaat verlopen, ik ga het wel is proberen 
Laatst bewerkt 27 aug 2025 19:37 door lierseboy.

Gemaakt door Kunena