Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Blaupunkt Sultan 2300 afstemindikator werkt niet (goed)

Meer
14 aug 2020 10:31 #85065 door PE9ZZ
De EM87 is juist gevoeliger dan de EM84 en moet al helemaal dicht zijn bij -10 V. Meet eens wat de spanning is op pin 1 bij maximale ontvangst.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 aug 2020 05:11 #85060 door Erwin goossens
controleer deze componenten eens?

Meer
13 aug 2020 22:08 #85059 door Bergmans
Bedankt alvast Rene!, volgens het schema moet het een EM87 zijn, dus ik neem aan dat dat klopt?

Handtekening

Meer
13 aug 2020 21:46 #85058 door Rene Daemen
Zit de goede afstem buis erin men wil wel eens em84 en 87
Wel eens met elkaar omwiselen het kan wel maar dan de weerstand op de voet
Aan passen.
Een em 84 op de em 87 gaat niet goed met uitslag
Kijk even of de juiste erin zit

René Daemen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bergmans

Meer
13 aug 2020 20:36 #85057 door Bergmans
Goedeavond radio vrienden,

Ik heb hier een Blaupunkt Sultan 2300 of 23300 waarvan het afstemoog niet werkt, bij nadere controle blijkt hij wel te werken maar dan minimaal.

Aan de radio heb ik al gewerkt, nieuwe condensatoren, nieuwe buisvoet (ceramische) voor de ECL86. Verder werkt de radio echt prima, goed geluid en goede ontvangst is verder niks mis mee.

Ik heb deze radio al een aantal jaren dat het afstemoog niet werkte heeft mij nooit gestoord maar het is zo dat mijn nichtje op zichzelf is gaan wonen en haar huisje helemaal "vintage" heeft ingericht. En nu wil ze natuurlijk van oom een leuke vooral niet te grote buizenradio. Dus is de keus op deze gevallen.

Nu wil ik wel graag dat alles ook naar behoren functioneert, ik hoop dat iemand mij kan helpen om dit weer in orde te krijgen. Ik heb een schema van Nvhr gedownload, maar waar moet ik beginnen?

De weerstand die over pen 6 en 9 staat heb ik doorgemeten en is in orde, de condensator van 10nF heb ik preventief vervangen. Maar dat heeft geen verbetering opgeleverd.

Wat zou het nog meer kunnen zijn? Het oog beweegt wel maar dan niet meer dan 1 mm aan beide zijden.

Handtekening
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena