Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Oprekken FM tot 108 MHz

Meer
24 aug 2025 17:12 #101649 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Oprekken FM tot 108 MHz
Fun fact: de koppeling van de voortrap via C87 vindt plaats op het punt tussen S53 en -4 waar de oscillatorspanning minimaal is. Ook leuk: als het signaal te hard is (lokaal FM station?) slaat de oscillator af en krijg je alleen ruis.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 aug 2025 17:09 - 24 aug 2025 17:09 #101648 door PE9ZZ
Oprekken FM tot 108 MHz werd gestart door PE9ZZ
Dit is een terugkerend probleem. De frontends in vrijwel alle radio's hebben allemaal dezelfde opbouw met een ECC85 als voortrap en zelfoscillerende mixer. Er zijn twee versies: met permeabiliteitsafstemming (spoeltjes met kern die erin en eruit gaat) en met een varco. De spoeltjes zijn bijzonder lastig omdat de variatie onvoldoende is om het bereik te vergroten maar met een varco kan het wel. Ik had een BX454A90 gekregen van een vriendje en de afstemming stond er fors naast. Dat was dus een mooie gelegenheid om mijn these te testen. Fluks de module eruit gegeten (afstemkoord ligt nu in de war, kan het chassis er alsnog uit) en de padder-C C83 vervangen door een draadje:

Nu is alleen S55 te groot. Helaas valt het kerntje eruit om hem lager in waarde te krijgen. Ook leuk: het kerntje zit onderin, met het kerntje bovenin doet de koppelspoel raar en gaat de boel oscilleren op 1 MHz. Ik heb nu een ander spoelvormpje erin gelijmd om de waarde goed te kunnen krijgen en de spoel een beetje ingekort waardoor deze hoger uitkwam in frequentie. Zometeen maar eens kijken of het succesvol is geweest. Plaatjes volgen. Ik heb ook nog een frontend met spoeltjes liggen, wellicht gaat die ook nog onder het mes.

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 24 aug 2025 17:09 door PE9ZZ.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena