Radio's van 1950 tot 1970
B5X63a gescoord
10 aug 2022 14:53 - 10 aug 2022 15:06 #95354
door RR1957
Het is hetzelfde als het tegelwerk in de wc van een gebouw. Een wereldwijd zeer bekende architect zei ooit (waar ik voor gewerkt heb) dat als je de kwaliteit van een gebouw in ontwerp wil beoordelen je de wc's moet gaan bekijken.... Je kan dan zien dat er of is nagedacht over de verdeling van de tegels, of dat er maar wat is aangerommeld. Op zijn bureau werden de wanden van de wc's uitgetekend.Ik geef hier alleen aan dat er over ELK detail esthetisch werd nagedacht, ook bij restauraties (historisch objecten/design dus) bijvoorbeeld.
Het is het verschil tussen esthetische kwaliteit of esthetisch aanrommelen. Uiteraard heb ik het NIET over de technische kwaliteit.
Dit terzijde.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic B5X63a gescoord
Prima hoor, dan zit het maar tussen mijn oren, weer lekker denigrerend over een ander, maar als ik naar mijn radio's kijk weet ik dat er moeite is gedaan om die lelijke krengen te voorkomen en de radio er als geheel er esthetisch gewoon goed uit ziet."Persoonlijk vind ik als estheticus dat een historische radio van buiten en van binnen bij een restauratie of revisie geen al te opvallende nieuwe onderdelen heeft. Ik vind dat belangrijk bij mijn radio's.".
Dat kan als je daarop staat, maar vaak is het zo dat als het chassis is dichtgeschroeft je er niets van ziet.
Mijns inziens zit dat probleem dan tussen je oren.
Als je b.v. een Luistervink gaat repareren dan vindt ik wel dat je de zichtbare delen origineel moet houden.
Het verstoppen van een condensator naar origineel is dan gewenst.
Groet, Ben
Het is hetzelfde als het tegelwerk in de wc van een gebouw. Een wereldwijd zeer bekende architect zei ooit (waar ik voor gewerkt heb) dat als je de kwaliteit van een gebouw in ontwerp wil beoordelen je de wc's moet gaan bekijken.... Je kan dan zien dat er of is nagedacht over de verdeling van de tegels, of dat er maar wat is aangerommeld. Op zijn bureau werden de wanden van de wc's uitgetekend.Ik geef hier alleen aan dat er over ELK detail esthetisch werd nagedacht, ook bij restauraties (historisch objecten/design dus) bijvoorbeeld.
Het is het verschil tussen esthetische kwaliteit of esthetisch aanrommelen. Uiteraard heb ik het NIET over de technische kwaliteit.
Dit terzijde.
Laatst bewerkt 10 aug 2022 15:06 door RR1957.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10 aug 2022 14:40 #95353
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Beantwoord door Ben in topic B5X63a gescoord
"Persoonlijk vind ik als estheticus dat een historische radio van buiten en van binnen bij een restauratie of revisie geen al te opvallende nieuwe onderdelen heeft. Ik vind dat belangrijk bij mijn radio's.".
Dat kan als je daarop staat, maar vaak is het zo dat als het chassis is dichtgeschroeft je er niets van ziet.
Als je b.v. een Luistervink gaat repareren dan vindt ik wel dat je de zichtbare delen origineel moet houden.
Groet, Ben
Groet, Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
10 aug 2022 14:15 - 10 aug 2022 14:41 #95352
door RR1957
Die gele rakkers springen er gillend uit als je een aardige foto wil maken van de techniek. De zwarte jongens uiterlijk namaken vond en vind ik echter weer te ver gaan als er alternatieven zijn om een te grote storende aanblik te voorkomen.
Ik wilde het originele uiterlijk zowel van buiten als van binnen zoveel mogelijk gewaarborgd hebben, ook al zitten er moderne onderdelen in, ook al is het maar dat je er op afstand naar kijkt. Feitelijk vallen de bruine jongens minder op, maar toch kan men zien dat de radio gereviseerd is. Dat is eigenlijk eerlijker dan de originele zwarte jongens nabootsen qua uiterlijk. De gele overheersen teveel.
Uiteraard kan men zeggen "wat men niet ziet is uiterlijk van geen belang" maar dat vind ik dus van wel bij historische objecten.
Inmiddels zijn de radio's van 1945-1965 al weer ouder dan toen men in de jaren zeventig met de hobby begon met alleen de radio's uit het Interbellum en men wel fanatiek de zwarte jongens uiterlijk ging namaken. Dus verdienen de 45-65 radio's inmiddels ook enig respect qua uiterlijk in zoveel mogelijke details.
Dit is mijn argumentatie, een ander denkt daar weer anders over. Of maakt het geen bal uit.
Ik wens TS veel succes met de revisie van zijn fraaie radio.
Na gedane arbeid door hem is het genieten van het uiterlijk en de weergave van deze radio.
Beantwoord door RR1957 in topic B5X63a gescoord
Dat is geheel op mijn conto gebeurd vanaf het moment dat ik hem leerde kennen voor mijn eerste radio die hij voor mij heeft gerestaureerd, in 2013. Het was op mijn verzoek dat ik die uiterst opvallende gele rakkers niet graag in mijn radio's heb, vanwege het lelijke esthetische effect ervan, geheel en alleen naar mijn mening. Huub heeft toen in Zaandam nog een aantal voorstellen gedaan en ik heb in overleg met hem voor de bruine gekozen. Persoonlijk vind ik als estheticus dat een historische radio van buiten en van binnen bij een restauratie of revisie geen al te opvallende nieuwe onderdelen heeft. Ik vind dat belangrijk bij mijn radio's.Die CBB "bruine kussentjes" zijn van goede kwaliteit, en kan je rustig gebruiken bij je radio revisie, kies dan 630 volt en voor de C over je uitgangstrafo 1600 volt.
Je kan ze kopen bij Jukebox-Revival of als je geduld hebt bij ome Ali.
Deze Chinese fabrikant is ISO9001 gecertificeerd en levert geen meuk.
Huub P gebruikte deze ook voor radiorevisie omdat hij die gele ronde lelijk vond staan.
Eerlijk gezegd zal de kleur van de C's mij een worst zijn.
Die gele rakkers springen er gillend uit als je een aardige foto wil maken van de techniek. De zwarte jongens uiterlijk namaken vond en vind ik echter weer te ver gaan als er alternatieven zijn om een te grote storende aanblik te voorkomen.
Ik wilde het originele uiterlijk zowel van buiten als van binnen zoveel mogelijk gewaarborgd hebben, ook al zitten er moderne onderdelen in, ook al is het maar dat je er op afstand naar kijkt. Feitelijk vallen de bruine jongens minder op, maar toch kan men zien dat de radio gereviseerd is. Dat is eigenlijk eerlijker dan de originele zwarte jongens nabootsen qua uiterlijk. De gele overheersen teveel.
Uiteraard kan men zeggen "wat men niet ziet is uiterlijk van geen belang" maar dat vind ik dus van wel bij historische objecten.
Inmiddels zijn de radio's van 1945-1965 al weer ouder dan toen men in de jaren zeventig met de hobby begon met alleen de radio's uit het Interbellum en men wel fanatiek de zwarte jongens uiterlijk ging namaken. Dus verdienen de 45-65 radio's inmiddels ook enig respect qua uiterlijk in zoveel mogelijke details.
Dit is mijn argumentatie, een ander denkt daar weer anders over. Of maakt het geen bal uit.
Ik wens TS veel succes met de revisie van zijn fraaie radio.
Na gedane arbeid door hem is het genieten van het uiterlijk en de weergave van deze radio.
Laatst bewerkt 10 aug 2022 14:41 door RR1957.
10 aug 2022 12:59 #95351
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic B5X63a gescoord
René Daemen
10 aug 2022 12:40 #95350
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic B5X63a gescoord
Ik heb al eerder aangegeven hoe condensatoren bij Jukebox-Revival besteld moeten worden.
Als het in voorraad is kan je het na 1 of 2 dagen in huis hebben.
Zoals gezegd, gewoon de standaard polyester of polyethyleen condensatoren bestellen.
Al die dure condensatoren heb je niet nodig.
Conrad is m.i. niet ingesteld op componenten voor buizentechniek.
Groeten,
Peter
Als het in voorraad is kan je het na 1 of 2 dagen in huis hebben.
Zoals gezegd, gewoon de standaard polyester of polyethyleen condensatoren bestellen.
Al die dure condensatoren heb je niet nodig.
Conrad is m.i. niet ingesteld op componenten voor buizentechniek.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
10 aug 2022 12:22 #95349
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic B5X63a gescoord
Frans
Je maakt het je eigen moeilijk
Neem mkt condensatoren en laat de rest voor wat het is
Dus 630 v typen is goed
Tikt in mkt condensatoren 630 volt in het zoek veld
En je komt de juiste tegen.
De mkp fkp typens zijn voor hoogspanningkooi tv dus hoef je niet te nemen
Dat zijn pulsvast komt niet voor in radio.
Ga anders naar jukebox revival tik propyleen condensator aan 630 v
En scroll door de waardes heen.
Neem de suntans ben je zo klaar
Succes
Je maakt het je eigen moeilijk
Neem mkt condensatoren en laat de rest voor wat het is
Dus 630 v typen is goed
Tikt in mkt condensatoren 630 volt in het zoek veld
En je komt de juiste tegen.
De mkp fkp typens zijn voor hoogspanningkooi tv dus hoef je niet te nemen
Dat zijn pulsvast komt niet voor in radio.
Ga anders naar jukebox revival tik propyleen condensator aan 630 v
En scroll door de waardes heen.
Neem de suntans ben je zo klaar
Succes
René Daemen